کد خبر: 220194
۲۹ مرداد ۱۴۰۳، ۱۵:۲۳
پاک مهر: آیاتوانمندهای نظام سلامت را باید به پای سیاست‌بازی‌های جناحی بسوزانیم؟

انتقادها به وزیر پیشنهادی بهداشت ادامه دارد. در آخرین اظهارها نظرها عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: آیا می‌توان یک چهره سیاسی و کاملاً جناحی را به رهبری نظام سلامت منصوب کرد؟ آیا چنین اقدامی معامله با سلامت مردم نخواهد بود؟ آیا بهداشت، درمان، دارو، تجهیزات پزشکی و آموزش پزشکی را باید به پای سیاست‌بازی‌های جناحی بسوزانیم؟

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت(طبنا)سید محمد پاک مهر، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اهمیت بالای وزارت بهداشت گفت: یکی از وزارتخانه‌های کلیدی که در حوزه نظام سلامت فعالیت می‌کند، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. این وزارتخانه نقش بسیار مهمی در تأمین سلامت جامعه ایفا می‌کند و همان طور که در روایت‌های دینی آمده، سلامت و امنیت از نعمت‌های بزرگ زندگی انسان‌ها هستند.

وی ضمن اشاره به جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهلدی بهداشت افزود: در این جلسه، بررسی صلاحیت گزینه پیشنهادی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دستور کار قرار داشت. آقای دکتر پزشکیان خود پزشک بوده و سابقه‌ای بلندمدت در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی دارند؛ ایشان حداقل چهار دوره عضو این کمیسیون بوده و همچنین در گذشته نیز به عنوان وزیر بهداشت و درمان فعالیت کرده‌اند. از این رو، اشراف کامل بر عملکرد وزارت بهداشت و آگاهی عمیقی نسبت به نظام سلامت دارند. اما درخصوص دلایل مخالفت من با گزینه پیشنهادی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آقای دکتر ظفرقندی باید اذعان کنم که بررسی دقیق سوابق و پیشینه گزینه‌های پیشنهادی برای ما اهمیت بسیاری دارد. لذا، در این روند بررسی، نکاتی مد نظر قرار گرفته است که باید به آن توجه شود.

وی افزود: آقای دکتر ظفرقندی ریاست دانشگاه تهران و ریاست سازمان نظام پزشکی را در کارنامه خود دارند. وقتی به عملکرد ایشان نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که علاوه بر تخصص ایشان در حوزه سلامت به عنوان جراح عروق، وزن و تأثیرگذاری ایشان در مسائل سیاسی و جناح‌گرایی نیز قابل توجه است. ایشان به عنوان دبیرکل جامعه انجمن اسلامی پزشکان، بیانیه‌های متعددی صادر کرده‌اند و مواضع مشخصی در حوزه‌های مختلف از خود نشان داده‌اند.

پاک مهر ادامه داد: برای مثال، مواضع ایشان در خصوص مسائل بسیاری از جمله آنچه در سوریه اتفاق افتاد، دوران شیوع کرونا، اغتشاشات، انتخابات و مواردی که به زمان ریاست ایشان بر سازمان نظام پزشکی بازمی‌گردد، قابل بررسی و تأمل است. یکی از موارد خاصی که باید مورد توجه قرار گیرد، نامه‌ای است که ایشان به بشار اسد ارسال کردند. تمامی این مسائل نشان می‌دهند که ایشان در جریانات مختلف مواضع مشخصی داشته‌اند و در برخی موارد نیز حمایت‌هایی از جریان‌های مختلف به عمل آورده‌اند. تا کنون نیز هیچ گونه اعلام پشیمانی از ایشان نسبت به این مواضع مشاهده نشده است.

در جلسه امروز شاهد بودیم که به سوالات و دغدغه‌های مطرح شده توسط اینجانب، پاسخ قانع‌کننده‌ای ارائه نشد. توجه دارید که تاکنون هیچ گونه ورود معناداری به این سوالات انجام نشده و در جلسات کمیسیون بهداشت و درمان نیز به سوالاتی که مطرح کردیم پاسخی دریافت نکردیم. نه تنها احساس ندامت یا پشیمانی از عملکرد سیاسی در برخی حوزه‌ها مشاهده نشد، بلکه عملکرد ایشان تصدیق نیز شد. در جلسه‌ای که حضور ۱۶ عضو و غیاب ۷ نفر شاهد بودیم، اکثریت حاضر رای مثبت دادند و ۷ نفر نیز رای منفی اعلام کردند.

وی تصریح کرد: در این زمینه، سوال من از مردم عزیز و بینندگان این جلسه این است: آیا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یک وزارتخانه سیاسی است؟ آیا می‌توان یک چهره سیاسی و کاملاً جناحی را به رهبری نظام سلامت منصوب کرد؟ آیا چنین اقدامی معامله با سلامت مردم نخواهد بود؟ آیا بهداشت، درمان، دارو، تجهیزات پزشکی و آموزش پزشکی را باید به پای سیاست‌بازی‌های جناحی بسوزانیم؟

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید کرد: به باور من، برای این وزارتخانه حساس، انتظار داریم یک چهره غیرسیاسی معرفی شود. تعجب من از فشاری است که در حوزه سیاسی وجود داشته تا این گزینه مطرح شود. اگر نگاهی به مدیریت سازمان نظام پزشکی در دوران تصدی ایشان داشته باشیم، می‌بینیم که مواضع و بیانیه‌هایی که به عنوان دبیرکل جامعه انجمن اسلامی پزشکان صادر شده‌اند، تقریباً سازمان نظام پزشکی را به سازمانی مخالف نظام تبدیل کرده‌اند. آیا ممکن است فردا روزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز به همین سرنوشت دچار شود؟

پاک مهر گفت: ما نمی‌توانیم با سلامت و بهداشت مردم معامله کنیم. نظام سلامت کشور شامل مراکز جامع سلامت روستایی و شهری، بیمارستان‌ها، طرح‌های دارویی، نظام ارجاع پزشک خانواده و پایگاه‌های اورژانس است که همه از اهمیت اورژانسی برخوردارند. یک فرد که صرفاً به سیاست بپردازد نمی‌تواند به صورت موثر در حوزه بهداشت و درمان فعالیت کند.

وی تاکید کرد: بحث سلامت مردم، درمان، دارو، تجهیزات پزشکی، آموزش پزشکی و پژوهش در حوزه نظام سلامت، نمی‌توانیم اجازه دهیم که این امور به پای فعالیت‌های سیاسی و جناحی قربانی شوند. چنین اقداماتی به معنای معامله با سلامت مردم خواهد بود. بنابراین، انتظار داریم برای وزارتخانه‌ی حساس و کلیدی همچون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، چهره‌ای غیرسیاسی معرفی شود.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در این راستا، شگفت‌زده هستم از اینکه چه فشارها و اهرم‌های سیاسی منجر به طرح آقای دکتر ظفرقندی به عنوان گزینه پیشنهادی شده است. مشاهده می‌کنیم که سازمان نظام پزشکی در دوران مدیریت ایشان به گونه‌ای هدایت شده است که در برخی موارد، مواضع و بیانیه‌های ایشان به معنای حمایت از جریان‌های خاص و حتی تبدیل سازمان نظام پزشکی به نهادی ضد نظام تعبیر شده است. آیا نمی‌توانیم با توجه به این سوابق، نگران این باشیم که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در آینده به چنین مسیری دچار شود؟

او تاکید داشت: ما نمی‌توانیم با سلامت و بهداشت مردم معامله کنیم. این مهم که شامل مراکز جامع سلامت روستایی و شهری، بیمارستان‌ها، طرح‌های دارویی، نظام ارجاع پزشک خانواده و پایگاه‌های اورژانس است، همگی باید در وضعیت خدماتی و اورژانسی خود حفظ و تقویت شوند.

وی افزود: توجه به حوزه بهداشت و درمان امری ضروری است و نمی‌توان شخصی را که صرفاً به مسائل سیاسی پرداخته و مواضع سیاسی را به عرصه سلامت وارد کند، در این سمت قرار داد. چنین رویکردی می‌تواند با جان مردم بازی کند و به سلامت و بهداشت آنها آسیب جدی وارد سازد.

پاک مهر گفت: به عنوان نماینده مردم و یک پزشک، مسئولیت من این است که در حوزه مدیریت درمان و طبابت به طور متمرکز عمل کنم. اگر انرژی خود را به مسائل سیاسی معطوف کنم و به مداخلات سیاسی روی آورم، نهایتاً به نظام سلامت آسیب خواهد رسید. به همین دلیل، تأکید بر این نکته ضروری است که نباید غرق در جناح‌بازی‌ها شویم و باید تنها به منافع مردم و سلامت جامعه توجه کنیم.

منبع :دانشجو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha