متفورمین  در صدر داروهای مصرفی کشور قرار دارد

رییس سازمان غذا و دارو گفت: یک میلیارد و ۲۲۴ میلیون عدد، میزان تولید متفورمین در کشور و ۹۲۰ میلیارد تومان ارزش ریالی آن در بازار است که در پنج‌ماهه نخست سال در صدر مصرف عددی داروی کشور قرار دارد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت(طبنا)،سید حیدر محمدی روز پنجشنبه دربیشترین ارزش ریالی در بازار دارویی کشور در پنج ماهه نخست امسال به ترتیب مربوط به استامینوفن، آموکسی‌سیلین و سدیم کلراید است و در حالی که سال گذشته سدیم کلراید در صدر داروهای پرمصرف بود زیرا در دوران کرونا مصرف بسیار بالایی داشت و در سال جاری میزان تولید متفورمین در صدر داروهای مصرفی کشور قرار داشته است

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون حدود ۶۸ هزار میلیارد تومان دارو تولید و توزیع شده است، اظهار داشت: ۲۵ میلیارد و ۶۰۰ عدد، میزان داروهای تولید شده در این مدت زمانی در کشور بوده است و تاکنون ۹۸.۸۶ درصد سهم بازار دارویی مربوط به حوزه تولید است.

متفورمین با تولید بیش از یک میلیارد عدد در صدر داروهای مصرفی کشور قرار دارد

محمدی تاکید کرد: حدود ۱۸ درصد بازار دارویی کشور نیز مربوط به واردات است که حدود ۱۲.۳ هزار میلیارد تومان ارزش ریال آن است.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه امروزه بخش زیادی از مواد اولیه دارو در کشور تولید می‌شود، تصریح کرد: در عین حال در حوزه های فارماکوژنومیک، ژل تراپی و سلول درمانی که در آینده حرف‌های بسیار زیادی برای گفتن دارند غفلت شده است؛ این حوزه‌ها در بسیاری از کشورها به سرعت در حال پیشرفت هستند و اگر اکنون وارد این حوزه نشویم از این حوزه عقب می‌مانیم.

به گفته محمدی، اکنون برخی از شرکت‌های دارویی وارد حوزه فارماکوژنومیک شدند و امیدوارم در این مسیر به کمک داروسازان و دانشمندان خود به پیشرفت‌های خوبی در این بخش دست یابیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha