استعفای چندی از پرستاران زنجانی ارتباطی با مطالبات آنان ندارد

سرپرست معاونت توسعه دانشگاه علوم پزشکی زنجان، گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون دو یا سه مورد استعفا از جانب پرستاران در دانشگاه علوم پزشکی زنجان رخ داده است که به دلیل مشکلات شخصی بوده و ارتباطی با مطالبات آنان ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت (طبنا)زنجان،
دکتر  داریوش مهدوی در گفتگو با خبرنگاران پرستاران را از ارکان اصلی مجموعه عظیم درمان دانست و بر لزوم تناسب دریافتی پرستاران با سختی شغل آنان تاکید کرد و گفت: اگر پرستاران با دلسوزی و عطوفت و دانش فنی خود اهتمام لازم را برای اجرای دستورات پزشک در راستای معالجه بیماران نداشته باشند، هدف اصلی یعنی درمان اتفاق نمی‌افتد و از همین رو باید اذعان کنیم که بیماران شفا یافته از دست پرستاران هستند.

وی با اشاره به تفاوت بین مشاغل مختلف در مجموعه درمان، اظهار کرد: هر شغل در جایگاه خود بسیار مهم و حائز اهمیت است، ولی جنس کار پرستاری به گونه‌ای است که باید دریافتی پرستاران تفاوت فاحشی با سایر مشاغل داشته باشد.

سرپرست معاونت توسعه دانشگاه علوم پزشکی زنجان، با بیان اینکه در قانون ارتقای بالین‌کاران، امتیازهای ویژه‌ای چون کاهش ساعت کاری و سنوات ارفاقی برای پرستاران در نظر گرفته شده است، افزود: به نظر می‌رسد بهتر است از حضور موثر پرستاران استفاده‌ی کافی صورت گیرد و در ازای آن امتیازات و فوق‌العاده‌های ویژه‌ای در پرداختی آنان اعمال شود.

مهدوی با بیان اینکه در حال حاضر ساعت کاری پرستاران حدود ۳۵ الی ۴۰ ساعت در ماه، کمتر از سایر مشاغل است، گفت: در گفتگوهایی که با پرستاران داشتیم به این نتیجه رسیدیم که این کاهش ساعت کاری چندان برای آنان ملموس نیست و اگر به جای آن دریافتی فوق‌العاده‌ای برای آنان در نظر گرفته شود، رضایتمندی بیشتری به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: همچنین بازنشستگی زودتر از موعد پرستاران پیشکسوت که در کار خود خبره شده‌اند، منطقی به نظر نمی‌رسد و بهتر آن است که از حجم کار عملی آنان در شیفت‌ها کمتر شود و در ازای این حضور اثربخش و انتقال تجربیات بسیار مهم، ارتقا و فوق‌العاده پیشکسوتی برای آنان مدنظر قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه قانون، ارتقاء بالین‌کاران، پرداخت کارانه به بالین‌کاران  را رسمیت بخشیده است، اظهار کرد: طبق این قانون، حقوق بالین‌کاران به دو قسمت ثابت و عملکردی تقسیم می‌شود ولی متاسفانه در اجرای آن نواقصی وجود دارد زیرا منابع تامین حقوق عملکردی بالین‌کاران، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی هستند که درآمد چشمگیری ندارند و این باعث می‌شود میزان حقوق عملکردی یا همان کارانه بالین‌کاران، پایین باشد و پرداخت آن همواره با تاخیر صورت گیرد.

سرپرست معاونت توسعه دانشگاه علوم پزشکی زنجان، خاطرنشان کرد: بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی، خدمات خود را با تعرفه ارزان و متناسب با توان همه اقشار جامعه ارائه می‌دهند و همین مبالغ اندک نیز به دلیل ضعف در نظام بیمه‌ای، ماه‌ها بعد به حساب آنان واریز می‌شود.

مهدوی تصریح کرد: تمام این موارد دلیل قانع‌کننده‌ای برای پایین بودن حقوق عملکردی پرستاران و تاخیر در پرداخت آن نیست و پیشنهاد می‌شود دولت تنخواهی در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار دهد تا از طریق آن، حق‌الزحمه‌ی پرستاران به موقع پرداخت شود و خدمات و زحمات آنان جبران گردد و زمانی که مطالبات بیمارستان‌ها و مراکز درمانی توسط بیمه‌ها پرداخت شد، جایگزین تنخواه شود.

وی افزود: در دانشگاه علوم پزشکی زنجان، با کارانه‌ای که اخیرا به پرستاران واریز شد، فاصله بین کارانه آنان و پزشکان غیرتمام‌وقت به صفر رسید و از نظر تعداد پرداخت‌ها با هم مساوی شدند.

این مسئول بیان کرد: هر اعتباری که به صورت ملی و پیرو صحبت‌های اخیر وزیر جدید بهداشت و تاکید ایشان بر ترمیم حقوق و پرداخت بدهی‌های پرستاران به حساب دانشگاه واریز شود در اولین فرصت به آنان پرداخت می‌شود.

مهدوی نجابت پرستاران زنجانی را مثال‌زدنی و ستودنی دانست و گفت: پرستاران علی‌رغم مطالباتی که دارند هرگز از احساس مسئولیت و تعهد خود در انجام وظایفشان نکاسته‌اند و این درجه از نظم و تعهد جزء شاخصه‌های انسان و جهان پیشرفته است.

وی در خصوص استعفای پرستاران از شغل خود به دلیل عدم پرداخت به موقع مطالبات آنان، اظهار کرد: از ابتدای سال تا کنون دو یا سه مورد استعفا از جانب پرستاران در دانشگاه علوم پزشکی زنجان داشتیم که به دلیل مشکلات شخصی ایشان بوده و ارتباطی با مطالبات آنان ندارد و در هر شغلی یک امر طبیعی است.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha