داروی ضد چاقی برای نخستین بار در ایران تولید شد

یک شرکت دانش بنیان فعال در عرصه داروسازی موفق به تولید تنها داروی ضد چاقی در ایران با اثر بر مرکز تنظیم اشتها شد که از نظر کیفیت با نمونه های تولیدی در کشورهای دیگر برابری می کند و حدود یک پنجم قیمت محصولات مشابه خارجی است.

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری به نقل از احسان عالی مدیرعامل شرکت دانش‌ پژوهان آریا دارو (داروسازی آریا دارو) که تولیدکننده این داروی ضد چاقی است، اعلام کرد: این شرکت فعالیت خود را از اوایل سال ۹۸ در شهر تهران با تولید و واردات انواع فرآورده‌های دارویی و مکمل‌های غذایی، آغاز کرد و از آغاز تاکنون به صورت مداوم برای بهبود قابلیت‌های سازمانی خود سرمایه‌گذاری زیادی کرده است تا این شرکت را به عنوان تولیدکننده با کیفیت بالا در صنعت داروسازی ایران مطرح کند.

وی با یادآوری اینکه این شرکت در سال ۱۴۰۱ موفق به اخذ تاییدیه دانش‌بنیان از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شد، افزود: تمرکز ما بر اساس شناسایی تامین کننده‌های دارو، مکمل و تجهیزات پزشکی دانش محور در سراسر جهان است.

این فناور ادامه داد: این شرکت در گسترش سبد محصولات خود در حال بررسی و اجرای استراتژی‌های توسعه‌ای است و همه راه‌ها را مورد آزمایش دقیق انجام داده است و سعی می‌کند تا بتواند با آنها مشکلات مربوط به سلامتی جامعه کشور را برطرف کند. آریادارو برای رسیدن به این هدف، با تجربیات و دانش تیم خود توانسته تمامی الزامات وزارت بهداشت و اداره غذا و داروی ایران و همچنین الزمات بین‌المللی را شناخته و بصورت کامل آنها را رعایت کند.

عالی همچنین درخصوص برنامه‌هایی که این شرکت دانش‌بنیان در آینده در دستور کار خود دارند، گفت: ما بر این اعتقاد هستیم که موفقیت و آینده شرکت آن است که ما بدین صورت تعریفش می‌کنیم؛ نوآوری محصولات بر اساس آخرین تحقیقات علمی و جدیدترین تقاضای بازار مشتریان صورت می‌گیرد. ما متعهد می‌شویم تا تاثیر شگرفی بر زندگی بیماران و بهبود رفاه آنها بگذاریم.

وی تصریح کرد: هر قرص لیپـوکسـون حاوی نالترکسون هیدروکلراید ۸ میلی گرم و بوپروپیون هیدروکلراید ۹۰ میلی گرم است ، ما در طــی سه مطالعه بالینی مختلف، روی بیمارانی که با مشـــکل چاقی مواجه بودند، متوجه شدیم افرادی که نالترکسون/ بوپروپیون را همراه با رژیم غذایی و ورزش مصرف کردند، در طول یک سال ۲ تا ۴ برابر بیشتر از کسانی که تنها رژیم غذایی و ورزش را در دستور کار داشتند، وزن کم کردند.

مدیرعامل این شرکت داروسازی به مکانیسم اثر دارو اشاره کرد و گفت: نالترکسون آنتاگونیست اپیوئید و بوپروپیون مهارکننده نسبتا ضعیف بازجذب عصبی دوپامین و نوراپی نفرین است. نالترکسون و بوپروپیون بر دو ناحیه جداگانه از مغز تاثیر می گذارند که در تنظیم مصرف غذا نقش دارند: هیپوتالاموس (مرکز تنظیم اشتها) و مدار دوپامین مزولیمبیک (سیستم پاداش).

عالی ادامه داد: مدار مزولیمبیـک یا سیسـتم پاداش می تواند تمایلات کنتـرل ناپذیر به مصرف غـــذا را ایجاد کند، حتی زمانی که گرسنه نیستید. مرکز گرســـنگی (هیپوتالامـــوس) می تواند احساس گرسنگی را افزایش دهـــد و به شـــما القا کنـــد دوباره غذا بخورید یا بیشتر غذا بخورید.

وی خاطرنشان کرد: قرص لیپـوکسـون تنها داروی ضد چاقی تولید شده در ایران با اثر بر مرکز تنظیم اشتها از نظر کیفیت با نمونه های خارجی برابری می کند ولی از نظر قیمت تفاوت های قابل توجهی دارد و حدود یک پنجم قیمت محصولات مشابه خارجی است. امیدوار هستیم تا چند ماه آینده محصول وارد بازار فروش شود.

مدیر عامل شرکت داروسازی آریا دارو تاکید کرد: اعتقاد ما به عنوان یک شرکت داروسازی این است که بتوانیم بهترین راه را برای ایجاد ارزش افزوده بلند مدت برای جامعه خود ایجاد کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha