از دیکتاتور خطاب کردن ترامپ تا اتهام مارکسیست زدن به هریس

اولین مناظره انتخاباتی بین دو نامزد حزب جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکا شب گذشته در حالی به پایان رسید که دو نامزد طیف مختلفی از موضوعات داخلی و خارجی را مطرح کردند و در بخشی از این مناظره به اتهام‌زنی و سرزنش یکدیگر پرداختند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت(طبنا)نخستین مناظره انتخاباتی ۹۰ دقیقه‌ای کامالا هریس و دونالد ترامپ در حالی برگزار شد که در ابتدا هر دو نامزد انتخاباتی آمریکا به یکدیگر دست دادند و در ادامه طیفی از موضوعات داخلی و خارجی را مطرح کردند اما در بخشی از این مناظره به اتهام‌زنی و سرزنش یکدیگر پرداختند.

ترامپ حامی ثروتمندان و هریس مارکسیست

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق و نامزد جمهوری‌خواهان رقیب خود را «مارکسیست» و پدر او را «مدرس دروس مارکسیستی» خواند تا به هریس ضربه بزند.

ترامپ در بخشی از سخنان خود گفت: «من قوی‌ترین اقتصاد ایالات متحده را بنا نهادم و این موفقیت را دوباره تکرار خواهم کرد.» و در بخش دیگری افزود: «ما به دلیل تورم، اقتصاد بدی داریم؛ میلیون‌ها نفر به آمریکا می‌آیند و مشاغل ما را می‌دزدند. بایدن به آنها اجازه ورود داد.» به گفته ترامپ مهاجرت مخرب نتیجه سیاست دموکرات‌ها است و مهاجران غیرقانونی در اسپرینگ فیلد اوهایو، حیوانات خانگی مردم آمریکا را می‌دزند و می‌خورند. ترامپ گفت: «میزان تورم به بدترین وضعیت خود در تاریخ آمریکا رسیده است.»

کامالا هریس، معاون رئیس جمهور و نامزد حزب دموکرات‌ها نیز تلاش کرد با تاکید بر محور بودن قشر متوسط در برنامه‌های خود، ترامپ را حامی ثروتمندان بخواند و از این طریق آرای قشر متوسط را جذب خود کند و در بخشی از سخنان خود گفت: «ترامپ هیچ برنامه‌ای ندارد و فقط می‌خواهد مالیات را برای ثروتمندان کاهش دهد.» هریس گفت که می‌خواهد مالیات‌ها را کاهش دهد و از اقتصاد آمریکا حمایت کند و قصد دارد اقتصادی مبتنی بر فرصت‌ها بسازد. هریس گفت که عاشق کسب و کارهای کوچک است و می‌خواهد ۵۰ هزار دلار تخفیف مالیاتی به استارتاپ‌ها بدهد.

نامزد حزب دموکرات‌ها تصریح کرد: «در زمان ترامپ بدترین میزان بیکاری در آمریکا از زمان تورم بزرگ روی داد. دولت ترامپ باعث بزرگ‌ترین کسر تجاری در تاریخ آمریکا شد. آنچه در ارتباط با چین انجام داد این بود که تراشه‌های آمریکایی را به چین فروخت و در نتیجه آن ارتش چین تقویت شد.»

هریس همچنین با اشاره به پرونده‌های ترامپ تلاش کرد کارنامه قضائی نامزد جمهوری‌خواهان را پیش بکشد و آن را دلیلی برای در خطر بودن دموکراسی آمریکا دانست و گفت: «من فکر می‌کنم این مهم است که شما این موضوع را از کسی بشنوید که کارش دادستانی جرایم امنیتی و جنایی است، جرایم اقتصادی و دخالت در انتخابات است».

ترامپ اما بیکار ننشت و در پاسخ به این حمله هریس گفت که آنچه روی داده استفاده دموکرات‌ها از نظام قضائی به عنوان «سلاحی» علیه اوست و گفت: «آنها پرونده و اتهامات کذب طرح می‌کنند».

اما و اگرهای ممنوعیت سقط جنین

پس از طرح مسائل اقتصادی دو نامزد بر سر قانون ممنوعیت سقط جنین در آمریکا با یکدیگر به مجادله پرداختند. به نظر می‌رسد هریس طرفدار سقط جنین و ترامپ مخالف آن باشد به طوری که هریس تاکید کرد: «ممنوعیت سقط جنین توهین به زنان آمریکایی است و اگر من رئیس جمهور شوم، اجازه این کار را نخواهم داد. ترامپ می‌خواهد سقط جنین را در تمام ایالت‌ها به طور کلی ممنوع کند.»

جنگ؛ کلیدواژه پرتکرار در سیاست آمریکا

اما مسئله اسرائیل، جنگ غزه و عملیات هفتم اکتبر ۲۰۲۳ و جنگ اوکراین، موضوع مهمی بود که دو نامزد از آن برای پیروزی خود استفاده سیاسی کردند.

هریس با طرح این ادعا که بایدن «شبانه روز» تلاش می‌کند تا در غزه آتش‌بس برقرار شود، بر ادامه حمایت از «حق اسرائیل» برای دفاع از خود تاکید کرد و گفت: «باید جنگ فوراً پایان یابد و ما برای دستیابی به آن به کار خود ادامه خواهیم داد». نامزد حزب دموکرات آمریکا گفت که من به حمایت از «اسرائیل» ادامه می‌دهم و آن را قادر می‌سازم از خود در برابر ایران و عواملش «دفاع» کند و فلسطینیان نیز باید از حق تعیین سرنوشت برخوردار باشند. وی تاکید کرد: «این جنگ باید تمام شود، اکنون.» و توافق آتش‌بس و خروج گروگان‌ها را برای پایان دادن به آن ضروری دانست و بر لزوم راه حل دو کشوری تاکید کرد ضمن آنکه به اسرائیل قابلیت دفاع از خود به ویژه در برابر ایران و نیابتی‌های آن را داد.

ترامپ در این خصوص به انتقاد از رویکرد دولت بایدن – هریس در قبال ایران پرداخت و گفت: «اگر هریس برنده شود، اسرائیل ظرف دو سال از بین می‌رود. هریس از اسرائیل متنفر است و در صورت انتخاب شدن، اسرائیل ظرف دو سال از از هستی ساقط خواهد شد.» رئیس جمهور سابق آمریکا تاکید کرد: «آنچه اکنون در خاورمیانه اتفاق می‌افتد اگر من بودم رخ نمی‌داد و در اوکراین جنگ نمی‌شود. من این موضوع را حل می‌کنم و به جنگ روسیه و اوکراین پایان می‌دهم.»

ترامپ همچنین با تکرار ادعاهای ضد ایرانی مدعی شد که ایران در دولت من ورشکسته شده بود و برای ترور پول نداشت، اما حالا در دولت بایدن - هریس یک کشور پولدار است و در بخشی از سخنان خود گفت که با پوتین روابط خوبی دارد و دولت روسیه احترامی برای دولت کنونی بایدن قائل نیست. وی گفت که پوتین سلاح هسته‌ای دارد و ممکن است روزی از آن استفاده کند.

ترامپ اما در خصوص خروج نیروهای آمریکا از افغانستان گفت که توافق خروج از افغانستان خوب اما اجرای آن فاجعه‌بار بود. رئیس جمهور سابق آمریکا تاکید کرد: «من در چین، کره شمالی و روسیه برخلاف بایدن، از احترام و ابهت برخوردار هستم.»

هریس اما در پاسخ به ادعاهای ترامپ گفت که اگر ترامپ الان در قدرت بود، پوتین امروز در کی‌یف (پایتخت اوکرین) بود و ترامپ را به ضعف در سیاست خارجی و دیکتاتور بودن متهم کرد. نامزد حزب دموکرات گفت که اوکراین به دلیل حمایت دموکرات‌ها همچنان به عنوان یک کشور مستقل پابرجا است.

هریس در خصوص افغانستان هم از موافقت خود با تصمیم جو بایدن برای خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان در ۲۰۲۱ گفت و تاکید کرد: «چهار رئیس‌جمهور گفتند این کار را می‌کنند و بایدن این کار را انجام داد. معاون رئیس جمهور آمریکا یادآور شد که مالیات‌دهندگان آمریکایی دیگر هزینه آن جنگ بی‌پایان را پرداخت نمی‌کنند.

حمایت آمریکا از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و ارتقای توانایی‌های آن در برابر روسیه ۲۰۲۱، رویکرد واشنگتن در برابر طالبان و لزوم جلوگیری از تبدیل‌شدن افغانستان به پایگاه تروریسم، از دیگر موضوعات عمده سیاست خارجی در نخستین مناظره هریس و ترامپ که هر دو تلاش کردند با توضیحی مختصر از سیاست‌های خود رویکرد طرف مقابل را مورد انتقاد قرار دهند.

سبد رأی هریس ۲۶ درصد بیشتر از ترامپ

به هر روی نخستین مناظره انتخاباتی ریاست جمهوری در آمریکا به پایان خود رسید اما نظرسنجی لحظه‌ای سی‌ان‌ان درباره این مناظره، از پیروزی هریس روایت کرد.

در این نظرسنجی ۶۳ درصد بینندگان تلویزیونی تاکید کرده‌اند که هریس برنده بود و تنها ۳۷ درصد ترامپ را برنده این مناظره می‌دانستند.

بر اساس نظرسنجی‌های صورت گرفته در آمریکا، رقابت میان هریس و ترامپ در پنسیلوانیا، کارولینای شمالی، نوادا، جورجیا، آریزونا، میشیگان و ویسکانسین فشرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha