کد خبر: 204255
۲۱ شهریور ۱۴۰۲، ۱۰:۴۰
سرطانی که از راه هوا می‌آید!

ذرات و ریزگردهای موجود در هوای آلوده یکی از ریزفاکتورهای مهم ابتلا به سرطان است که امروزه این بیماری یکی از شایع ترین و پرهزینه ترین بیماری‌ها در جهان است.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت(طبنا)امروزه تنفس در هوایی تمیز و بدون آلودگی برای شهروندانی که در کلان‌شهرهای بزرگ دنیا زندگی می‌کنند به رویایی محال بدل شده است. در حال حاضر بحران «آلودگی هوا» یکی از بزرگترین دغدغه‌های کشورهای پرجمعیت بوده و تبدیل به بخش جدایی ناپذیر زندگی ساکنین شهرهای بزرگ و پرجمعیت جهان شده است. البته ایران هم از این قاعده مستثنا نبوده و همواره شهرهای بزرگ آن در فصول مختلف سال از جمله فصل زمستان با آلودگی هوا دسته و پنجه نرم می‌کنند.

پدیده آلودگی هوا در کلان‌شهرهایی مانند تهران به دلیل وجود برخی از عوامل مختلف از جمله تردد خودروهای تک سر نشین، ازدیاد وسایل نقلیه موتوری، وجود کارخانه‌های متعدد در اطراف شهرهای بزرگ، خودروهای فرسوده،کمبود وسایل نقلیه عمومی به نسبت نیاز شهروندان و... بسیار شایع و طبیعی است.

«آلودگی هوا»؛ یکی از مهمترین عوامل ابتلا به سرطان

البته با پیشرفت تکنولوژی و صنعتی شدن زندگی‌ها، تمایل بیش از اندازه افراد به زندگی در شهرهای بزرگ به دلیل مهیا بودن موقعیت کار و تحصیل، بالا رفتن سرعت زندگی، راحت تر شدن رفت و آمد و ... بعید است که بتوان از شر این آلودگی‌ها خلاص شد. اما تنفس در هوای آلوده نه تنها برای محیط زیست و حیوانات بلکه برای سلامتی جسم و روح انسان بسیار مضر است.

به گفته متخصصان قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلودگی هوا احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی و عروقی، مشکلات ریوی، کاهش سیستم ایمنی بدن و سرطان و ... را در بدن انسان افزایش خواهد داد.

مریم باقریان فوق تخصص انکلوژی و سرطان شناسی، ذرات و ریزگردهای موجود در هوای آلوده را یکی از ریزفاکتورهای مهم ابتلا به سرطان معرفی می‌کند و می‌گوید:«یکی از مهمترین مسائلی که متخصصان به افرادی که مشکوک به سرطان هستند یا احتمال ابتلا به سرطان در ژنتیکشان وجود دارد، پیشنهاد می‌کند این است که از محیط‌هایی که ریزفاکتورهای سرطان در آن وجود دارد، دوری کنند.

از نظر وی عواملی وجود دارد که احتمال ابتلا به سرطان را در افراد افزایش می‌دهد. ژنتیک، تغذیه ناسالم، مصرف الکل و دخانیات، سبک زندگی ناسالم، آلودگی هوا، فعالیت در برخی از مشاغل پر خطر و... احتمال ابتلا به سرطان را در افراد افزایش می‌دهند.»

سرطان؛ ممکن است در خانه شما را هم بزند!

وی در ادامه ادعا کرد: «سرطان یکی از بیماری‌های شایع در جهان است که اگر ریزفاکتورهای محیطی را رعایت نکنیم بیماری سرطان در خانه ما را هم خواهد زد و آن زمان است که درگیر بیماری، درمان، هزینه‌های سنگین درمان و... خواهیم شد. البته این مشکلات نه تنها برای خود فرد بیمار دردسر ساز خواهد شد بلکه مشکلات و هزینه‌های درمان بیماری کمر اطرافیان بیمار و دولت را خم خواهد کرد.

زیرا سرطان یکی از پرهزینه‌ترین بیماری‌های جهان است. بنابراین باید تا آنجایی که می‌تون با تغییر سبک زندگی و دوری از آلودگی‌های محیطی احتمال ابتلا به سرطان را کم کرد.»

چرا من؟

این سرطان شناس تأکید کرد: «سرطان بیماری نیست که فقط برای دیگران اتفاق افتد. امروزه بسیاری از افراد به دلیل نداشتن وقت و مشغله‌های زندگی به فست فودها و غذاهای فوری پناه بردند. این سبک از زندگی که همه کارها سریع انجام شود و غذاها سریع آماده شود، در طولانی مدت آسیب‌زا است. تغذیه نامناسب، کم تحرکی، استرس‌های کاری، آلودگی هوا و... همگی فاکتورهایی هستند که دست به دست هم می‌دهند و در طولانی مدت تبدیل به بیماری‌های صعب‌العلاج مانند سرطان می‌شود. بع زمانی که برای افراد در گروه‌های سنی مختلف تشخیص سرطان داده می‌شود همش از خودشان می‌پرسند که چرا من؟

سرطان‌های مختلف به دلایل مختلفی به وجود می‌آید و امروزه سرطان به قدری در حال پیشرفت است که تبدیل به یک دغدغه بزرگ در دنیا شده است. باید تا آنجایی که می‌توانیم ورزش را در برنامه روزانه زندگی‌مان داشته باشیم، یک تغذیه مناسبی داشته باشیم.»

وی در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان احتمال ابتلا به سرطان را با وجود زندگی در شهرهای بزرگ و آلوده کاهش داد بیان کرد: «شرایط زندگی بسیاری از افراد به شکلی است که باید در محیط و هوای آلوده زندگی کنند. اگر این دسته از افراد نمی‌توانند محیط کار و زندگی خود را عوض کنند بنابراین باید مواجهه خود را با محیطشان کمتر کنند.

البته در صورت ناسالم بودن هوا در کلانشهرها خود دولت دست به کار می‌شود. به عنوان مثال در فصول سرد سال که میزان آلودگی هوا بسیار زیاد و خطرناک است، دولت تصمیم می‌گیرد که مدارس و ادارات را تعطیل کند.»

وی در ادامه بیان کرد: «همچنین آموزش درمان و چگونگی کاهش بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا یکی دیگر از اقداماتی که دولت برای پیشگیری از عوارض آلودگی هوا در شرایط ناسالم انجام می‌دهد. به عنوان مثال در مدارس با اجرای کلاس های آموزشی یه کودکان آموزش می دهند که در مواجهه با هوای آلوده چگونه از خود مراقبت کنند یا اینکه با انتشار یک سری از مطالب آموزشی در رسانه ها و نصب بیلبوردهای هشدار دهنده در سطح شهر سطح هشیاری مردم را افزایش می دهند.»

باقریان تأکید کرد: «اما مهم ترین و کارآمدترین توصیه برای مقابله با عوارض ناشی از تنفس در هوای آلوده استفاده از ماسک های فیلتر دار است. البته اینکه افراد در کدام شهر و با چه میزان آلودگی زندگی می‌کنند بسیار اهمیت دارد. بعضی از افراد هستند که محیط کاری‌شان آلودگی بسیار زیادی دارد که معمولاً ما از این افراد می‌خواهیم از ماسک‌های مخصوص کار استفاده کنند.»

اگر نمی‌توانیم هوا را تمیز کنیم؛ آن را آلوده تر نکنیم!

این فوق تخصص سرطان شناسی معتقد است اگر نمی‌توانیم میزان آلودگی هوا را کمتر کنیم، آن را بیشتر نکنیم. یعنی در کنار اینکه برای حفظ سلامتی خودمان تلاش می‌کنیم، حواسمان سلامت دیگران هم حفظ کنیم. در واقع باید سعی کنیم که نه تنها در ازدیاد آلودگی هوا نقش نداشته باشیم بلکه با استفاده کردن از وسایل حمل و نقل عمومی، کاهش تردد با خودروهای تک سرنشین و... در کاهش آن مؤثر باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha