کمبود محیط‌بان در محیط زیست تایباد و باخرز

رئیس اداره حفاظت محیط زیست تایباد و باخرز گفت: عرصه‌های طبیعی و محیط زیست تایباد و باخرز به ۱۰ محیط‌بان نیاز دارد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از خراسان رضوی؛ یوسف اربابی رئیس اداره حفاظت محیط زیست تایباد و باخرز گفت: محیط زیست تایباد و باخرز سطحی بالغ بر ۱۰۸ هزار هکتار دارد که با ۲ محیط‌بان حفاظت می‌شود و از این رو، به ۱۰ محیط‌بان دیگر نیاز است.

وی ادامه داد: شهرستان باخرز با عرصه‌های طبیعی وسیع، نیز دارای نمایندگی یا اداره نیست و زیر نظر اداره تایباد با یک محیط‌بان حراست می‌شود.

به گفته او، سمن‌های محیط زیستی منطقه کمک فراوانی به اداره حفاظت محیط زیست در این کمبود نیرو می‌کنند به طوریکه تا کنون ۱۰ مورد احیای چشمه، آبرسانی، ساخت و لایروبی آبشخورها را انجام داده اند.

۶۳ هزار هکتار از سطح ۱۰۸ هزار و ۱۶۱ هکتاری عرصه‌های طبیعی حوزه استحفاظی تایباد و باخرز، منطقه شکار ممنوع مرزی هستند.

اربابی گفت: طبق آخرین سرشماری ۴۴۰ قطعه از گونه‌های پرندگان در محیط زیست تایباد زندگی می‌کنند؛ اما به دلیل مرزی بودن منطقه سرشماری از پستانداران و خزندگان صورت نگرفته است و بر اساس گفته جانورشناسان، احتمال کشف گونه جدید خزنده در شرق کشور وجود دارد.

وی از تشکیل ۳۳ پرونده تخلف زیست‌محیطی در تایباد و باخرز خبر داد و گفت: از ابتدای امسال، تعداد ۳۳ پرونده حقوقی شامل ۲۰ پرونده صید و شکار و ۱۳ پرونده محیط انسانی در این دو شهرستان تشکیل شده است.

اربابی گفت: یکی از این تخلفات در کشتارگاه تایباد وجود دارد؛ به نحوی که این کشتارگاه سامانه تصفیه فاضلاب ندارد و تخلیه آن به صورت تانکر در مکانی نامعلوم انجام می‌شود.

او گفت: در خصوص کشفیات سال ۱۴۰۰، تعداد ۶ قطعه پرنده بالابان حین ورود و ۱۳ قطعه قرقاول حین خروج از کشور به صورت قاچاقی با همکاری هنگ مرزی تایباد در مرز دوغارون کشف شد.

پلنگ، قوچ، میش، آهو، گربه وحشی، گربه پالاس، درنا، چکاوک، شاهین، عقاب، سنجاب زمینی و سیاه‌سینه از جمله گونه‌های جانوری محیط زیست تایباد و باخرز هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha