صادرات کشور به ۱۷.۵ میلیارد دلار رسید/ توریسم درمانی از فرصت های اصلی بازار عراق

مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران، میزان صادرات کشور در چهار ماهه نخست را ۱۷.۵ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: واردات کشور در همین بازه زمانی ۱۸.۵ میلیارد دلار بوده که تراز منفی یک میلیارد دلاری دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت (طبنا)زنجان،
عبدالامیر ربیهاوی، مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران، دردر جلسه معرفی بازار عراق و توسعه صادرات استان زنجان، میزان صادرات کشور در چهار ماهه نخست را ۱۷.۵ میلیارد دلار اعلام و اظهار کرد: واردات کشور در همین بازه زمانی ۱۸.۵ میلیارد دلار بوده که تراز منفی یک میلیارد دلاری دارد.

وی با ابراز امیدواری برای بهبود اوضاع در ماه‌های پیش‌رو در حوزه تجارت خارجی تصریح کرد: دفتر غرب ۱۳ کشور را تحت پوشش دارد که ۱۲ کشور آن غربی است.

مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران با بیان ابنکه ۴۵ درصد از مجموع صادرات کشور با عراق انجام شده است، ادامه داد: مجموع تجارت در دفتر غرب آسیا قابل توجه و قوی است و در این راستا اولویت صادرات کشور ما صادرات با ۱۵ کشور همسایه است که هشت کشور آن عضو دفتر غرب است.

ربیهاوی با تشریح وضعیت صادرات ایران به عراق و تغییرات پیش‌آمده در این مراودات گفت: در ابتدا ۳۰ درصد از بازار عراق توسط ایرانی‌ها تامین می‌شد ولی در حال حاضر به حدود ۱۲ درصد رسیده است که بیانگر پیشی گرفتن رقبا در این بازار است.

وی با بیان اینکه عراق بعد از تحولات روی‌داده در صدد تامین نیازهای خود از طریق انجام سرمایه‌گذاری است، بیان کرد: در این حیطه ایرانی‌ها اقدامات خوبی در حوزه تولید نوشیدنی و رب گوجه‌فرنگی انجام داده به‌طوری که واردات آن به این کشور ممنوع شده است.

مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران، گردشگری و توریسم درمانی را از دیگر فرصت‌های بازار عراق اعلام کرد و گفت: فرصت بازار عراق به دلیل برنامه‌ریزی انجام شده برای خودکفایی آن غیرقابل تکرار است و از بازار سنتی تبدیل به بازار و تجارت الکترونیکی شده است.

ربیهاوی با بیان اینکه بازار عراق فرصت ورود به دیگر بازارها را هم فراهم می‌کند، ادامه داد: عراق در آستانه عضویت در سازمان wto است در حالی که ایران عضو حاضر است.

وی با تاکید بر توانمندی زنجان در تولیدات مختلف از جمله روی، مس، آلومینیوم و آهن گفت: این توانمندی‌ها باید معرفی شود، ضمنا تنوع کالاهای صادراتی و تنوع مقاصد هم باید مدنظر قرار گیرد.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha