کد خبر: برای-رفع-عطش-و-تشنگی-استفاده-از-شربت-های
۳۱ فروردین ۱۴۰۰، ۹:۲۹
برای رفع عطش و تشنگی استفاده از شربت های سنتی توصیه می شود

به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا،دکتر  محمد رضا نورس خاطر نشان کرد: شربت خاکشیر حتی در سحر هم توصیه می شود چون وقتی دانه ها در مجاورت آب قرار گیرند می توانند چندین برابر وزن خود آب جذب کرده و متورم شوند در نتیجه این دانه ها آب زیادی را در بدن نگه داشته و به تدریج در بدن آن را آزاد می کنند بنابراین برای رفع عطش در هنگام روزه داری بسیار مفید است.

وی تصریح کرد: شربت سکنجبین هم رفع کننده عطش است و به خصوص اگر همراه خیار رنده شده نوشیده شود، برای دفع گرما مفید تر است. اضافه کردن سبزی خرفه به ترکیب معمول سبزی خوردن برای جلوگیری از تشنگی در افطار مناسب است.

معاون آموزشی دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: مصرف نوشیدنی‌ هایی مانند فالوده خیار با سکنجبین، فالوده هندوانه با سکنجبین و فالوده سیب و گلاب ، برای کاهش تشنگی در طول روز مفید است.

عضو هیات علمی دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر اینکه روزه داران از نوشیدن مایعات سرد در زمان افطار پرهیز کنند اظهار کرد: نوشیدن آب و یا شربت سرد موجب سردی و انقباض معده شده و مانع ترشح مناسب شیره های معدی می شود.

دکتر نورس تصریح کرد: روزه داران برای بازکردن افطار، از یک استکان آب ولرم ، شیر ولرم یا چای خوش رنگ شیرین شده با کمی نبات و یا با خرما  و کمی عسل استفاده  نمایند تا معده برای هضم افطار و غذا، آماده شود.

وی با بیان اینکه مصرف مایعات در زمان افطار باید به صورت جرعه جرعه باشد خاطر نشان کرد: آب گرم با رطوبتی که دارد، حرارت معده را کم و به حد اعتدال می‌رساند و خرما و عسل نیز یکی از غذاهایی است که قند آن به سرعت از طریق دستگاه گوارش جذب می شود و افت قند ناشی از روزه‌داری به مدت طولانی را در فاصله زمانی بسیار کوتاهی تامین می‌کند. شیر نیز به بیان حکمای ایرانی، هم رطوبت بخش است و هم حفظ کنندۀ رطوبت های اصلی بدن می‌باشد و از خشکی پوست و بدن  روزه دار می کاهد.

معاون آموزشی دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه  علوم پزشکی مشهد با تاکید بر اجتناب روزه داران از روی هم‌خوری و پرخوری در زمان افطار خاطر نشان کرد:  روی هم‌خوری، پرخوری و مصرف غذاهای غلیظ و لزج مانند حلیم، شله‌زرد، حلوا و زولبیا و بامیه  توصیه نمی شود،  غذاهای غلیظ و لزج که خارج از ظرفیت هضمی معده بوده و هضمشان برای معده سخت است، ماندگاری بیشتری در معده دارند و باید بین زمان خواب و مصرف این غذاها فاصله بیشتری در نظر گرفت. اگر با مصرف این نوع غذاها فاصله بیشتری تا زمان خواب در نظر گرفته نشود، به دلیل بخاراتی که از معده صعود پیدا می‌کند، فرد خواب بسیار بدی خواهد داشت و معمولا دچار سنگینی و گیجی و منگی سر  و گاهی با سردرد صبحگاهی همراه می‌شود.

دکتر نورس افزود: روزه داران پس از صرف یک افطاری سبک همچون فرنی، شیربرنج، خرما ، نان، پنیر و سبزی باید فرصت یکی دو ساعته به معده داده تا برای صرف غذاهای سنگین تر آماده شود و اگر افراد میل به خوردن غذا به عنوان وعده شام داشته باشند باید طوری برنامه ریزی کنند که وعده شام آنها یکی دو ساعت بعد از خوردن افطاری و یکی دو ساعت هم قبل از خواب آنها باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha