در جامعه امروز برای هر زن یک ماما نیاز است

رئیس سازمان نظام پزشکی استان زنجان با بیان اینکه ماماها به عنوان عامل اصلی زایمان‌های طبیعی در تمام دوران بارداری نقش‌آفرینی می‌کنندگفت: در دنیای امروز برای هر یک بانو یک ماما نیاز است و به بیانی بهتر، هر ماما فاصله بین مرگ و زندگی برای هزاران مادر است.

 به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از زنجان ،محمد محرمی در سومین روز از هفته سلامت، در مراسم گرامیداشت روز ماما ضمن تبریک این روز به جامعه مامایی،با بیان اینکه روز ماما یادآور قدمت مامایی به درازای عمر بشریت و قدیمی‌ترین حوزه سلامت و بهداشت است اظهار کرد: شاید سابقه حوزه مامایی چندین سال قبل‌تر از حوزه پزشکی باشد. به همین خاطر قداست و ارزش در این حوزه نقش‌آفرینی می‌کند.


وی با اشاره به اینکه مامایی جزء چند حرفه‌ی مسئولیت‌پذیر و جوابگو است  افزود:  از دوران قبل و حین بارداری، تولد و پس از تولد، از کودکی تا نوجوانی دختران، از بلوغ تا میانسالی و از زمان میانسالی تا یائسگی؛ در خدمت یک بانو، یک نوزاد، یک شیرخوار و یک دختر نوجوان است.


رئیس سازمان نظام پزشکی استان زنجان خاطر نشان کرد: مامایی در عرصه‌های مختلف نمود می‌یابد و علاوه بر مراقبت‌های بارداری از اسکرین و غربالگری گرفته تا مشاوره‌های ارزشمند در حوزه تنظیم خانواده، رشد جمعیت، جوانی جمعیت و جلوگیری از بهم خوردن موازنه جمعیت که اخیراً دنیا و کشور ما با یک فاجعه بشری مواجه است، را شامل می‌شود که بیانگر ارزش حوزه مهم مامایی‌ست.


محرمی با بیان اینکه نرخ باروری از مهمترین مولفه‌های اثرگذاری در تحولات و رشد جمعیتی کشورها است اظهار داشت: سقوط نرخ جانشینی جمعیت ناشی از سقوط میزان موالید هم، از مهمترین دلایل کاهش رشد جمعیت، نزولی شدن روند رشد و تعداد خانوارهای کشور است که واقعا نگران کننده است.


وی با بیان اینکه تا سه دهه آینده، ۳۰ درصد جمعیت ما سالمند بالای ۶۰ سال خواهد داد بود افزود :ایران دومین کشوری است که سریعترین نرخ رشد سالمندی در جهان را دارد و یک نوع خطر جمعیتی برای کشور است.

این مسئول با اشاره به اینکه  در سال ۱۴۳۰، حدود ۲۶ درصد جمعیت ما سالمند خواهد بود افزود: این افزایش، پدیده مجردهای سالمند را رقم می‌زند و این مفهومش این است که نوع و جنس تقاضای مسکن ما به هم خواهد خورد و ساختارهای اجتماعی و اقتصادی کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

 محرمی تصریح کرد  با نقش‌آفرینی ماماها و با ارائه مشاوره‌های درست و به موقع، موازنه رشد جمعیت و جلوگیری از پیر شدن جمعیت رقم خواهد خورد .


وی با تاکید بر جایگاه حساس، نقش بی‌بدیل و پررنگ ماماها اظهارکرد: در حوزه مامایی مشکلات عدیده‌ای داریم و به لحاظ صنفی، بحث واقعی نبودن تعرفه‌های خدمات مامایی است که در این راستا، علاوه بر ورود و پیگیری ویژه سازمان نظام پزشکی، معاونت فنی و نظارت، آموزشی و پژوهشی سازمان مرکزی هم، حرکتی را آغاز کرده است.


رئیس سازمان نظام پزشکی استان زنجان با بیان اینکه مشکلات همکاران مالی با سازمان‌های بیمه‌گر همچنان آزاردهنده است افزود: دیده نشدن و یا کمرنگ دیده شدن ماماها در نسخه‌نویسی الکترونیکی و نظام ارجاع نیز جای بحث دارد ، البته بعضا مشاهده می‌شود ماماها باتوجه به جایگاه ویژه و مهمی که در حوزه بهداشت و سلامت و آموزش دارند، در جایگاه‌ها و حوزه‌های خارج از حیطه و رشته خود فعالیت می‌کنند که خوب نیست. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha