تأخیر در حدنگاری موقوفات موجب تضییع حقوق وقف می‌ شود

مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان اظهار داشت: با اجرایی شدن قانون الزام به ثبت رسمی معاملات، چنانچه ادعاها و مستندات مالکیت ظرف مهلت دو سال در سامانه ساماندهی اسناد عادی درج نشود، هیچ ادعایی از اشخاص حقیقی و حقوقی مدعی مالکیت مسموع نیست.

به گزارش خبرگزاری طبنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان، سید مهدی هاشمی صبح روز چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳ در همایش یاوران وقف با حضور متولیان موقوفات استان ضمن تبریک هفته وقف، گفت: حدنگاری و صدور اسناد مالکیت حدنگار موجب صیانت از موقوفات می‌شود و بساط پدیده موقوفه‌ خواری را برمی‌ چیند.

وی افزود: در همین راستا، تثبیت مالکیت موقوفات به یکی از اولویت‌ های این اداره کل تبدیل شده است و در صورت معرفی رقبات‌ موقوفه، در کمترین زمان عملیات تثبیت مالکیت و سنددار کردن موقوفات صورت می‌ گیرد.

عضو شورای قضایی استان کرمان یادآور شد: قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول از سوم تیرماه سال جاری لازم‌ الاجرا شده است و به موجب این قانون ۲ سال مهلت برای ثبت ادعا و مستندات مالکیت در سامانه ساماندهی اسناد عادی تعیین شده است و پس از آن اشخاص ۲ سال فرصت دارند نسبت به اخذ سند مالکیت یا طرح دعوا اقدام کنند.

هاشمی اضافه کرد: پس از گذشت این مدت، هیچگونه ادعایی علیه اشخاص ثالثی که بدون اطلاع از وجود معامله معارض، سند مالکیت دریافت کرده‌ باشند مسموع نیست و به عبارت دیگر چنانچه اشخاص حقیقی و حقوقی از جمله ادارات اوقاف و سایر دستگاه‌ ها در مهلت مقرر نسبت به حدنگاری املاک اقدام نکنند، امکان تضییع حقوق موقوفه و یا دستگاه‌ های اجرایی وجود دارد.

وی تصریح کرد: یکی از موانع حدنگاری، مشخص نبودن حدود و موقعیت مکانی موقوفات است؛ که در این خصوص باید ادارات اوقاف نسبت به جانمایی و معرفی موقعیت دقیق موقوفات جهت صدور اسناد وقفی اقدام کنند.

مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان، ادامه داد: برای کمک به این مشکل آمادگی داریم ضمن حضور میدانی و خارج از زمان اداری در شهرستان‌ های مختلف و بررسی سوابق ثبتی، ادارات اوقاف را در خصوص موقعیت‌ یابی موقوفات یاری دهیم.

هاشمی در پایان ضمن تاکید بر ایجاد بستر مکاتبات الکترونیک و آنی، تاکید کرد: ادارات می‌ بایست ضمن ارسال به موقع پاسخ استعلامات ادارات ثبت اسناد، در محدوده استعلام اظهار نظر کنند و ادارات اوقاف و سایر دستگاه‌ ها به جز مراجع قضایی نمی‌ توانند مانع ادامه عملیات ثبتی شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha