عمر مفید بیمارستان‌های ایران ۱۰۰ سال کمتر از استاندار جهانی

دبیر انجمن نت ایران با این بیان که در کشورهای پیشرفته براساس الگوها و اقداماتی که صورت می‌پذیرد عمر مفید یک بیمارستان ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال طراحی می‌شود گفت؛ متاسفانه در کشور ما میانگین عمر مفید بیمارستان‌ها بین ۳۰ تا ۴۰ سال است که بعد از آن دچار فرسودگی می‌شوند.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت(طبنا) دکتر نوید نصر دبیر انجمن نت ایران با بیان این مهم که امروزه یکی از ضروریات در حوزه نظام سلامت و درمان هر کشور توجه ویژه به اهمیت نقش تجهیزات و اقلام پزشکی است، اظهار داشت؛ هر چقدر تجهیزات و اقلام پزشکی چهارچوب و روال استانداردی برای کارکردشان داشته باشند می‌توانند تاثیر پذیری بیشتری در بهبود نظام سلامت و درمان کشور ایجاد نمایند.

وی گفت؛ بر اساس تحقیقات و مطالعات انجام شده بیش از ۳۰ درصد از هزینه‌های هر تخت بیمارستانی به تامین تجهیزات و اقلام پزشکی مرتبط است که اگر یک نظام مدیریت نگهداری و بهره‌برداری صحیح و اصولی از این تجهیزات باشد می‌تواند باعث ارتقاء کارکرد و کاهش قابل توجه هزینه‌های عملیاتی نظام سلامت و درمان و در راس آن بیمارستان‌ها گردد.

وی افزود؛ در کشورهای پیشرفته براساس الگوها و اقداماتی که صورت می‌پذیرد عمر مفید یک بیمارستان ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال طراحی می‌شود که متاسفانه در کشور ما میانگین عمر مفید بیمارستان ها بین ۳۰ تا ۴۰ سال است که بعد از آن دچار فرسودگی می‌شوند.

نصر ادامه داد؛ همچنین بر اساس مطالعات بانک جهانی حدود ۵۰ تا ۸۰ درصد منابع نظام سلامت در کشورهای در حال توسعه به ساخت و توسعه بیمارستان‌ها برمی‌گردد که در صورت رعایت ساخت استاندارد و اصولی، می‌شود مدیریت بهینه‌ای از هزینه‌ها را ایجاد کرد و بهره‌وری در نظام سلامت را افزایش داد.

وی گفت؛ خوشبختانه در سال‌های اخیر وزارت بهداشت در تدوین کتاب‌های استاندارد ایمنی بیمارستان‌ها ورود پیدا کرده که البته کار برای انجام آن بسیار است.

دبیر جایزه ملی تعالی نگهداری و مدیریت دارایی‌های ایران، بیان داشت؛ حقیقت این است که در کشور بیش از ۱۵۰۰ بیمارستان وجود دارد که در عمده آنان، برنامه مدونی در حوزه نگهداشت و مدیریت دارایی‌های فیزیکی خود شامل ابنیه، تاسیسات و تجهیزات پزشکی‌شان نداشته که همین امر منجر به افزایش هزینه‌های عملیاتی، کاهش بهره‌وری و کاهش راندمان انرژی بین ۴۰ تا ۶۰ درصد می‌گردد.

دکتر نصر با اشاره به برگزاری همایش اختتامیه ششمین دوره جایزه ملی تعالی نگهداری با حضور ۳۰ صنعت مختلف در روز ۲۷ شهریور ماه در مرکز همایشهای پژوهشگاه نیرو، اظهار داشت: شعار این رویداد که اعتبار دهی شده توسط سازمان ملی بهره‌وری ایران می‌باشد " ارتقاء رویکرد نوآوری بهره‌ور " است که تلاش میکند تا با استقرار نظام‌های مبتنی بر نوآوری بهره‌ور و مدیریت دانش منجر به ارتقاء بهره‌وری و رشد اقتصاد کشور شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha