غلامرضا مرحبا، در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری سلامت درباره وضعیت بازار خودرو اظهار کرد: یک موضوع مهم در حوزه خودروسازی این است که انحصار در هر جایی وارد شده باعث ویرانی شده است، صنعت خودروسازی ما یکی از بزرگترین صنایع کشور محسوب میشود و شاید صدها هزار نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم در بخشهای مختلف قطعهسازی و خودروسازی کار میکنند و گردش مالی بسیار بالایی هم دارد.
وی ادامه داد: ما طرفدار صنعت ملی هستیم و میخواهیم صنعت ما پرافتخار و درخشان باشد، اما برآیند و خروجی صنعت خودرویی که در حال حاضر داریم رضایت مردم را جلب نمیکند و دلایل متفاوتی هم وجود دارد؛ هم بحثهای مدیریتی در حوزه خودروسازی وجود دارد بهعنوان مثال صحبت میشود و میگویند که قطعهسازان بازار را کنترل میکنند، موضوع بازار سرمایه، مدیرانی که از طریق وزارت صنعت و معدن و تجارت یا ایمیدرو و سازمان گسترش صنایع منصوب میشوند و موضوعات دیگر که هر کدام از آنها کم و کاستیهایی را ایجاد میکند.
مرحبا تاکید کرد: از طرفی هم تکنولوژی مناسبی وارد صنعت خودروی ما نشده است. اینها قراردادهایی با شرکتهای خارجی مانند رنو و پژو داشتند، اما انتقال تکنولوژی مناسبی رخ نداده است، خروجی این میشود که بنده یک خودروی صفر کیلومتر را هزینه ۵۰۰ میلیون تومان تهیه میکنم که صبحها روشن نمیشود و در خیابان هم برفپاکن آن زیر باران میافتد و در جاده میمانم!
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: درحالیکه با همین پول میتوانستم یک ماشین با کیفیت خارجی خریداری کنم که این دردسرها را هم نداشته باشم، الان بهعنوان یک شهروند ایرانی من دارم بهای حمایت از این صنعت را پرداخت میکنم و خودروی بیکیفیت هم تحویل میگیرم. این حق مردم ما نیست.
وی افزود: معتقدم که صنعت خودروسازی ما به اندازه کافی شفاف نیست و باید شفاف باشد، مدیریتها باید شفافتر اتفاق بیافتد و فکر نمیکنم تامین مالی مشکلی داشته باشد و باید تکنولوژی مناسب وارد شود.
مرحبا اضافه کرد: یعنی طرفهای خارجیای که انتخاب کردند در گذشته نمونههای موفقی نبودهاند و ضمن استفاده از بازار ما محصولات نه چندان درجه یک و شاید دو را هم تولید نکردند و محصولات با تکنولوژی نازل را به کشور ما دادند و انتقال تکنولوژی هم صورت نگرفت و تا صحبت افزایش فشار تحریم به میان آمد از ایران رفتند!
خبرنگار: محمدسیاح
نظر شما