علت عمده ورود گردشگران سلامت به کشور درمان ناباروری است

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به مراجعه بیماران از ۱۶۴ کشور جهان به ایران گفت: بیشترین علت مراجعات بیماران خارجی به ایران مربوط به درمان ناباروری است.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت(طبنا)"گردشگری سلامت" یکی از زیرشاخه‌های گردشگری است که به منظور دریافت خدمات سلامت در کشورهای دیگر صورت می‌گیرد.

این نوع گردشگری به یک صنعت بزرگ در عرصه جهانی تبدیل شده است. گردشگری سلامت که به آن توریسم سلامت نیز گفته می‌شود به ویژه در شرایطی که کشورمان در حال دست و پنجه نرم کردن با تحریم‌های ظالمانه است، به توسعه پایدار و پویایی اقتصاد کشور از طریق ارزآوری و ایجاد اشتغال کمک می‌کند.

چند بیمارستان پذیرنده بیماران خارجی هستند؟

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، از میان ۱۱۰۰ بیمارستان موجود در کشور،‌ ۲۵۰ بیمارستانIPD یا همان مجوز پذیرش گردشگران سلامت را دارند.

سعید کریمی؛ معاون درمان وزارت بهداشت از تسهیل صدور مجوز گردشگری سلامت برای مراکز درمانی خبر داده و به تسنیم گفت: از زمانی که مدارک موردنیاز برای صدور مجوز گردشگری سلامت بارگذاری می‌شود تا زمان تأیید و صدور مجوز حدود یک ماه زمان لازم است.

وی افزود: در زمان حاضر ۲۷ استان مرکز IPD دارند اما باید تعداد مراکز دارای مجوز گردشگری سلامت افزایش یابد زیرا ارزآوری حاصل از توسعه گردشگری سلامت باعث افزایش گردش مالی مراکز درمانی کشور می‌شود.

به گفته معاون درمان وزارت بهداشت، پذیرش بیماران خارجی در بیمارستان‌های بدون مجوز گردشگری، محدودیتی ندارد اما توصیه نمی‌شود زیرا مراکز دارای این مجوز استانداردهای خاص خود را دارند برای مثال بسیاری از مراجعین خارجی، توانایی صحبت کردن به زبان فارسی را ندارند که این موضوع امر درمان مشکل بیمار را برای پزشکان در مراکز بدون مجوز سخت می‌کند اما در مراکز دارای مجوز، مترجم حضور دارد و مسئول فنی و پزشک و پرستار مسئول پذیرش بیماران خارجی مستقر هستند که باعث می‌شوند بیمار خدمات را با کیفیت بالاتری دریافت کند.

بیشترین توریست‌های سلامت از کشور عراق به ایران می‌آیند

آن طور که کریمی به تسنیم می‌گوید: بیشترین توریست‌های سلامت از کشورهای اسلامی و در صدر آن‎ها از کشور عراق به ایران می‌آیند اما در زمینه اطلاع رسانی ظرفیت‌های درمانی ایران به خارجی‌ها و شناساندن توانمندی پزشکان ایرانی به آنها نیاز به تلاش بیشتری وجود دارد تا جذب گردشگران سرعت بیشتری پیدا کند.

مراجعه بیماران خارجی از ۱۶۴ کشور دنیا به ایران

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به مراجعه بیماران خارجی برای درمان به ایران از ۱۶۴ کشور جهان، اظهار کرد: این مراجعه کنندگان از اروپا، آمریکای جنوبی و شمالی و آسیا هستند اما بیماران کشورهای عراق، افغانستان، تاجیکستان، ارمنستان، پاکستان و ترکیه عمده مراجعین را تشکیل می‌دهند.

درمان "ناباروری" بیشترین علت مراجعه به ایران

کریمی تصریح کرد: بیشترین علت مراجعات نیز مربوط به درمان ناباروری است؛ پس از آن خدمات چشم پزشکی، ارتوپدی، زیبایی و جراحی اطفال و بیماری‌های قلبی بیشترین علت مراجعه بیماران خارجی به ایران را شامل می‌شوند.

وجود ظرفیت ارزآوری ۱۰ میلیارد دلاری از طریق گردشگری سلامت

با وجود این‌که ظرفیت‌های بسیار زیادی در ایران برای جذب گردشگر سلامت وجود دارد؛ ایران هنوز نتوانسته آن طور که باید از این ظرفیت‌ها استفاده و از این طریق درآمد زیادی کسب کند. به طوری که به اذعان معاون درمان وزارت بهداشت، در سال گذشته ۱.۲ میلیون نفر مراجعه از کشورهای خارجی به ایران برای درمان داشته‌ایم و درآمد حاصل از این مراجعات، معادل یک میلیارد دلار بوده است اما ایران ظرفیت کسب درآمد ۱۰ میلیارد دلاری از حوزه جذب گردشگر سلامت را دارد.

چرا ایران ظرفیت جذب گردشگر سلامت دارد؟

از دیدگاه سازمان تجارت جهانی، گردشگری سلامت، مسافرت افراد از محل دائم زندگی خـود جهت حفظ سلامت، بهبود یا حصول سلامت روانی و جسمی به مدت بیش از ۲۴ ساعت و کمتر از یک سال است که به سه نوع گردشگری پزشکی، گردشگری صحت و گردشگری پیشگیرانه تقسیم‌بندی می‌شود.

منظور از گردشگری پزشکی، درمان بیماری با انجام عمل جراحی در مراکز درمانی یا بیمارستان‌هاست؛ ایران با برخورداری از بیش از ۱۱۰۰ بیمارستان و ۵۵ هزار تخت بیمارستانی با ضریب اشغال ۷۵ درصدی،‌ ظرفیت بسیار خوبی را برای پذیرش تعداد زیادی از بیماران خارجی دارد. به عبارت دیگر تقریباً حدود ۲۵ درصد تخت‌های بیمارستانی کشور خالی هستند که این موضوع، بستر خوبی برای پذیرش بیماران خارجی فراهم کرده است.

نوعی دیگر از گردشگری سلامت که به گردشگری صحت شهرت دارد، مربوط به دوران پس از درمان بیماری و بهبود بیماری با گذراندن دوران نقاهت، تحت نظارت و مداخله پزشکی، با استفاده از صنایع طبی مانند چشمه آب گـرم، دریاچه نمک، لجن درمانی، و یا درمان در آب و هوای خاص است.

شرایط اقلیمی و تاریخی ایران، وجود مناظر طبیعی بکر، دریاچه‌های نمک و تنوع اقلیمی، از جمله جاذبه‌های گردشگری هستند که ظرفیت زیادی برای جذب گردشگران خارجی فراهم آورده‌اند.

نوع دیگری از توریسم سلامت، به عنوان گردشگری پیشگیرانه شناخته می‌شود که شامل مسافرت به دهکده‌های سلامت و منـاطق دارای چشمه‌های آب معدنی و آبگرم، برای رهایی از تنش‌های زندگی روزمره و تجدید قوا بدون مداخله و نظـارت پزشکی است. متأسفانه علیرغم وجود ظرفیت ایجاد دهکده‌های سلامت در مناطق خوش آب و هوای شهری و روستایی، ساخت چنین دهکده‌هایی مورد غفلت واقع شده است و همین موضوع یکی از خلأهای موجود در زمینه جذب گردشگر سلامت است.

چالش‌های ورود گردشگر سلامت به ایران

از سوی دیگر چند چالش بزرگ پیش روی بیماران خارجی قرار دارد. معاون درمان وزارت بهداشت درباره این چالش‌ها بیان کرد: یک بیمار از کشور خارجی باید با تلفن همراه خود به راحتی به این موضوع دسترسی داشته باشد که در کدام مراکز درمانی چه خدماتی و با چه قیمتی ارائه می‌شود که متأسفانه در حال حاضر به این موضوع در مراکز درمانی کشور پرداخته نشده است. همچنین باید برای پیگیری امور درمانی بیماران خارجی نیز بستری فراهم شود تا وقتی که یک بیمار برای درمان و یا جراحی به ایران آمد و بعد به کشور خود بازگشت، بتوان وضعیت او را پیگیری کرد و بنابراین نیاز به یک بسته کامل برای گردشگری سلامت و خدمات مدیکال توریسم وجود دارد که این بسته در وزارت بهداشت جمع آوری شده و به زودی ابلاغ می‌شود.

وی متذکر شد: باید سطح بندی و طبقه بندی ارائه خدمات در مراکز پذیرای گردشگران سلامت انجام شود به طوری که خدمات سرپایی در شهرهای مرزی و جراحی های پیچیده در مراکز استان‌ها انجام شود که این سطح بندی خدمات درمانی بین المللی نیز انجام شده و به زودی به مراکز درمانی کشور ابلاغ می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha