کد خبر: شایع‌ترین-علائم-کرونا،-بی‌علامتی-اس
۱۴ مرداد ۱۳۹۹، ۸:۲۹
شایع‌ترین علائم کرونا، بی‌علامتی است!

ابراهیم رزم پا جراح و متخصص گوش و حلق و بینی و استاد گروه گوش و حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به ماندگاری برخی از علائم کووید 19 در بیماران مبتلا به کرونا، گفت: علائم بالینی و واکنش‌های این بیماری در افراد مختلف، متفاوت است به طور مثال در بعضی از افرادی که دچار اختلالات بویایی و چشایی شده‌اند روند بهبودی بسیار متفاوت بوده است.

وی با بیان اینکه تعدادی از بیماران بعد از گذشت یک هفته بیماری آنها خوب شده و عده‌ای هم با گذشت چند ماه هنوز به بهبودی کامل نرسیده‌اند، اظهار کرد: تظاهرات بالینی این بیماری در هر بیماری متفاوت است اما تجربه ما از ویروس قبلی کرونا نشان از خوب شدن بسیاری از بیماران دارد.

این استاد گروه گوش و حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: روند بهبودی در تعدادی از بیماران ممکن است تا یک سال به طول بیانجامد. بهبودی بستگی به سیستم بدنی افراد دارد.

رزم پا با بیان اینکه درمان‌های فعلی این بیماری بیشتر نگهدارنده است، افزود: بیشترین تظاهرات بالینی کووید 19 معمولا بی‌علامتی است یعنی اکثر افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند علامت زیادی از این بیماری ندارند. معتقدم شایع‌ترین علائم کرونا بی‌علامت بودن یا کم علامت بودن است.

وی ادامه داد: بیشترین آسیبی که این بیماری به بدن وارد می‌کند می‌تواند درگیری ریه باشد. تب، تنگی نفس و سرفه خشک همچنان از علائم اصلی کووید 19 محسوب می‌شوند و در مراحل بعدی بحث ضعف، بی‌حالی، اختلالات بویایی و چشایی و دیگر علائم مطرح می‌شود.

این متخصص گوش و حلق و بینی با تاکید بر اینکه بدترین مشکلی که ما با ویروس کرونا داریم بحث درگیری ریه است، گفت: بزرگترین مشکلی که باعث وخامت اوضاع و مرگ افراد مبتلا می‌شود همین موضوع درگیری ریه است و هر چه وسعت درگیری بیشتر باشد وضعیت بیمار هم وخیم‌تر خواهد شد.

رزم‌پا بیان کرد: بسیاری از بیمارانی که به کرونا مبتلا می‌شوند معمولا بهبودی کامل پیدا می‌کنند اما در بعضی مواقع آسیب این بیماری می‌تواند آنقدر زیاد باشد که موجب مرگ مریض شود. امکان دارد برخی آسیب‌ها در بدن برای همیشه باقی بماند و مشکلات بیمار هرگز برطرف نشود.

                                                                                                                                                                                گفت‌وگو: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha