به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، صدرالدین علیپور صبح امروز با حضور در برنامه تلویزیونی «یه روز تازه» اظهار کرد: در گذشته در دوره ای شهروندان عادت کرده بودند که پسماندها را در ساعت معین به بیرون از منازل منتقل کنند، اما با مخزن گذاری در سطح شهر، مردم هر ساعتی که می خواستند می توانستند پسماند را درون این مخازن قرار دهند. بنابراین، نظام جمع آوری زباله دچار اخلال شد و به دنبال آن پدیده مذموم زباله گردی به طور ویژه شکل گرفت.
وی افزود: نگاه به تجربه های موفق مخزن گذاری در کشورهای دیگر نشان می دهد که این مخازن باید مالک داشته باشند، یعنی داخل منازل و به تفکیک زباله های خشک و تر جانمایی شوند. این طرحی است که اجرای آن در این دوره از مدیریت شهری آغاز شده است.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند در ادامه با اشاره به اجرای طرح کاپ (الگوی نوین کاهش پسماند) گفت: این طرح که منطبق با الگوی جهانی است شش مرحله دارد که مرحله اول آن تغییر فرم مخازن و ارائه مخازن خشک و تر به منازل است که انجام این گام را آغاز کرده ایم. در مرحله بعد، در 4 پهنه شهر، مراکز MRF (پردازش تمیز) را تا پایان سال فعال خواهیم کرد که به واسطه آن پسماند تر فشرده سازی شده، شیرابه آن گرفته و با خلوص بیشتر به کمپوست تبدیل می شود.
علیپور افزایش ظرفیت هوشمندسازی برای کنترل نیروی انسانی و خودروها را از دیگر مراحل طرح کاپ معرفی و عنوان کرد: یکی از گام های اجرای طرح کاهش پسماند برنامه ریزی برای پسماندهای حجیم مثل لاستیک، شیشه یا پسماند الکترونیکی است. به همین منظور 28 غرفه الکتروکاپ ویژه پسماندهای الکترونیکی راه اندازی خواهد شد.
وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر چرایی تولید بالای زباله در ایران نسبت به متوسط جهانی گفت: به اتفاق ما رقم بالایی در مقایسه با نرم جهانی نداریم؛ میزان تولید پسماند در تهران به ازای هر فرد حدود 600 گرم است که در بسیاری از کشورها این میزان به یک کیلو یا بیشتر می رسد، اما مشکل ما این است که تفکیک به درستی انجام نمی شود.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند درباره بوی نامطبوع مجتمع پردازش و دفع آرادکوه نیز بیان کرد: آرادکوه 60 سال پیش و پس از دو سال مطالعه به عنوان بهترین نقطه برای دفع و دفن زباله انتخاب شد، اما به مرور زمان از حیث شهرسازی فاصله گذاری ها رعایت نشد و سازه های مختلف مانند فرودگاه و بزرگراه در نزدیک آن ساخته شد.
وی با بیان اینکه البته بوی نامطبوعی که در مسیر فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) استشمام می شود، مربوط به 18 کانون است گفت: با اجرای برنامه های کوتاه مدت و میان مدت یعنی دفن بهداشتی، افزایش ظرفیت زباله سوزها مطابق با استاندارد روز دنیا، گرفتن شیرابه از طریق سیستم MRFو کاهش دفن که از اهداف طرح کاپ است بوی تولید شده ناشی از پسماند به حداقل خواهد رسید.
نظر شما