کد خبر: هدف-گذاری-برای-افزایش-صادرات-ایران-به-ا
۳۱ تیر ۱۳۹۹، ۱۷:۳۸
هدف گذاری برای افزایش صادرات ایران به امارات تا ۱۴۰۰

به گزارش  گروه اقتصاد سلامتی خبرگزاری سلامت به نقل از شاتا، فرزاد پیلتن سبزیجات و میوه از جمله محصولات صادراتی ایران به امارات است که در سال ۹۷ معادل ۱۵۸ میلیون دلار بوده و در سال ۹۸ روند رو به رشدی داشته تا به ۲۲۱ میلیون دلار رسیده است.

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران تاکید کرد: با اشاره به صادرات ١٨۵ میلیارد دلاری امارات در سال ۲۰۱۹ گفت: واردات این کشور در سال ۲۰۱۹ معادل ۱۸۶ میلیارد دلار بوده است.

سهم 35 درصدی محصولات کشاورزی از ضایعات صادراتی

همچنین در این مراسم فرشید فرزانگان رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات اظهار کرد: صنعت کشاورزی علاوه بر تأمین امنیت غذایی نقش موثری در توسعه اقتصادی اشتغال و صادرات غیرنفتی کشور دارد.

وی با اشاره به مساحت ۴۱ هزار کیلومتری کشور هلند در مقابل به وسعت ۳۷ هزار کیلومتر مربعی دو استان گیلان و مازندران ایران عنوان کرد: صادرات محصولات کشاورزی هلند٢٠ برابر ایران بوده و رقمی معادل ۹۰ میلیارد یورو است.

به گفته فرزانگان، نقش صادرات به کشورهای همسایه برای ایران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است اما بازدهی ما در تولید کشور بسیار پایین است.

وی با اشاره به اینکه کاهش بازدهی در تولید دلایل زیرساختی و توسعه ای دارد، گفت: تصمیمات خلق الساعه در اتاق های دربسته صادرات را متوقف می کند؛ چراکه صادرکنندگان بازارهای خود را بر اساس مارکتینگ به دست آورده و نتیجه سال‌ها فعالیت است و این تصمیمات لحظه‌ای، بر بازارها تاثیر منفی دارد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات با اشاره به عدم ثبات قوانین در بازگشت ارز حاصل از صادرات اظهار کرد: بانکهای ایرانی در کشورهای حوزه خلیج فارس فعال هستند و می‌توانند از طریق دریافت پول ملی فعالیت صادرکنندگان را تسهیل کرده و لزومی به ورود ارز با سامانه نیما وجود ندارد. این به معنی فعالیت سیستم بازار آزاد است.

وی همچنین به مشکلات چند نرخی بودن ارز برای کشاورزان اشاره کرد و گفت: این قشر، نیازمند تسویه به روز هستند چرا که این افراد جزو صادرکنندگان خرد کشور بوده و به ارز خود برای ادامه حیات نیازمندند.

فرزانگان به کمبود کانتینرهای یخچال دار برای صادرات محصولات کشاورزی اشاره و اظهار کرد: کمبود اطلاعات از بازارهای هدف باعث می شود مشکلاتی در تشخیص نیازها و تولید ایجاد شده و در امر صادرات خلل وارد شود.

وی به هزینه‌های پرنوسان حمل و نقل برای صادرات محصولات اشاره کرد و گفت: برای رسیدن به بازارهای هدف طی چند ماه گذشته هزینه کانتینر یخچالدار از ۱۳ تا ۵۰ میلیون تومان در نوسان بوده است.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات، نبود بسته‌بندی مناسب و برندسازی را از جمله مشکلات صادرات دانست و گفت: بر اساس آمار سهم بازار از ضایعات محصولات کشاورزی بین ۳۵ تا ۵۰ درصد است.

وی با بیان اینکه محصولات کشاورزی سرمایه های کشور هستند، افزود: افزایش ضایعات دلایل متعددی دارد که از جمله آنها می توان به حمل و نقل نامناسب، سردخانه های ناهمگون و ناکافی و افزایش زمان حضور در گمرکات کشور اشاره کرد.

ظرفیت بنادر کشور برای پذیرش کانتینر کم است

سیدرضا نورانی، رئیس اتحاد ملی محصولات کشاورزی نیز در این مراسم از مشکلات رفع تعهد ارزی و انتقاد کرد و گفت: آمارهای سال ۹۸ نشان می‌دهد که بیشتر از تعهدات ارزی صادرکنندگان مرتفع شده است.

وی پیشنهاد کرد در وضعیت اقتصادی قرمز، افرادی که در اتاق های دربسته تصمیم‌گیری می‌کنند، روشهای دیگر از جمله تهاتر، ثبت سفارش بدون انتقال ارز و ارائه ارز به بانک های خارج از کشور و تحویل ریال مورد نظر قرار دهند.

نورانی ضمن تاکید بر اینکه باید ارتباطات اقتصادی ایران را با امارات قویتر کنیم، عنوان کرد: در مذاکرات مجازی که با شریک های تجاری خود در امارات داشتیم به آنها گوشزد کردیم که تنها شریک تجاری که در بحران کرونا شما را نجات داد، ایران بوده است، اما وضعیت بنادر ما نامناسب بوده و شرایط را برای افزایش صادرات سخت میکند.

وی به بندر شهید باهنر اشاره کرد و گفت: بارها شاهد آن بوده ایم که در لاین‌های خودرو بندر شهید باهنر کامیون‌ها ایستاده‌اند و اما این بندر تنها جای تعداد اندکی کانتینر را دارد و این یکی از مشکلات افزایش صادرات به کشورهای همسایه از جمله امارات است.

به گفته نورانی، بسیاری از محصولات ایرانی با تغییر بسته بندی به نام کشورهای دیگر صادر می‌شود و اکنون به عنوان مثال سیب ایرانی در کشور عربستان با نام کشورهای دیگر حضور دارد پس برای برندسازی باید برنامه ریزی و هدف گذاری دقیقی داشته باشیم.

وی پس از اشاره به لزوم بسته بندی های صادراتی برای برندسازی به احیای زیرساخت های صادراتی پس از مشکلات قانونی اشاره کرد و گفت: کانتینر یخچالی یک مشکل اساسی در کشور است که باید به آن رسیدگی شود.

رئیس اتحاد ملی محصولات کشاورزی به ممنوعیت‌های صادراتی اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال کشور قطر درخواست ۷ هزار تن پیاز کرد؛ اما ممنوعیت قانونی اجازه‌ صادرات به این کشور را نداد.

به گفته وی، با توجه به اینکه نرخ سوخت ارائه شده به شرکت های حمل و نقل با افزایش همراه نبوده است، باید نظارت دقیق بر این شرکت ها صورت گیرد تا افزایش نرخ حمل و نقل توجیه پیدا کند چرا که تاثیر منفی بر صادرات دارد.

کشت فراسرزمینی برای افزایش صادرات محصولات کشاورزی

سادینا آبایی عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات نیز به این مشکلات صادرات در این زمینه اشاره کرد و گفت اتاق های مشترک می تواند با همکاری سازمان توسعه تجارت به رتبه‌بندی صادرکنندگان بپردازند.

وی با اشاره به اینکه پس از طبقه بندی صادرکنندگان در سامانه های وزارت صنعت اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات می تواند در چهارچوب قوانین با وزارت صمت همراهی کرده و به رتبه بندی صادرکنندگان به امارات بپردازد

وی همچنین در راستای ایجاد امنیت قضایی به کشت فراسرزمینی در کشورهای دیگر اشاره کرد و گفت در این راستا می‌توان به صادرات و واردات محصولات کشاورزی دست یافت.

پیشنهاد واردات کانتینر یخچالدار به صادرکنندگان

محمود بازاری معاونت توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت نیز در این نشست به مشکلات تعرفه تخلیه و بارگیری در بنادر کشور اشاره کرد و گفت:وزارت راه و شهرسازی باید این مشکل را مرتفع کند.

وی در مورد تامین کانتینرهای یخچالی نیز اظهار کرد بیش از یک سال است که در این رابطه اقدام می‌کنیم اما تمام مسیر ها به تولید داخل ختم می شود اما ظرفیت تولید داخل یک ظرفیت اسمی و توان تولید واقعی با این ظرفیت وجود ندارد.

وی پیشنهاد کرد: در رابطه با صادرکنندگان میوه و تره بار صادرکنندگان می توانند پنج درصد از ارز حاصل از صادرات خود را برای واردات کانتینر یخچالی هزینه کنند که البته این هزینه بدون هرگونه مالکیت خواهد بود.

به گفته بازاری لجستیک محصولات کشاورزی در امارات از اهمیت بالایی برخوردار بوده و توزیع مناسب در این کشور از جمله مواردی است که باید مورد بررسی قرار بگیرد چرا که محصولات کشاورزی ما از کشور امارات به کشورهای دیگر از جمله آفریقا و کشورهای عربی یک پورت می‌شود که نیازمند سرمایه گذاری در بخش های مختلف است.

وی با اشاره به اینکه باید در بازاریابی زنجیره امارات فعالیت بیشتری صورت گیرد گفت: محصولات میوه و تره بار ایران در کشور امارات و جایگاه ویژه‌ای دارد اما در کنار اقلام میوه و تره بار خارجی میزان حضور ما در بازارهای امارات کمتر از ظرفیت ممکن است.

وی همچنین بعنوان دبیر کارگروه توسعه صادرات به تصویب حل مشکل کانتیتر یخچالدار در شورای عالی صادرات و همچنین به ارجاع موضوع افزایش بی رویه هزینه های حمل و نقل دریایی به سازمان حمایت از مصرف کنندگان اشاره کرد.

گفتنی است، صادرات محصولات کشاورزی ایران به کشور امارات در ۳ ماهه اول سال ۱۳۹۹ حدود ۷۰ میلیون دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال حدود ۱۱ درصد از نظر ارزشی کاهش و از نظر وزنی ۱۴ درصد افزایش داشته است.

لازم به ذکر است، واردات محصولات کشاورزی از جهان حدود ۲۴۳۱ میلیون دلار که عمده آن از طریق صادرات مجدد به دیگر کشورهای ارسال میشود.

در حال بازسازی روابط با امارات هستیم

احسان حیدری پور، رییس اداره امور قطر و امارات وزارت امورخارجه نیز در این جلسه از کاهش سطح روابط ایران و امارات در حد کاردار از سال ۹۴ خبر داد و گفت: در حال رایزنی برای افزایش ارتباطات هستیم و نتایجی زیر حاصل شده و در این راستا مقرر شد تا روابط بین دو کشور بازسازی شود.

وی با اشاره به اینکه کشور امارات متحده عربی در کشورهای خلیج فارس منحصربه‌فرد است، عنوان کرد: این کشور همیشه روابط اقتصادی و سیاسی خود را از هم جدا کرده است.

به گفته حیدری پور، ارتباط ایران با کشور قطر علیرغم روابط سیاسی مناسب انتظارات اقتصادی ایران را برآورده نکرده است؛ این در حالی است که همیشه ارتباط اقتصادی ایران با امارات به صورت طبیعی پیشرفته است.

بر اساس این گزارش، جلسه میز کالا- کشوری امارات متحده عربی به ریاست حمید زادبوم، معاون وزیر و سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران با محوریت «بررسی زمینه ها و راهکارهای صادرات محصولات کشاورزی با محوریت صیفی‌جات به کشور مذکور» برگزار شد.

در این جلسه رییس سازمان توسعه تجارت ایران، مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران، رئیس اتاق مشترک ایران و امارات و هیات مدیره اتاق مذکور، اتاق بازرگانی ایران، فعالان اقتصادی حوزه کشاورزی ایران در امارات، نمایندگان بانک مرکزی، وزارت کشاورزی، وزارت امور خارجه و ... حضور داشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha