روسیه از ایران یاد گرفته که چگونه تحریم‌ها را دور بزند

یک رسانه آمریکایی در تحلیلی نوشته روسیه با درس‌هایی که از ایران آموخته تحریم‌های غرب را دور می‌زند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت(طبنا)یک رسانه نزدیک به سیاستمداران جمهوری‌خواه در آمریکا در تحلیلی نوشته روسیه با درس‌هایی که از ایران آموخته تحریم‌های اعمال‌شده از سوی کشورهای جهان را دور می‌زند.

به گزارش فارس، وبگاه شبکه خبری فاکس‌نیوز نوشته این هفته دولت آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه روسیه وضع کرد و برخی از نهادهای مستقر در سایر کشورها را در فهرست تحریم‌ها قرار داد تا بتواند دسترسی مسکو به منابع مالی و برخی محصولات خاص را محدود کند.

شرکت‌هایی که در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفتند در کشورهای قرقیزستان، امارات متحده عربی و صربستان واقع هستند که واشنگتن آنها را به رساندن کمک به جنگ روسیه در اوکراین متهم کرده است.

دانیل فراید، سفیر سابق آمریکا در لهستان می‌گوید: «آنها در حال تشکیل دادن شبکه دیگری از ائتلاف‌ها در دنیا هستند. غیر از چین، بقیه دوستان روسیه کشورهایی هستند که از سوی دنیا طرد شده‌اند. ایران به طور قطع به روسیه کمک می‌کند. این یک ائتلاف مصلحتی است.»

فاکس‌نیوز ضمن بیان این ادعا که ایران با ارائه پهپاد به روسیه به این کشور کمک کرده تصریح می‌کند: «این دو کشور همچنین در تلاشند فشارهایی اقتصادی ناشی از تحریم‌ها را کاهش دهند و به تازگی نظام‌های بانکی‌شان را به هم متصل کرده‌اند.»

یک کارشناس لابی ضد ایرانی موسوم به «بنیاد دفاع از دموکراسی» (FDD) هم به فاکس‌نیوز گفت: «مشاهده می‌کنید که روس‌ها دارند از برخی از تاکتیک‌هایی که ایرانی‌ها در آن تبحر پیدا کرده‌اند استفاده می‌کنند علاوه بر آن دارند ارتباطات سیاسی، اقتصادی و امنیتی‌شان با تهران را تقویت می‌کند. ایران کلاس پیشرفته‌ای در زمینه دور زدن تحریم‌ها برگزار کرده که در حال حاضر به روسیه کمک کرده است.»

به نوشته فاکس‌نیوز، بزرگترین منبع درآمد ایران صادرات نفت است. این رسانه مدعی شده ایران از زمان احیای مجدد تحریم‌های اقتصادی به «قاچاق غیرقانونی نفت» روی آورده و توانسته علی‌رغم فشارها، میزان تولید نفتش را تا سطح بی‌سابقه‌ای افزایش دهد.

نویسنده تصریح کرده «نظام بانکی پنهان ایران» موجب شده نهادهای ایرانی بتوانند روابط تجاری‌شان با مشتری‌های خارجی را پنهان کنند.

دولت آمریکا بعد از خروج از توافق هسته‌ای برجام در سال ۱۳۹۷ تمامی تحریم‌های متوقف‌شده ذیل این توافق را علیه ایران به اجرا درآورده است. آمریکا کشورها و شرکت‌های ثالث را نیز ملزم به اجرای تحریم‌های سرزمینی خود علیه ایران کرده است.

جمهوری اسلامی ایران ضمن تأکید بر غیرقانونی بودن تحریم‌های ایالات متحده آمریکا اعلام کرده از تمامی امکانات خود برای مقابله با این تدابیر ظالمانه و غیرانسانی استفاده خواهد کرد.

«مایک لالولر»، نماینده کنگره آمریکا به فاکس‌نیوز گفت: «ایران کماکان دارد تحریم‌های آمریکا و متحدان ما را خوار می‌شمرد، ضمن آنکه همچنان در تلاش برای تضعیف اسرائیل و نابودی آن است.»

وی اضافه کرد: «لازم است با متحدانمان برای پس زدن اقدامات ایران اعم از توزیع نفت یا تضعیف تحریم‌های اعمال‌شده بسیار متحد باشیم.»

گزارش فاکس‌نیوز چند روز بعد از آن نوشته شده که روزنامه وال‌استریت‌ژورنال گزارش داد دادستان‌های فدرال آمریکا قادر به فروش ۸۰۰ هزار بشکه نفت توقیف‌شده ایران نیستند.

این روزنامه روز سه‌شنبه به نقل از مقام‌های مطلع از این رویداد نوشت نفت مذکور در یک نفت‌کش یونانی قرار دارد که در ساحل تگزاس مستقر شده اما شرکت‌های آمریکایی از بیم اقدام تلافی‌جویانه ایران تمایلی به تخلیه محموله آن ندارند.

دادستان‌های آمریکایی چند ماه پیش با متهم کردن مالک یونانی این نفت‌کش به نقض قوانین تحریم‌های آمریکا علیه ایران آن را مصادره و به سمت ساحل شهر «گالوستون» در ایالت تگزاس هدایت کردند.

گارد ساحلی آمریکا مجوز تخلیه بار این نفت‌کش به نام «سوئز راجان» را صادر کرده اما شرکت‌هایی که چنین انتقال‌هایی را انجام می‌دهند از بیم اقدام تلافی‌جویانه ایران تمایلی به انجام کارهای مربوط به این نفت توقیف‌شده را ندارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha