کد خبر: کاهش-سن-ابتلا-به-سرطان-معده-در-ایرانفاک
۲ آذر ۱۳۹۵، ۹:۴۷

خبرگزاری سلامت: سرطان معده در دنیا ششمین اما در ایران اولین سرطان شایع در مردان و زنان است. متأسفانه شایع ترین علت مرگ ناشی از سرطان در کشور ما سرطان معده است. به تعداد میزانی که در سال سرطان معده کشف می شود به همان میزان مرگ ناشی از سرطان معده نیز وجود دارد.

دکتر حسین فودازی، متخصص کلینیکال آنکولوژی می گوید: متأسفانه سرطان معده در اکثر موارد در مراحل بالا کشف می شود و این امر موجب شده تا شانس درمان قطعی آن در کشورمان کم باشد در حالی که در بسیاری از کشورها سرطان معده چنین وضعیتی ندارد بنابراین به جز بحث ژنتیکی که شانس سرطان معده را در برخی از قسمت های کشور مانند شمال کشور بالا می برد مشکلی هم در نحوه زندگی؛تغذیه و آب آشامیدنی وجود دارد که موجب شیوع آن می شود.

وی تأکید می کند که متأسفانه سن ابتلا به سرطان معده در کشور ما از دهه پنجم و ششم وجود دارد در حالی که در کشورهای دنیا از دهه ششم و هفتم است.60 تا 70درصد سرطان ها را عوامل محیطی ایجاد می کند و این بسیار مهم است که با ایجاد تغییراتی در نگرش زندگی شانس شیوع بسیاری از سرطان ها قابل کاهش دادن است.

وی ادامه می دهد: مصرف سیگار مهم ترین عامل ابتلا به سرطان به ویژه سرطان های دستگاه تنفسی و قسمت فوقانی دستگاه گوارش است؛ در حالی که با کنترل مصرف دخانیات، تغییر سبک زندگی، کنترل وزن و ورزش مناسب، استفاده از غذاهای سالم و بهداشتی شانس ابتلا به سرطان ها تا 30درصد قابل کاهش است.

فودازی عدم دسترسی به آب سالم، استفاده از آب چاه و مصرف مواد غذایی مانده و شور، فست فودها و چاقی بیش از حد را از فاکتورهای خطر سرطان معده برشمرد که این امر نیازمند ایجاد تغییر در نحوه تغذیه و فرآوری موادغذایی است.

متخصص کلینیکال آنکولوژی می گوید: در کشور ژاپن سرطان معده سالیان اخیر به عنوان شایع ترین سرطان کشنده شناخته شد تا این که توسط نظام سلامت مسأله بیماریابی سرطان معده به صورت اجباری نهادینه شد تا در یکسری از افراد که شانس ابتلا به سرطان معده در آنها زیاد بود سالیانه آندوسکوپی انجام گیرد تا این سرطان در مراحل ابتدایی کشف شود و این امر موجب شد تا سرطان معده به عنوان کشنده ترین سرطان در آن کشور در حال حاضر به عنوان یکی از درمان پذیر ترین سرطان ها تبدیل شده است. بنابراین شاید نیاز باشد که در کشور ما هم در خصوص سرطان معده چنین تصمیم گیری اعمال شود تا بیماران در ریسک توسط آندوسکوپی در همان مراحل اولیه شناسایی شوند ضمن این که نیاز است مردم ما در خصوص سبک زندگی و مصرف مواد غذایی تغییراتی ایجاد کنند.

بر اساس این گزارش، دکتر ناصر ابراهیمی دریانی، فوق تخصص گوارش و کبد می گوید: برخلاف عقيده عموم، مصرف غذاهاي تند و پر ادويه باعث ايجاد زخم معده و اثني عشر و سرطان نمي شود.خوراکي هاي کهنه مي توانند خطر ابتلابه سرطان معده را بالاببرند. ماده اي به نام نيترات هم اگر در مواد غذايي مثل سوسيس و کالباس بيش از حد استاندارد به کار برود، خطر سرطان معده را افزايش مي دهد. هرقدر مواد غذايي براي مدت طولاني تري نگهداري شوند، خطر سرطان زايي آنها بيشتر است. در عين حال، فرآيند دودي کردن مواد غذايي مثل ماهي و برنج اگر بيشتر از حد مجاز انجام شود، خطر سرطان معده را افزايش مي دهد. حال آن که سبزيجات و ميوه هاي تازه به خصوص مرکبات داراي آنتي اکسيدان هايي هستند که از سرطان معده جلوگيري مي کنند.

 

کد خبرنگار: 410100

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha