تامین ۷۸۰ میلیون دلار ارز برای واحد های تولیدی استان

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، گفت: سال گذشته برای واحدهای تولیدی استان زنجان ۷۸۰ میلیون دلار ارز تامین شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت (طبنا)زنجان،مجید گلشنی، درجلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، دو نرخی بودن ارز را از مهم‌ترین مشکلات دانست و اظهار کرد: در واردات دچار بیش‌اظهاری و در صادرات دچار کم‌اظهاری هستیم.

وی ارائه برگه به صادرکننده‌ها برای ابطال به هنگام واردات توسط واردکننده تا ناترازی موجود اصلاح شود و یا تشکیل بازار مبادله ارزی را از جمله پیشنهادات ارائه شده به بانک مرکزی تا اواخر فروردین‌ سال جاری اعلام و تصریح کرد: در نهایت مشخص شد که بانک مرکزی بر اساس سیاست‌های خود عمل می‌کند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان اصلاح در ثبت سفارش را از جمله چالش‌ها دانست و گفت: عدم تسلط به سامانه جامع تجارت از جمله ایرادات وارد به تولیدکنندگان و حتی بازرگانان است که موجب طولانی شدن روند ثبت سفارش شده است.

گلشنی با تاکید بر اینکه دیر ابلاغ شدن بخشنامه‌ها خطاست، گفت: بخشنامه‌ها بایستی از حالت محرمانه خارج و به روشنی در اختیار عموم فعالان اقتصادی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته برای واحدهای تولیدی ۷۸۰ میلیون دلار ارز تامین شده است، افزود: درخواست اظهار شده با توجه به تغییر رویه ایجاد شده برای ۱۳۷ شرکت که ثبت برنامه کرده‌اند در سال‌جاری یک میلیارد و ۴۴۹ میلیون دلار بوده است که دلیل آن دو نرخی بودن و تفاوت نرخ ارز است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با تاکید بر اینکه تامین ارز برای تامین کالاها در دست استان نیست، افزود: در دستورالعمل، اولویت نخست با کالاهای اساسی، کالاهای مصرفی و در رتبه سوم ماشین‌آلات است هر چند اعتراض داریم ولی ناترازی در ارز دلیل این تصمیم است.

گلشنی با بیان اینکه الگوی تامین سرمایه در گردش تغییر کرده و با استفاده از مدل‌های مختلف انجام می‌شود، تصریح کرد: بورس و سامانه بهین‌یاب از راه‌کارهای تامین سرمایه در گردش است که در حال حاضر اوضاع خوبی ندارد.

وی با تاکید بر تنوع و تحولات خوب سبد محصولات صادراتی که با پیگیری مسوولان استانی محقق شده است، ادامه داد: ۳۲ محصول در سال گذشته برای نخستین بار صادر شده است، ضمن اینکه ۱۱ کشور جدید هم به مقصد صادراتی محصولات ما اضافه شده است.


انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha