ارتباط قوی تر استان کرمان با دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه

معاون دیپلماسی وزارت امور خارجه، بر برقراری ارتباط قوی‌ تر استان کرمان با معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جهت ارتباط‌ گیری با کشورهای مقصد تاکید و بیان کرد: مجوز صادرات ۶ محصول ماهی، میگو، لبنیات، زعفران، سیب و عسل را به چین را اخذ کرده‌ ایم.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ مهدی صفری در نشست دیپلماسی اقتصادی و نقش‌آفرینی بخش خصوصی با استاندار کرمان، معاون اقتصادی استاندار، رئیس اتاق بازرگانی کرمان و فعالان اقتصادی و بخش خصوصی استان، با اشاره به اینکه دیپلماسی اقتصادی حدود ۴ سال است که راه‌ اندازی شده است، گفت: بر اساس تاکید دولت و شخص رئیس جمهور، رویکرد وزارت خارجه افزایش فعالیت‌ های اقتصادی این وزارتخانه به بالای ۴۰ درصد است.

وی ارزآوری برای کشور را یک وظیفه مهم تلقی و بیان کرد: علاوه بر اینکه صادرات ارزآوری دارد، واردات هم می‌ تواند موجب صرفه‌ جویی در ارز شود و در حوزه صادرات و واردات مهمترین نکته این است که علاوه بر تثبیت و توسعه بازارهای موجود، بازارهای جدید هم پیدا کنیم.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: هدف وزارت امور خارجه برای کشور، تولید و خلق ارز از طریق صادرات، واردات، انتقال تکنولوژی، صدور خدمات دانش‌ بنیان، ترانزیت و جذب سرمایه‌ گذاری و غیره است.

صفری؛ با اشاره به اینکه انتقال تکنولوژی، خدمات مهندسی، سرمایه‌ گذاری، ترانزیت و صادرات دانش‌ بنیان موجب ارزآوری می‌ شود، عنوان کرد: به جای اینکه واردات از یک یا دو کشور انجام شود، از چند کشور که دارای محصول با کیفیت ارزان تر است، واردات انجام گیرد، که نتیجه آن صرفه‌ جویی در ارز است و در همین راستا در سال گذشته ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون دلار ارزآوری داشته‌ ایم.

وی با اشاره به اینکه از ظرفیت تهاتر نیز می‌ توان استفاده کرد، که مصداق آن در کشور برزیل انجام شده است، خاطرنشان کرد: صدور خدمات مهندسی از صادرات مهم‌ تر است، چرا که خدمات مهندسی دراز مدت‌ تر است و در کشورهای مختلف می‌ توان کار انجام داد؛ همچنین در این راستا می‌توان از ظرفیت بانک‌ های توسعه اسلامی برای دریافت وام استفاده کرد.

معاون دیپلماسی وزارت امورخارجه؛ با اشاره به بازار روسیه و کشورهای همسایه خزر، بیان کرد: تلاش‌ های زیادی کردیم تا این مسیرها احیا شدند. تعرفه‌ های حمل و نقلی بالایی وجود داشت که صفر شدند و تعرفه‌ های راه آهنی را نیز یکسان کرده‌ ایم.

صفری، با بیان این مطلب که به زودی چینی‌ ها اولین قطار خود را از ایران وارد و به طرف غرب ریل‌ گذاری می‌ کنند، که این امر یک ظرفیت برای کشور محسوب می‌ شود، تصریح کرد: در خصوص ظرفیت مصالح ساختمانی، روسیه حدود ۳ میلیارد دلار لوازم ساختمانی و بهداشتی درخواست کرده، که اگر به موقع اقدام نشود، کشورهای رقیب اقدام می‌ کنند.

وی، بر برقراری ارتباط قوی‌ تر استان کرمان با معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جهت ارتباط‌گیری با کشورهای مقصد تاکید و بیان کرد: مجوز صادرات ۶ محصول ماهی، میگو، لبنیات، زعفران، سیب و عسل را به چین را اخذ کرده‌ ایم، لذا مجددا تاکید می‌ شود، حدود ۸ شرکت کرمانی معرفی و از طریق وزارت امور خارجه با کشورهای مقصد از جمله چین ارتباط برقرار شود.

معاون دیپلماسی وزیر امور خارجه، با اشاره به اینکه فضای خوبی جهت ارتباط با برخی کشورها فراهم شده است، اظهار داشت: ارتباطات بانکی ما نیز با روسیه برقرار است؛ که این امر یک ظرفیت خوبی جهت انجام مراودات اقتصادی است.

صفری از بازارهای جدید صادراتی همچون کشور چین نام برد و ادامه داد: سال گذشته برای لبنیات، مرکبات، خرما و زعفران و کالاهایی که همیشه مجبور بودیم با تعرفه بالا از طریق دیگر کشورها به چین صادر کنیم، امسال مجوز گرفته‌ ایم.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در ۲۲ کشور، رایزن بازرگانی دارد و در سایر کشورها دیپلمات اقتصادی مستقر شده‌ اند، عنوان کرد: گردشگران چینی در استان‌ های مختلف جهت اسکان از هتل پنج ستاره استفاده می‌ کنند، همچنین می‌ توان از ظرفیت گردشگری سلامت در استان کرمان استفاده کرد، البته باید زیرساخت های آن فراهم شود.

معاون دیپلماسی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه به دنبال حل مشکل خشکبار در استان هستیم، ابراز داشت: در حال آموزش کارشناسان اقتصادی هستیم، که با ظرفیت‌ کشورهای مختلف آشنا شوند، تا ارتباطات موثری با کشورهای مختلف برقرار شود.

صفری، با بیان این مطلب که ما مطیع سیاست‌ های نظام بوده و با وجود محدودیت‌ های موجود به دنبال حل مسائل هستیم، بیان داشت: در خصوص مدیریت واحد مناطق مرزی جهت واردات و صادرات، مشکلاتی وجود دارد، اما به دنبال ارائه راهکار برای تسهیل کار هستیم.

وی اهمیت صادرات به کشورهای خلیج فارس را مورد اشاره قرار داد و گفت: کشورهای هدف مدنظر برای شرکت در نمایشگاه‌ها و صادرات از سوی استان مشخص شود، تا هماهنگی‌ های لازم با رایزن‌ های اقتصادی جهت راهنمایی و دیگر امور انجام شود.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه تصریح کرد: نکته اساسی برای صادرات، بسته‌بندی است و از وزیر اقتصاد خواسته‌ ایم؛ تا سرمایه در گردش به چند استان از جمله کرمان داده شود، تا بسته‌ بندی مناسب برای صادرات راه‌اندازی شود.

صفری، تنوع‌ بخشی به منابع را در حوزه واردات مهم دانست و با اشاره به ظرفیت‌ صادرات معدنی به کشورهای آفریقایی گفت: می‌ توانیم ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار صادرات به آفریقا داشته باشیم و در مقابل آن کالاهای مورد نیاز خودمان را وارد کنیم.

وی تصریح کرد: معادن آفریقا در حال اتمام است، زمینه صادرات محصولات به آفریقا را پیگیری می‌کنیم و آمادگی اعزام تیم اقتصادی به آفریقا برای ایجاد بازار وجود دارد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه اظهار داشت: بازارهای خوبی در روسیه برای قطعات و مصالح ساختمانی داریم.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha