رئیسی و نخست‌وزیر ژاپن در نیویورک دیدار می‌کنند

رئیس‌جمهور ایران و نخست‌وزیر ژاپن قصد دارند در ماه آینده میلادی در نیویورک آمریکا با یکدیگر درباره برجام و موضوعات دیگر دیدار کنند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت(طبنا) آیت‌الله «سیدابراهیم رئیسی » رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران و «فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر ژاپن در سپتامبر (ماه آینده میلادی) در نیویورک در خصوص برجام و طیفی از موضوعات دیگر دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد.

خبرگزاری کیودو به نقل از منابع دیپلماتیک ایران که هیچ نامی از آن‌ها نبرد، از دیدار رئیسی و کیشیدا خبر داد و گزارش کرد که وزارت خارجه ژاپن تاکنون واکنشی به این خبر نشان نداده است.

رئیس‌جمهور ایران و نخست‌وزیر ژاپن در سپتامبر گذشته نیز در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کرده بودند.

کیودو مدعی شده است که رئیسی در دیدار با نخست‌وزیر ژاپن قصد دارد از او برای سفر به ایران دعوت کند و مسئله آزادسازی دارایی‌های ایران در ژاپن را که حدود سه میلیارد دلار است و تحت تحریم‌های آمریکا در ژاپن بلوکه شده است، مطرح کند.

اوایل این ماه، رویترز به نقل از منابعی مدعی شده بود که جمهوری اسلامی ایران احتمالاً پنج شهروندان آمریکایی را بعنوان بخشی از توافق برای آزادسازی ۶ میلیارد دلار از سرمایه‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی، آزاد می‌کند که البته ایران این دو موضوع را کاملاً بی ارتباط به یکدیگر می‌داند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که نزدیک به ۷ میلیارد دلار از منابع ارزی ایران طی سال‌های پایانی دهه ۹۰ بصورت وون (واحد پول ملی کره جنوبی) به بانک‌های کره جنوبی واریز شده بود و به آن هم، هیچ سودی تعلق نمی‌گرفت. حتی در طی این سال‌ها نیز به دلیل کاهش برابری وون به دلار، نزدیک به یک میلیارد دلار آن با کاهش ارزش برابری مواجه شد.

با این‌حال با پیگیری‌های فنی و دیپلماسی موفق، تمام منابع ارزی توقیف شده ایران در کره جنوبی آزاد و هزینه‌های تبدیل ارز آن از وون به یورو نیز توسط کشور ثالت پذیرفته شد.

خبرگزاری کیودو در گزارش خود نوشت که نخست‌وزیر ژاپن نیز قصد دارد در دیدار با آیت‌الله رئیسی بر وجود امنیت و ایمنی در تنگه هرمز تأکید کند.

۱۶ مرداد ماه، رسانه‌ها گزارش کردند که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نخستین سفرش به ژاپن بعد از تصدی این سمت به توکیو پایتخت این کشور سفر کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha