جزئیات روش جدید درمان برخی سرطان ها/ دقت در انتخاب بیمار

معاون آموزش دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله، به تشریح روش جدید برای درمان برخی سلول های سرطانی داخل شکمی پرداخت.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت(طبنا)جمال اخوان مقدم متخصص جراحی عمومی و معاون آموزش دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله، سرطان‌ها جزو شایع‌ترین بیماری‌هایی هستند که جمعیت زیادی را درگیر می‌کنند و درصد قابل توجهی از مرگ و میرها نیز مربوط به سرطان‌ها است.

وی با اشاره به روش‌های جدید درمان سرطان‌ها، به روش تقریباً جدید که در سال‌های اخیر توسعه یافته است، اشاره کرد و افزود: روش CRS HIPEC برای درمان برخی سرطان‌های داخل شکمی استفاده می‌شود که اگر بیمار به درستی انتخاب شود، آثار خوبی برای بیمار به همراه دارد.

اخوان مقدم، در ادامه به جزئیات این روش اشاره کرد و گفت: این روش در مورد گروه خاصی از بیماری‌های سرطان قابل انجام است که فقط در داخل شکم منتشر می‌شوند و به درمان‌های معمولی جواب نمی‌دهند.

وی افزود: در این روش، تیم درمانی، سلول‌های سرطانی را که به صورت توده‌های داخل شکمی هستند، بر می‌دارند و همزمان، داروی شیمی درمانی به صورت موضعی استفاده می‌شود.

معاون آموزش دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله، با عنوان این مطلب که این روش درمانی، محاسنی دارد، ادامه داد: در این روش، خیلی از سلول‌های سرطانی که مقاوم به درمان‌های معمول هستند، با جراحی حذف فیزیکی می‌شوند.

وی افزود: حُسن بعدی این روش، این است که داروی شیمی درمانی به اینکه از طریق ورید استفاده شود، مستقیماً در داخل حفره شکم تزریق می‌شود و موجب مرگ سلول‌های سرطانی می‌شود.

این متخصص جراحی عمومی تاکید کرد: چون این روش موضعی است، عوارض عمومی به نسبت کمتر است.

وی در عین حال به چند نکته برای موفقیت درمان در این روش اشاره کرد و افزود: برای انتخاب بیمار، شرایطی وجود دارد که باید حتماً رعایت شود. اولاً، نوع تومور باید از نوعی باشد که در این روش حتماً گنجانده شده باشد.

اخوان مقدم گفت: امید به درمان برای بیمار وجود داشته باشد و بر همین اساس، گروه خاصی از بیماری‌ها در این روش انتخاب می‌شود؛ مثل بعضی از سرطان‌های تخمدان، کولون و…،

وی افزود: نکته دیگر این است که جای دیگر از بدن بیمار درگیر بیماری نباشد و درمان منحصراً در داخل شکم انجام می‌شود. همچنین، وسعت بیماری نباید در حدی باشد که حذف تومورها، منجر به از بین رفتن یا ناتوانی بیمار شود.

معاون آموزش دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله ادامه داد: بیمار باید به درستی انتخاب شود تا بتوان از روش CRS HIPEC استفاده کرد.

وی افزود: اگر بیمار به خوبی انتخاب شود، امید جدیدی برای درمان او خواهد بود و می‌تواند منجر به طول عمر بیشتر و کیفیت بهتر زندگی او شود.

اخوان مقدم با اشاره به پُرعارضه بودن این روش درمانی، گفت: بیمارانی که امید زیادی به درمان آنها نیست، نباید انتخاب شوند.

وی با اشاره به استقبال روزافزون از این روش درمانی، افزود: با استفاده از این روش درمانی، فضا برای پذیرش بیماران خارجی و کسب درآمد ارزی فراهم است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha