سهم حقوق دولتی معادن به استان پیگیری شود

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، گفت: با پیگیری و تخصیص سهم حقوق دولتی معادن به استان، رشد و توسعه روستاها و شهرهای دارای مناطق معدنی استان زنجان خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت (طبنا)زنجان، مجید گلشنی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با وصول نزدیک به ۳۰ هزار میلیارد ریال حقوق دولتی معادن طی دو سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ ، از سهم ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی استان زنجان تاکنون کمتر از هزار میلیارد ریال به استان جهت توسعه زیرساخت ها و بازسازی محیط پیرامون معادن تخصیص یافته است.

وی اظهار داشت: در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۴ هزار و ۴۶۸ میلیارد ریال و در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۱۵ هزار و ۵۹ میلیارد ریال حقوق دولتی از معادن استان وصول گردیده است که در مجموع بیش از ۲۹ هزار میلیارد ریال می باشد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، با اشاره به وصول حقوق دولتی معادن در نیمه نخست سالجاری افزود: امسال نیز تاکنون بالغ بر یکهزار و ۳۲۹ میلیارد ریال حقوق دولتی معادن اخذ شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۹ درصد رشد داشته است.

گلشنی تصریح کرد: علاوه بر بروز رسانی بدهی های حقوق دولتی معادن طی دو سال اخیر، ۷۴۹ ضمانت نامه بانکی نیز طی این مدت به روز رسانی شده است

وی با بیان اینکه باید ۱۲ درصد از کل حقوق دولتی وصول شده در اختیار سازمان منابع طبیعی جهت احیا مناطق و بازسازی محل عملیات معدنی قرار گیرد، گفت:  این میزان بالغ بر ۳ هزار و ۵۴۰ میلیارد ریال می باشد که متاسفانه از این محل تاکنون مبلغی جهت بازسازی تخریب های معادن به استان اختصاص نیافته است.
این مسئول در ادامه به قانون اختصاص ۶۵ درصد از حقوق دولتی به توسعه زیرساخت های معادن مانند اکتشاف ، استخراج و فرآوری اشاره کرد و افزود: در این بخش نیز هر چند طی دهه قبل کوتاهی های زیادی شده بود اما با پیگیری های بسیار خوبی که در این مدت صورت گرفته از شرکت ایمیدرو جهت اصلاح و بهسازی جاده زنجان - دندی تاکنون ۵۰۰ میلیارد ریال اختصاص یافته است که طبق تفاهم نامه منعقد شده بین سازمان ایمیدرو و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور باید ۵۰۰ میلیارد ریال نیز در این خصوص اختصاص می یافت که نیازمند پیگیری از سوی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان است.

گلشنی اظهار داشت: علاوه بر محور مذکور توافقات بهسازی مسیر به طول ۱۷ کیلومتر در مسیر قره پشتلو و ۶ کیلومتر در مسیر روستای مرصع منعقد گردیده که مسئولین متولی در حوزه راه و همچنین نمایندگان محترم مجلس باید پیگیری های بعدی را در این خصوص انجام دهند.

وی تعیین تکلیف محدوده طلای گلوجه پس از ۱۴ سال از دیگر پیگیری های اداره کل صمت از شرکت ایمیدرو بوده که منجر به اکتشاف بیش از ۳ میلیون تن کانسنگ طلا با عیار بیش از ۳ پی پی ام شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، تصریح کرد: در ادامه توافقات اداره کل صمت با ایمیدرو طبق تفاهم نامه امضاء شده با سازمان ایمیدرو مقرر گردیده نقشه های ژئو شیمی یک به ۵۰ هزار از مناطق مختلف در سطح استان جهت توسعه اکتشافات معدنی در ۱۲ برگه تهیه و عملیاتی گردد.

گلشنی در پایان خاطر نشان ساخت: با توجه به اینکه تخصیص سهم حقوق دولتی معادن به استان ، باید طبق قانون در توسعه زیر ساخت‌های شهرها و روستاهای مناطق معدنی هزینه شود ، امیدواریم با پیگیری های مسئولین امر ، نمایندگان محترم استان به ویژه نماینده محترم عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به زودی محقق گردد و مبالغی که در بخش های مختلف مانند حقوق دولتی معادن، توسعه زیرساخت ها و جز ۵ بند الف ماده ۴۳ از بهره برداران معادن وصول گردیده جهت عمران و آبادانی مناطقی که معادن در آن ها واقع گردیده به استان عودت گردیده و شاهد رشد و توسعه روستاها و شهرهای دارای مناطق معدنی استان باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha