«اپل» برای پشت سر گذاشتن «سامسونگ» اسب‌اش را زین کرده است

«کانترپوینت ریسرچ» روز پنج‌شنبه گذشته در گزارشی اعلام کرد که به دلیل وضعیت نامساعد بازارهای چین و آمریکا، فروش جهانی گوشی‌های هوشمند در سال جاری به پایین‌ترین میزان در یک دهه اخیر رسیده است.

به گزارش گروه علمی-فناوری خبرگزاری سلامت(طبنا) گزارش کانترپوینت ریسرچ حاکی است که با وجود افت فروش گوشی هوشمند، اپل می‌تواند از نظر میزان تعداد محموله‌های گوشی‌ رده‌بالا به بزرگ‌ترین بازیگر این بازار تبدیل شود.

محموله البته معادل فروش نیست و تعداد دستگاه‌هایی را نشان می‌دهد که وندورها برای خرده‌فروش‌ها ارسال می‌کنند.

این گزارش پیش‌بینی می‌کند که فروش گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۲۳ با کاهش ۶ درصدی نسبت به سال قبل به ۱.۱۵ میلیارد دستگاه برسد.

کانترپوینت در این گزارش با بیان اینکه آسیا یکی از موانع اصلی رشد این بازار است، نوشت: بازسازی اقتصادی پیش‌بینی شده در ابتدای سال برای چین تحقق نیافته و رکود به وجود آمده در بازار این کشور، موجب شده که مصرف‌کنندگان در هزینه‌کرد محتاط عمل کنند. همچنین در سطح وسیع‌تری شاهد افت شدیدی در بازارهای نوظهور هستیم.

کارن چاوهان، تحلیلگر ارشد کانترپوینت ریسرچ گفت: خرید گوشی‌های هوشمند چینی که در اوج خود به طور متوسط ۴۵۰ میلیون دستگاه در سال بود، به ۲۷۰ میلیون دستگاه در سال کاهش یافته که یکی از دلایل اصلی کاهش فروش جهانی گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود.

گزارش مذکور همچنین حاکی است که آمریکای شمالی که شش ماهه نخست ناامیدکننده‌ای داشته و افت دو رقمی در کل انتظار اقتصاد این کشور را می‌کشد، روند بهبود جهانی این بازار را کند کرده است.

این شرکت تحقیقاتی در ادامه نوشت: علیرغم رونق بازار کار و کاهش تورم در ایالات متحده، مصرف‌کنندگان برای ارتقای دستگاه‌های خود مردد هستند و این مساله نرخ جایگزینی را در این کشور و در سطح جهان به پایین‌ترین سطح کاهش داده است.

وضعیت خوب اپل

با وجود کاهش فروش کلی گوشی‌های هوشمند، بخش گوشی‌های پیشرفته و گران‌قیمت همچنان مقاومت نشان می‌دهد.

بنا به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، اپل که برای معرفی محصول پرچمدار بعدی خود، یعنی آیفون ۱۵، در ماه سپتامبر آماده می‌شود، می‌تواند در پایان سال قدرت خود را به رخ بکشد.

چاوهان گفت: تقاضا در بازارهایی مانند چین و دیگر کشورهایی آسیایی، شاهد رشد روند تمایل به گوشی‌های پیشرفته‌تر است؛ به این معنی که مشتریان آمادگی دارند که پول بیشتری بابت گوشی بپردازند. بنابراین این شرکت تحقیقاتی پیش‌بینی می‌کند که تعداد محموله‌های سالانه اپل شاهد رشد اندکی خواهد بود.

تنوع محصولات آیفون نیز به اپل کمک می‌کند که در بخش پرمیوم بازار گوشی‌های هوشمند، به رقابت بپردازد.

کانترپوینت ریسرچ اعلام کرد که این شرکت آمریکایی می‌تواند امسال برای اولین بار رتبه اول جهانی را از نظر تعداد محموله‌های سالانه به خود اختصاص دهد. سامسونگ بزرگترین بازیگر از نظر سهم بازار در سه ماهه دوم سال بود.

اپل در سال ۲۰۲۳ به سمت بازارهای جدید حرکت کرده و هند به عنوان نقطه کانونی این شرکت محسوب می‌شود. اپل تلاش می‌کند تا از اشتهای مصرف کنندگان محلی برای دستگاه‌های برتر و پرمیوم استفاده کند. این شرکت آمریکایی اولین فروشگاه‌های فیزیکی خود را در سال جاری در هند افتتاح کرد.

به گفته چاوهان، استقبال از آیفون ۱۵ و رشد در بازارهای غیر اصلی آیفون تعیین خواهد کرد که آیا اپل در سال جاری از سامسونگ پیشی می‌گیرد یا نه.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha