کد خبر: 204272
۲۱ شهریور ۱۴۰۲، ۱۱:۱۳
کرمانشاه همچنان پیشتاز تولید نخود در کشور

به دنبال شکسته شدن رکورد ۲۰ ساله تولید گندم در کرمانشاه، کسب رکورد بیشترین میزان تولید محصول جو برای نخستین بار در کشور در سال زراعی جاری این استان توانست به موفقیت دیگری دست یافته و در تولید نخود امسال نیز همچون سال های گذشته رتبه نخست را در کشور بدست آورد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری سلامت(طبنا) معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه روز سه‌شنبه اظهار کرد: در سال زراعی جاری در مجموع ۱۱۹ هزار و ۵۲۲ تن نخود از مزارع استان برداشت شد که این میزان تولید در مقایسه با سال گذشته ۶۳ درصد افزایش نشان می دهد.

فرهاد شریفی سطح زیر کشت این محصول در سال زراعی جاری را ۱۵۱ هزار و ۳۷۷ هکتار اعلام کرد و افزود: این میزان تولید در حالی بدست آمده است که سطح زیر کشت این محصول در مقایسه با سال زراعی گذشته ۱۰ هزار و ۸۶۰ هکتار کاهش نشان می دهد.

وی اضافه کرد: در سال زراعی گذشته از مجموع ۱۶۲ هزار و ۲۳۷ هکتار اراضی زیر کشت نخود در استان کرمانشاه ۷۳ هزار و ۳۰۶ تن محصول برداشت شده بود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تاکید کرد: با توجه به اینکه بخش عمده کشت نخود در استان به صورت دیم است، بارندگی های خوب پاییز و زمستان سال گذشته نقش مهمی در افزایش عملکرد محصول نخود در واحد سطح داشته است.

شریفی افزود: در کنار بارش مناسب سال زراعی جاری، سمپاشی به موقع علیه بیماری برق زدگی نخود و علف های هرز، استفاده از کودهای مناسب جهت افزایش عملکرد و بکارگیری زنبور هابروبراکون علیه افت پیله خوار نخود در استان بود.

وی با بیان اینکه در بیشتر شهرستان‌های استان کشت نخود انجام می‌شود، گفت: بیشترین سطح زیر کشت نخود در استان به شهرستان کرمانشاه اختصاص دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه یادآور شد: استان کرمانشاه در سال های اخیر همواره رتبه اول کشور در سطح و تولید محصول نخود را در اختیار داشته است.

کرمانشاه از دیرباز قطب اول تولید نخود در کشور به شمار می‌رفته است؛ به ‌طوری‌ که سالانه یک سوم نخود کل کشور در این استان تولید می‌شود.

اهمیت کشت نخود در استان کرمانشاه موجب شد تا خردادماه امسال نخستین جشنواره و همایش ملی نخود ایران به مدت ۲ روز در این استان با حضور جمعی از کارشناسان و صاحب نظران حوزه کشاورزی و بخصوص نخود کشور برگزار شود؛ این جشنواره با شعار نخود محصولی کم آب بر و پربازده با استقبال خوبی از سوی کارشناسان کشاورزی استان های مختلف کشور مواجه شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha