ژنتیک عامل ۵ درصد سرطان ها/ ماموگرافی سالیانه بعد از ۴۰ سالگی

یک فوق تخصص جراحی پستان، در خصوص بیماری‌های پستان با تاکید بر توده‌های بدخیم پستان به گفتگو پرداخت.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت(طبنا)یک فوق تخصص جراحی پستان، در خصوص بیماری‌های پستان با تاکید بر توده‌های بدخیم پستان به گفتگو پرداخت.

نازی معینی، در برنامه مادر کودک شبکه سلامت سیما، در پاسخ به این سوال که سرطان چیست و چگونه ایجاد می‌شود، گفت: در مسیر رشد و تکثیر سلول‌ها، بعضی اوقات خطاهایی رخ می‌دهد و سلول‌های ایجاد می‌شود که سرطان رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: گاهی این سلول‌ها از طریق مسیر جریان خون به قسمت‌های دیگر بدن می‌روند، لانه گزینی می‌کنند و مجدداً رشد و تکثیر می‌یابند و بافت‌های دیگر بدن را نیز درگیر می‌کنند.

معینی با عنوان این مطلب که ژنتیک تنها عامل ۵ درصد از سرطان‌ها است، گفت: ۹۵ سرطان‌ها با دلایل غیر ژنتیکی اتفاق می‌افتد.

وی با عنوان این مطلب که بین کمبود ویتامین D و بروز سرطان سینه رابطه کمرنگی وجود دارد، افزود: افراد با تشخیص کمبود ویتامین D در بدن، بهتر است نسبت به رفع این کمبود سریع‌تر اقدام کنند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در خصوص پیشگیری از انواع سرطان‌ها، توصیه به مصرف غذای سالم از جمله مصرف سبزیجات و میوه‌های تازه و دوری از غذاهای فرآوری شده و همچنین تاکید بر دوری از مصرف دخانیات و الکل شده است.

معینی از فیبرو آدنوم ها به عنوان توده‌های خوش خیم پستان نام برد و تشخیص صحیح آنها را ضروری دانست و گفت: اگر تشخیص با بیوپسی (نمونه برداری) انجام شود، با اطمینان بیشتری تشخیص صورت می‌گیرد.

وی همچنین به انجام ماموگرافی سالیانه بعد از ۴۰ سالگی تاکید کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha