۱۰ دانشگاه ایران در جمع برترین‌های رتبه‌بندی شانگهای ۲۰۲۳

رتبه‌بندی منتشر شده سال ۲۰۲۳ شانگهای نشان می‌دهد که ۱۰ دانشگاه ایرانی در میان دانشگاه‌های برتر جهان قرار گرفته است.

به گزارش گروه علمی-فناوری خبرگزاری سلامت(طبنا)رتبه‌بندی شانگهای که توسط دانشگاه شانگهای ژیائوتنگ منتشر می‎‌شود جزو معتبرترین رتبه‌بندی‌های جهانی است که برای اولین بار در سال ۲۰۲۳ در سطح بین‌المللی منتشر شد سپس به صورت سالانه به‌روزرسانی می‎‌شود. دانشگاه‌هایی در رتبه‌بندی شانگهای در نظر گرفته می‎‌شوند که دارای برندگان جایزه نوبل، برندگان مدال فیلدز یا مقالات منتشر شده در مجله‌های Nature و Science باشند.

در این رتبه‌بندی، کیفیت آموزش، کیفیت اعضای هیئت علمی، عملکرد سرانه و برونداد پژوهشی از جمله معیارهای در نظر گرفته شده در نظام رتبه‌بندی شانگهای است. منابع گردآوری داده در این رتبه‌بندی شامل وب‌سایت‌های جوایز نوبل، مدال فیلدز، پایگاه‌های اطلاعاتی و اطلاعات آماری دولتی می‌شود. در رتبه‌بندی منتشر شده در سال ۲۰۲۳ شانگهای، هزار دانشگاه برتر جهان رتبه‌بندی شده‌اند، دانشگاه‌های هاروارد و استنفورد و موسسه MIT از ایالات متحده به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را به خود اختصاص داده‌اند.

با توجه به مطالب منتشر شده، ۱۰ دانشگاه ایرانی نیز در بین دانشگاه‌های برتر جهان قرار گرفته است. دانشگاه تهران رتبه اول دانشگاه‌های ایران را از آن خود کرده است، پس از آن نیز دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دانشگاه تبریز رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص داده است.

دانشگاه شین‌هوا چین با رتبه جهانی ۲۲ بهترین دانشگاه آسیایی در این رتبه‌بندی است، بهترین دانشگاه اروپایی نیز دانشگاه کمبریج از انگلستان با رتبه جهانی چهار است. عربستان سعودی و ترکیه نیز به ترتیب دارای ۱۲ و هشت دانشگاه برتر در این رتبه‌بندی هستند. کشورهای اسلامی که در رتبه‌بندی شانگهای ۲۰۲۳ وجود دارد شامل عربستان سعودی، ایران، ترکیه، مصر، پاکستان، مالزی، امارات متحده عربی، اردن، لبنان، قطر و تونس می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha