رایزنی امیرعبداللهیان با همتای عراقی در نیویورک

وزیر امور خارجه درباره دیدارش با همتای عراقی در نیویورک‌ گفت: فؤاد حسین تأکید کرد که همه گروه‌های مسلح (تروریست) موجود در اقلیم کردستان عراق به ۵ اردوگاه منتقل شده‌اند و خلع سلاح آنها طبق موافقتنامه امنیتی انجام می‌شود.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت(طبنا)حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به همراه آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور برای شرکت در هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک حضور دارد، در حاشیه این نشست با فؤاد حسین همتای عراقی خود دیدار و درباره موضوعات دوجانبه و تحولات منطقه گفت‌وگو کرد.

این دیدار دوشنبه شب به وقت محلی و در محل اقامت امیرعبداللهیان در نیویورک انجام شد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که ۲۲ شهریور ماه نیز در تهران میزبان فؤاد حسین بود، در همین خصوص درباره این دیدار و موضوعات مورد گفت‌وگو با همتای عراقی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: با آقای فؤاد حسین در نیویورک دیدار داشتیم. او تأکید کرد که اکنون همه گروه‌های مسلح (تروریست) موجود در اقلیم کردستان عراق به پنج اردوگاه منتقل شده‌اند و خلع سلاح آنها طبق موافقتنامه امنیتی انجام می‌شود.

روز سه‌شنبه ۲۸ شهریور ماه موعد اجرای توافقنامه امنیتی بین ایران و عراق که در ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ در بغداد امضا شده بود، پایان یافت. دولت مرکزی عراق براساس این توافقنامه متعهد شده بود که گروهک‌های تروریستی ‌و تجزیه طلب مستقر در اقلیم کردستان عراق و در نزدیکی مرزهای شمال غرب ایران را خلع سلاح کرده، به مناطقی در داخل خاک عراق منتقل و پایگاه‌های آنها را تخلیه کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین افزود: وزیر خارجه عراق تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا را نشانه خوبی برای گام‌های رو به جلو دانست.

توافق تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا روز دوشنبه ۲۷ شهریور ماه و با وساطت و مشارکت قطر و عمان عملیاتی شد و در پی آن پنج زندانی ایرانی از زندان‌های آمریکا آزاد شدند که ۳ نفر از آنها دوشنبه شب وارد تهران شدند. پنج جاسوس زندانی در ایران نیز بعدازظهر دوشنبه تهران را به مقصد دوحه ترک کرده و از آنجا هم به آمریکا رفتند.

فؤاد حسین در سفر ۲۲ شهریور به ایران در دیدار با امیرعبداللهیان هم گفته بود که قانون اساسی عراق به صورت واضح مشخص کرده که اجازه نمی‌دهد کسی از خاک عراق برای حمله به کشور دیگر استفاده کند. در حال حاضر به این نقشه راه متعهد هستیم و تلاش می‌کنیم به هدف نهایی برسیم. هدف نهایی این است که گروه‌های تروریستی در مرز ایران و عراق خلع سلاح شوند. این افراد به اردوگاه‌های پناهندگان منتقل خواهند شد و این اقدام تحت نظارت سازمان ملل و کمیساریای عالی پناهندگان صورت خواهد گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha