نکات طلایی سلامتی که زائرین اربعین باید بدانند

با توجه به شروع پیاده روی اربعین در فصل گرما، زائران اربعین با رعایت یک سری نکات ساده می توانند سفری سالم و بدون بیماری داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ اربعین بزرگترین حماسه دینی تاریخ که هر ساله توسط خیل عظیمی از شیعیان و سایر ادیان انجام می شود، بعضاً برای بعضی زائرین توام با مشکلاتی نظیر گرمازدگی، آنفلوانزا، بیماری های گوارشی و ... می‌ باشد.

حال برای اینکه بتوانیم سفری سالم و به دور از بیماری داشته باشیم، رعایت یک سری نکات ساده و پیش پا افتاده می تواند شیرینی این سفر را دو چندان کرده و سلامت خود و همراهان تان را تضمین کند.

فقط وسایل ضروری را به همراه خود ببرید

بی شک استفاده از وسایل سبک و ضروری، موجب می شود سفر راحت تری داشته باشید، چرا که استفاده از کوله یا ساک دستی های سنگین آن هم در مسیر طولانی و گرمای شدید، فقط انرژی شما را برای پیاده روی می گیرد و موجب خستگی و دردها و گرفتگی های عضلانی می شود.

وسایلی مانند مواد غذایی خشک، لوازم بهداشتی، پاسپورت و... را حتما در دسترس قرار دهید.

نکات طلایی سلامتی که زائربن اربعین باید بدانند

استفاده از کوله پشتی مناسب

اولین نکته استفاده از کوله پشتی مناسب است؛ به گونه ای که در طول پیاده روی وزن زیادی را بر بدن شما متحمل نکند و به راحتی قابل حمل باشد.

برای حمل وسایل سفر از کوله پشتی استفاده کنید و از بردن وسایل غیرضروری که موجب سنگینی کوله پشتی می شود، خودداری کنید.

حال این کوله پشتی ها چیدمان خاصی دارند که در تصویر زیر نحوه صحیح آن را مشاهده می کنید:

نکات طلایی سلامتی که زائربن اربعین باید بدانند

مقابله با گرمازدگی

نکته مهم دیگر گرمازدگی است، کشور عراق مخصوصا در فصل تابستان دارای آب و هوای بسیار گرم و بعضا همراه با گرد و خاک های شدیدی می باشد.

مقداری از دانه های خاکشیر، بالنگو و تخم شربتی را به همراه داشته باشید و در صورت بروز کمبود آب و گرمازدگی با آنها شربت خنک درست کرده و میل کنید.

در صورتی که در طول روز در اثر تابش آفتاب دچار سردرد شدید، می توانید شقیقه ها را با روغن بنفشه بادام چرب کنید و ساعاتی را در محیط خنک استراحت کنید.

استفاده از لباس نخی گشاد و با رنگ روشن و همچنین استفاده از کفش طبی می تواند پیاده روی را برای شما راحت تر کند، استفاده از عینک آفتابی، کلاه نقاب دار و پارچه بزرگ و نازک برای پوشاندن سرو صورت در ساعاتی که آفتاب مستقیم وجود دارد، نیز فراموش نشو.د.

در صورتی که از داروی خاصی استفاده می کنید، حتما به تعداد کافی از داروی مصرفی خود به همراه داشته باشید. که خدای نکرده در مواقع اضطراری که دسترسی به مکان های درمانی ندارید به راحتی بتوانید استفاده منید، همچنین دستور داروها را بر روی آن ها درج کنید تا همراهیان شما نیز به راحتی بتوانند در مواقع ضرورت به شما کمک کنند.

نکات طلایی سلامتی که زائربن اربعین باید بدانند

نکات مربوط به مواد خوراکی و آشامیدنی

با توجه به اینکه اکثر زائرین از غذای موکب ها برای خوردن و آشامیدن استفاده می کنند، برای جلوگیری از بیماری هایی که از طریق آب و غذا منتقل می شوند، حتما از آب بسته بندی شده استفاده کنید، قبل از صرف غذا دست های خود را شسته و یا با ماده ضدعفونی کننده تمیز کنید.

در مورد مصرف آب آشامیدنی تاکید می شود: از آب های بسته بندی که در طول مسیر وجود دارد برای رفع تشنگی استفاده کنید و در صورتی که احساس می کنید این آب با شما سازگار نیست، با افزودن مقداری سرکه این مشکل را برطرف کنید.

برای مصرف میان وعده هم؛ مصرف مغزهای گیاهی مثل پسته، بادام و گردو به همراه مویز و کشمش می تواند میان وعده خوبی در زمان پیاده روی باشد و از مصرف زیاد چای های پررنگ، قهوه، شربت های خیلی شیرین و آبمیوه های مصنوعی در طول مسیر پیاده روی پرهیز کنید.

مصرف غذاهای چرب، سرخ کردنی، پر ادویه و شور را در روزهای پیاده روی محدود کنید و بیشتر از غذاهای مقوی حاوی ترکیبات پروتئینی استفاده کنید، همچنین از پیاده روی حین پری معده خودداری نمایید.

از جمله راهکارهای رفع عطش نیز مصرف خوراکی هایی مانند دوغ، آلوبخارا، تمر هندی، لیمو ترش و قره قروط می تواند از عطش شما حین پیاده روی بکاهد.

نکات طلایی سلامتی که زائربن اربعین باید بدانند

جلوگیری از بروز خستگی و کوفتگی عضلانی

برای رفع خستگی اول بهتر است در ساعات گرم روز استراحت کرده و در زمانی از شبانه روز که هوا خنک تر هست، حرکت کنید.

شب ها قبل از خواب پاها را تا زانو شستشو داده و سپس با روغن های گیاهی مانند روغن بابونه، سیاهدانه و یا هر روغنی که در دسترس دارید ماساژ بدهید.

برای اینکه دچار کوفتگی و گرفتگی عضلانی نشوید حتما از کفش مناسب استفاده کرده و در طول مسیر استراحت کنید.

اگر به آب ولرم دسترسی دارید، حتما پاها را بعد از هر بار پیاده روی ماساژ داده و با روغن های گیاهی ماساژ دهید. از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید پرهیز و مایعات فراوان بنوشید.

نکات طلایی سلامتی که زائربن اربعین باید بدانند

پیشگیری از بروز تاول

تاول خودش یک پانسمان استریل می باشد، اما اگر درد شدیدی داشتید و مانع فعالیت تان شد، در صورت بروز تاول در پاها بهتر است؛ که ابتدا با یک سوزن استریل تاول باز شود و سپس بر روی آن مقداری پودر گلنار پاشیده شود و از کندن پوست تاول که منجر به بروز زخم در پا می شود اجتناب کنید.

تکرار عمل تخلیه تاول هر ۶ تا ۸ ساعت می باشد و حتما از گاز استریل و پماد آنتی بیوتیک بر روی زخم استفاده شود.

همچنین استفاده از پماد تتراسایکلین در جلوگیری از عفونت نقش مهمی دارد.

نکات طلایی سلامتی که زائربن اربعین باید بدانند

پیشگیری و درمان عرق سوز شدن

عرق سوز شدن یکی از مشکلاتی است؛ که معمولا افراد در گرما با آن مواجه می‌شوند. این عارضه زمانی رخ می‌ دهد که به علت مسدودی غدد تعرق بدن، عرق تولید شده به سطح پوست نرسد. این اتفاق باعث می‌شود تا عرق تبخیر نشود و در نتیجه مشکلاتی مثل حساسیت‌ های پوستی برای شخص به وجود آید.

این مشکل می تواند برای شخص بسیار ناراحت‌ کننده و دردناک باشد. عرق سوزی منجر به التهاب، تاول، قرمزی و خارش در آن ناحیه خواهد شد.

تعریق نقش مهمی در حفظ سلامتی بدن دارد. عرق کردن منجر به دفع بسیاری از مواد مضر و ضایعات از بدن می‌شود و از آن در برابر عفونت‌ ها، مواد شیمیایی و اشعه فرابنفش مراقبت می‌ کند.

نکات طلایی سلامتی که زائربن اربعین باید بدانند

داروهای جلوگیری و درمان عرق سوز شدن

پودر بچه

این پودر سفید و نرم به‌ طور معجزه آسایی در درمان عرق سوزی موثر است. اگر در فصل گرم از این ماده استفاده کنید منجر به جذب رطوبت می‌ شود و از ساییده شدن پوست در ناحیه‌ ای مثل ران پا جلوگیری خواهد کرد.

زینک سولفات و پماد کالاندولا

این پمادهای موضعی کاربردهای زیادی دارد. پزشکان استفاده از زینک اکساید را برای کاهش التهابات پوستی، اگزما و آفتاب سوختگی توصیه می‌ کنند.

کمپرس آب سرد :برای کاهش التهاب و خارش‌های پوستی بسیار موثر عمل می‌ کند. برای این کار می‌ توانید تکه‌های یخ را درون نایلون یا پارچه قرار دهید و سپس آن را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه روی ناحیه عرق سوز شده بگذارید.

تکرار این کار به‌ طور روزانه منجر می‌ شود، که عوارض ناشی از عرق سوزی به مرور بهبود پیدا کنند. همچنین می‌ توانید از پارچه نخی که آب سرد از آن چلانده شده است، استفاده کنید. اگر ناحیه آسیب‌ دیده را هر ۶ ساعت یک مرتبه با آب سرد بشویید نیز بسیار مفید است.

گلاب: از زمان‌ های قدیم برای حفظ شادابی و تنظیم چربی پوست استفاده شده است. ترکیب یخ‌ زده گلاب، عسل و آب سرد به کاهش علائم و حفظ تعادل PH پوست کمک می‌ کند. این کار منجر به تنفس بهتر پوست و در نتیجه باز شدن منافذ آن برای خروج ضایعات عروقی می‌ شود.

نکات طلایی سلامتی که زائربن اربعین باید بدانند

مراقب آنفلوانزا باشید

در زمان هایی که بدن عرق کرده است؛ به یکباره در مجاورت هوای سرد قرار نگیرد و از نوشیدن آب یخ پرهیز کنید، چرا که می تواند منجر به بروز سرماخوردگی شود.

در صورت ابتلا به سرماخوردگی مصرف آبلیمو و عسل و دمنوش ترکیبات گیاهی مانند شاه تره، عناب، سپستان، آویشن و ... می تواند به بهبود سریعتر علائم سرماخوردگی کمک کند.

یادتان باشد با توجه به ازدحام جمعیت و همچنین بروز پدیده گرد و غبار و عدم انتشار بیماری برای حفظ سلامتی خودتان حتما از ماسک استفاده کنید.

نکات طلایی سلامتی که زائربن اربعین باید بدانند

کمک های اولیه در ایست قلبی

مراجعه به پزشک معالج قبل از سفر، تنظیم و به همراه داشتن دارو و خود مراقبتی از مهم‌ترین موارد پیاده‌ روی بیماران قلبی در اربعین حسینی است.

با توجه به اینکه روزهای پیاده‌ روی اربعین در عراق بسیار گرم است، توصیه می‌ شود بیماران و سالمندان از قرار گرفتن زیاد در معرض نور آفتاب خودداری کرده و پیاده‌ر وی را در شب‌ ها و یا ساعاتی که هوا خنک‌تر است انجام دهند و در ساعت‌ های گرم، در استراحتگاه‌ های بین راهی استراحت کنند تا دچار مشکلات قلبی نشوند.

نکات طلایی سلامتی که زائربن اربعین باید بدانند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha