در صورتی که فریکو به چرخه تولید بازنگردد، واگذار خواهد شد

با ورود مدعی العموم استان کرمان، کارگران بزرگترین کارخانه روغن نباتی ایران و خاورمیانه در انتظار تصمیم مسئولان قضایی استان برای احقاق حقوق خود می باشند.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ کارخانه شرکت فرآورده های روغنی(فریکو) با نام تجاری نینا با هدف فعالیت در زمینه تولید، تجارت و انبارداری انواع روغن نباتی و همچنین کشت دانه های روغنی و تحقیقات مرتبط ، در سال ۱۳۷۲ همگام با تکنولوژی روز جهان و با آخرین دستاورد های علمی و صنعتی تاسیس شد.

این کارخانه و محصولات آن در سطح استاندارد های جهانی است و رقیب بزرگترین کارخانجات خاورمیانه در صادرات است.

شرکت فرآورده های روغنی ایران در منطقه آزاد سیرجان(منطقه ویژه اقتصادی)، بزرگترین کارخانه روغن نباتی ایران و خاورمیانه را احداث نمود و در این کارخانه از پیشرفته ترین تکنولوژی های این صنعت استفاده شده است.

مدتی است کارگران این کارخانه به دلیل حقوق و مزایای عقب افتاده دست به اعتراضات مردمی زدند و رسانه های سیرجان با این تیتر که همه صدای فریکو باشیم سعی در حل مشکلات این کارگران و گزارش این مشکل به مسئولین شهرستان داشتند

مدت هاست به دلایلی نامعلوم، پرسنل این کارخانه با نارضایتی از دیرکرد حقوق و مزایای قانونی خود دست به اعتراض زده اند و از بیکاری و تعطیل شدن بخش های آن و عدم رسیدگی مسئولین گلایه دارند، چرا که خانواده های آنان نیز از مشکلات این کارخانه بی نصیب نمانده اند.

چند روز پیش رسانه های سیرجان اعلام کردند، که با ورود نماینده مردم سیرجان در مجلس و دادستان سیرجان و البته همکاری اصحاب رسانه در رساندن صدای کارگران به مسئولین، حقوق و مزایای معوقه کارگران پرداخت شده ، اما این اولین بار نیست که این اتفاق افتاده و متاسفانه دوباره پس از مدتی این کارخانه به دلایل نامعلوم از پرداخت حقوق و مزایای کارکنان سر باز می زند.

این بار مدعی العموم و دادستان کرمان به همراه تیمی از حوزه قضایی استان که دادستان سیرجان نیز به نمایندگی از کارکنان این شرکت در آن حضور دارد، در پی ریشه یابی علل و مشکلات این کارخانه برآمدند.

خبری که امروز از روابط عمومی دادگستری استان کرمان به دست ما رسیده است، در آن چنین آمده است: دادستان کرمان و مدعی العموم در مرکز استان در جلسه ویژه چند ساعته ستاد استانی اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در قوه قضائیه و رفع موانع تولید در کرمان در خصوص بررسی مشکلات شرکت فریکو سیرجان که به‌ صورت صریح، صمیمانه و شفاف برگزار شد، گفت: متأسفانه بیمه و حقوق کارکنان شرکت فریکو که روغن تولیدی اش در ایران با نام تجاری «نینا» شناخته می‌ شود، در چند ماه اخیر پرداخت نشده و با کمبود منابع مالی و مشکلات اقتصادی مواجه است.

مهدی بخشی پس از بررسی آخرین وضعیت عملکرد تولید، درآمد و سود خالص کارخانه فریکو با انتقاد از تعلل مسئولین آن در رفع مشکل نقدینگی اظهار داشت: جای تأسف است که کارخانه‌ ای با ظرفیت تولید ٨٠٠ تن در روز و علی رغم اینکه برند شده و در سبد خانوارها جای خود را باز کرده، اما با وجود کمک‌ های بسیار نتوانسته به تعهدات خود عمل کند و سرمایه ممکلت خوابیده است و هیئت مدیره آن نیز اراده‌ ای برای حل مشکلات ندارند.

وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در راستای حمایت از رونق تولید، اظهار داشت: از واحدهای تولیدی از جمله کارخانه فریکو حمایت می‌ کنیم و این مهلت، آخرین فرصتی است؛ که از سوی دادستانی مرکز استان برای کارخانه مذکور تعیین شده است و چنانچه به چرخه تولید بازگردد، مورد حمایت و پشتیبانی قرار خواهد گرفت و در غیر اینصورت به افراد توانمندی که تمایل به خرید کارخانه دارند واگذار خواهد شد.

سید مهدی قویدل، معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان نیز عنوان داشت: همانگونه که از تولیدکنندگان حمایت می‌ کنیم، با فعالان اقتصادی که توانایی کار ندارند و با سوء استفاده در کار تولید خلل ایجاد می‌کنند، نیز برخورد خواهیم کرد.

قدیمی، دادستان شهرستان سیرجان نیز در ادامه این نشست گفت: به هیئت مدیره این واحد تولیدی فرصت داده شده تا به تعهدات خود در زمینه اشتغال، حل مشکلات بیمه تأمین اجتماعی کارگران، پرداخت هزینه آب و برق کارخانه اقدام کند و تولید واحد مذکور را به حد استاندارد برساند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha