وزیر تعاون: استان کرمان در حوزه اشتغال خوش درخشیده است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به موفقیت‌ های استان کرمان در دو سال گذشته در حوزه اشتغال و کاهش نرخ بیکاری، گفت: استان کرمان در حوزه اشتغال خوش درخشیده است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ سید صولت مرتضوی در کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری استان کرمان، ضمن تسلیت اربعین حسینی و گرامیداشت هفته دولت، گفت: اینگونه جلسات می‌ تواند به بیان دیدگاه‌ ها، ارائه راهکارها و برون رفت از مشکلات کمک کند.

وی برشمردن خدمات بابرکت انقلاب اسلامی در طول این چند دهه، بیان داشت: در سالیان گذشته فراز و نشیب‌ هایی داشتیم؛ دهه نود معدل اقتصادی کشور کمتر از هشت دهم درصد بود و میزان سرمایه‌ گذاری داخلی و خارجی به شدت کاهش داشت، لذا شرایط به گونه‌ ای بود، که کشور در یک بست خود ساخته قرار داشت.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: کاهش صادرات نفت، عدم برگشت منابع، بلوکه شدن منابع کشور در برخی کشورها، سیاست خارجه غیر فعال، برداشت دستگاه‌ های اجرایی از منابع مردمی و استقراض از بانک مرکزی سبب بروز مشکلات جدی در کشور شد و در ادامه تورم لجام گسیخته را در کشور رقم زد.

مرتضوی با اشاره به ناترازی و مطالبات صندوق تامین اجتماعی در دولت قبل، تصریح کرد: دولت سیزدهم بدون تکلف تلاش کرد؛ اقتصاد را در ریل واقعی خود قرار دهد و بر همین اساس ناترازی صندوق‌ های بازنشستگی که بالغ بر ۶۰۰ هزار میلیارد تومان مطالبات معوق داشت، تاکنون ۱۸۰ هزار میلیارد تومان آن پرداخت شده و همچنین ۷۰ هزار میلیارد تومان دیگر نیز مصوب شد که پرداخت می‌ شود.

وزیر تعاون: استان کرمان در حوزه اشتغال خوش درخشیده است


وی با اشاره به مشکلات سایر صندوق‌ ها ابراز داشت: به لطف خدا و تلاش مسئولین ما اکنون به نقطه سر به سر رسیده‌ ایم؛ چرا که تا بهمن ۱۴۰۱ برداشت ماهانه تامین اجتماعی از منابع عمومی و استقراض نزدیک به ۷ هزار میلیارد تومان بوده است، اما از ابتدای امسال تاکنون هیچ استقراضی انجام نشده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی سه اصل مهم عزت، حکمت و مصلحت را در سیاست خارجه جاری دانست و افزود: تقریبا تفکر ایران‌ هراسی در منطقه و جهان در حال رنگ باختن است و ارتباطات و تعاملات ما با دنیا برقرار شده است، همچنین بعد از سال‌ ها بلوکه شدن منابع ایران در کره جنوبی، آزادسازی آنها آغاز شده‌ که کار بزرگی انجام شده است.

مرتضوی؛ اشتغالزایی را یک رسالت ملی، فردی و اجتماعی عنوان و اظهار کرد: همه مسئولین و مردم در این زمینه مسئولیت دارند، لذا در اهمیت اشتغالزایی رهبر معظم انقلاب فرمودند؛ که برای رفع مشکل اشتغال باید همانند دوران دفاع مقدس قرارگاه تشکیل داد و همه در این زمینه باید کمک کنند.

وی با اشاره به موفقیت استان کرمان در زمینه اشتغالزایی و کاهش نرخ بیکاری، ابراز داست: نرخ بیکاری استان که بالغ بر ۱۲ درصد بوده در سال ۱۴۰۱ به زیر ۸ درصد رسیده است، همچنین متوسط نرخ بیکاری استان حدود ۴ درصد کاهش پیدا کرده که کار بسیار بزرگی انجام شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابراز داشت: من در این استان حضور پیدا کرده‌ ام؛ تا دست تک تک کارآفرینان و مدیران که جهت بهبود وضعیت اشتغال و اقتصاد استان تلاش کرده‌ اند را ببوسم؛ از طرف دیگر خوشبختانه در کلان کشور نیز نرخ بیکاری کاهش پیدا کرده است، اشتغال بانوان افزایش پیدا کرده و در مجموع استان کرمان در حوزه اشتغال خوش درخشیده است.

وزیر تعاون: استان کرمان در حوزه اشتغال خوش درخشیده است


مرتضوی با اشاره به اینکه میانگین اشتغال استان کرمان از میانگین کشوری بالاتر است، افزود: سامانه رصد، بیمه شدگان و منابع رسمی ایران همه حاکی از توفیقات اشتغال در استان کرمان و کشور دارد.


وی اذعان داشت: استان کرمان این افتخار را دارد؛ که پایتخت مقاومت جهان اسلام است، همچنین پایتخت معادن جمهوری اسلامی ایران را به خود اختصاص داده است؛ لذا این استان می‌ تواند بخش اعظم اشتغال کشور را حل کند.

وزیر کار با اشاره به ضرورت سرمایه‌ گذاری در طرح‌های کلان و خرد، افزود: باید به ظرفیت‌ های استان توجه شود؛ به عنوان نمونه ۱۳۰ هزار تن تولید لاستیک در کشور انجام می‌ شود، که بخش عمده آن به استان کرمان بر می‌گردد، پس باید از این ظرفیت‌ ها به بهترین شکل استفاده کرد.


مرتضوی با بیان این مطلب که اختیار شرکت‌ های این وزارتخانه در زمینه توسعه در استان با استاندار است، اذعان داشت: در مهار نقدینگی دولت با لجام گسیختگی در توزیع منابع و تسهیلات مخالف است، لذا نقدینگی اگر به سمت تولید برود، مفید بوده و موجب مهار تورم می‌ شود.

وی با اشاره به اینکه تبصره ۱۶ تا پایان شهریور تمدید شده و ۲۰ هزار میلیارد تومان از منابع تبصره ۱۸ سهم دستگاه‌ ها نیز به حساب دستگاه‌ ها واریز شده است، تصریح کرد: منابع ۱.۲ دهم میلیارد دلار صندوق توسعه ملی در حوزه اشتغال روستایی و عشایر پایدار شده است.


وزیر تعاون با بیان این مطلب که بانک مرکزی سهم بانک‌ های عامل از محل تبصره ۱۸ را مشخص کرده و بانک‌ ها مکلف به پرداخت تسهیلات هستند، افزود: شورای بانک‌ های استان را تشکیل دهید و اگر مشکلی در این زمینه وجود دارد اعلام کنند تا تذکر لازم داده شود.


مرتضوی خاطرنشان کرد: اگر منابع موجود باشد و تسهیلات پرداخت نشود قابل قبول نیست، لذا باید توجه ویژه به این مسئله بشود.

شایان ذکر است؛ کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری استان کرمان دوشنبه شب ۳۰ مرداد با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، استاندار کرمان، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیر عامل شستا، معاون اقتصادی استاندار کرمان، نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس و سایر اعضا در سالن اجتماعات پیامبر اعظم استانداری کرمان برگزار شد.

استانداری کرمان

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha