صادرات ۱۰ میلیارد دلاری ایران به عراق

دبیر میز عراق سازمان توسعه تجارت ایران در زنجان، گفت: میزان صادرات رسمی ایران به عراق ۱۰ میلیارد دلار و به صورت غیررسمی ۱۲ تا ۱۹ میلیارد دلار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت (طبنا)زنجان،
داود گودرزی، در جلسه معرفی بازار عراق و توسعه صادرات استان زنجان با تاکید بر اهمیت بازار عراق برای ایران اظهار کرد: عراق مهم‌ترین شریک تجاری کشور است.

وی میزان صادرات رسمی ایران به عراق را ۱۰ میلیارد دلار و به صورت غیررسمی ۱۲ تا ۱۹ میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: اهمیت عراق علاوه بر ارزآوری ناشی از صادرات، جوان بودن جمعیت این کشور است که این شاخصه نیازمندی‌های خاص خود در حوزه مسکن و اشتغال دارد.

دبیر میز عراق سازمان توسعه تجارت ایران به تغییرات روی داده در کشور عراق در سال‌های گذشته اشاره و تصریح کرد: عراق رو به توسعه است و با تزریق درآمدهای نفتی کشور، عراق در حال سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها است.

گودرزی وجود سه مرز مشترک جغرافیایی، اشتراکات فرهنگی و مذهبی را از مزایای ایران برای همکاری با عراق نسبت به دیگر کشورها دانست و گفت: باید از فرصت موجود برای توسعه فعالیت در عراق از جمله سرمایه‌گذاری مشترک استفاده کرد چرا که این فرصت غیرقابل تکرار است، چون غفلت در این برهه، موجب ورود دیگر کشورها به این حوزه خواهد شد.

وی با تاکید بر لزوم مطالعه توسط فعالان اقتصادی از بازار عراق افزود: انتقال توان فنی‌مهندسی و تکنولوژی منافع زیادی را متوجه این فعالان خواهد کرد.

دبیر میز عراق سازمان توسعه تجارت ایران ایجاد شرکت مدیریت صادرات را راه‌کار حل مشکلات موجود در صادرات استان عنوان و تاکید کرد: مسئله دیگر اخذ مجوز و راه‌اندازی مجدد مرکز تجاری کربلا توسط اتاق بازرگانی به عنوان صاحب امتیاز است.

گودرزی حضور در نمایشگاه‌ها را از دیگر ضرورت‌ها دانست و گفت: باید از توانمندی‌های دیگر استان برای حضور در بازار عراق استفاده شود، چرا که عراق خواهان این توانمندی‌ها در بخش‌های مختلف از هتل‌سازی گرفته تا تجهیرات پزشکی و ساختمانی است.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha