کد خبر: 202646
۲۴ مرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۱۶
امیدی برای درمان بیماران هموفیلی

مطالعه بالینی فاکتور هشت انعقادی تولید داخل با همکاری سازمان انتقال خون ایران، امید برای مدیریت درمان بیماران هموفیلی است.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت(طبنا) هموفیلی یا خون‌تَراوی ( Hemophilia) دسته‌ای از بیماری‌های ارثی هستند که در آن‌ها توان بدن برای ایجاد لخته و انعقاد خون برای جلوگیری از خونریزی در صورت پاره شدن رگ مختل شده‌است.

: هموفیلی A (هموفیلی نوع کلاسیک) (نقص فاکتور انعقادی هشت) شایعترین شکل این اختلال است و در یک نوزاد از هر ۵ تا ۱۰ هزار نوزاد پسر(به صورت نادر در دختران) دیده می‌شود. هموفیلی B (هموفیلی کریسمس) (نقص فاکتور ۹) در یک مورد از هر ۲۰ تا ۳۴ هزار نوزاد پسر مشاهده می‌شود.

حدود ۱۳ هزار بیمار هموفیلی در کشور شناسایی شده اند

مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت: بیماران هموفیلی از فاکتورهای انعقادی مشتق از پلاسما استفاده می‌کنند که بخش مهمی از این پلاسما در سازمان انتقال خون تهیه می‌شود و این سازمان همیشه کیفیت و سلامتی خون و فرآورده‌های مورد نیاز بیماران را در اولویت قرار می‌دهد.

مصطفی جمالی افزود: مبتلایان به این بیماری از جمله کسانی هستند که سازمان انتقال خون در تامین خون مورد نیاز آنها به صورت مستمر تلاش می کند.

وی ادامه داد: سازمان انتقال خون کاهش آلام بیماران و پشتیبانی از سلامت و درمان بیماران نیازمند به خون را با تأمین خون و فرآورده سالم و کافی مسوولیت و مأموریت اصلی خود می داند و تلاش دارد تا با افزایش کیفیت و کمیت خون و فراورده ها به این مهم دست یابد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: در ایران حدود ۱۳هزار بیمار هموفیلی وجود دارد و این بیماران که با مشکل انعقادی خون دست و پنجه نرم می کنند به علت نقص ژنتیکی دارای کمبود فاکتورهای انعقادی ۸و ۹ هستند که این کمبود فاکتور علت اصلی بروز تظاهرات بالینی خونریزی دهنده است.

وی تأکید کرد: این بیماران علاوه بر نیاز به خون که در اثر خونریزی های متعدد به وجود می آید، از فاکتور های انعقادی مشتق از پلاسما نیز استفاده می کنند که بخش مهمی از این پلاسما در سازمان انتقال خون تهیه می شود و سازمان انتقال خون همیشه کیفیت و سلامتی خون و فراورده های مورد نیاز بیماران را در اولویت قرار می دهد.

در ایران حدود ۱۳هزار بیمار هموفیلی وجود دارد و این بیماران که با مشکل انعقادی خون دست و پنجه نرم می کنند به علت نقص ژنتیکی دارای کمبود فاکتورهای انعقادی ۸و ۹هستند که این کمبود فاکتور علت اصلی بروز تظاهرات بالینی خونریزی دهنده است

مطالعه بالینی فاکتور هشت انعقادی تولید ایران با همکاری سازمان انتقال خون

آزمایشگاه تخصصی انعقاد سازمان انتقال خون در مطالعه بالینی فاکتور هشت انعقادی نوترکیب تولید شرکت آریوژن فارمد برای بررسی اثربخشی دارو و ایمنی‌زایی آن نقش کلیدی دارد.

معاون فنی و فناوری های نوین سازمان انتقال خون گفت: بررسی آزمایشگاهی این فاکتور که اولین تولید فاکتور هشت انعقادی طویل الاثر نوترکیب در ایران است، نقش محوری در تصمیم گیری امکان استفاده از آن در بیماران مبتلا به هموفیلی دارد و هم اکنون این مهم در آزمایشگاه تخصصی انعقاد سازمان انتقال خون در حال اجرا است.

عباداله سالک مقدم افزود: ایران برای تهیه فاکتور هشت انعقادی سال ها به تولیدات کشورهای خارجی و یا شرکت های پالایشگر خارجی پلاسما وابسته بود و پیشرفت های حاصل از تلاش پژوهشگران ایرانی در عرصه تولید فاکتور هشت انعقادی به روش نوترکیب طی چند سال اخیر تحولی در رفع وابستگی ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: آزمایشگاه تخصصی انعقاد سازمان سال ها است با پروژه های کارآزمایی بالینی فاکتورهای انعقادی نوترکیبی چون فاکتور هفت و هشت نوترکیب همکاری دارد و در حال حاضر مطالعه فاکتور هشت نوترکیب طویل الاثر نیز در کارنامه این همکاری چندین ساله قرار گرفته است.

وی شرکت آریوژن فارمد را به عنوان یکی از تولید کنندگان ملی در خصوص فاکتور هشت انعقادی دانست و افزود: اکنون کار آزمایی بالینی این محصول در ۵ مرکز درمانی منتخب از ۴ استان کشور در حال اجرا است.

معاون فنی و فناوری های نوین سازمان انتقال خون با اشاره به انجام تمامی آزمایش های این کارآزمایی بالینی در آزمایشگاه تخصصی انعقاد ستاد مرکزی سازمان انتقال خون گفت: این مرکز در این خصوص مورد انتخاب و اعتماد سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و مسوولیت این کارآزمایی را عهده دار شده است.

وی تاکید کرد: این آزمایشگاه در تعیین میزان اثربخشی و ایمنی داروی جدید تولید داخل نقش کلیدی دارد و نتایج آزمایش های، ملاک و معیار قضاوت در مورد این محصول است.

سالک مقدم افزود: از آنجایی که تولید فاکتور هشت توسط شرکت های دانش بنیان داخلی در حال حاضر اهمیت ویژه ای در مدیریت درمان بیماران هموفیلی ایران دارد، امید است نتایج کارآزمایی بالینی این دارو توسط آزمایشگاه تخصصی انعقاد درحوزه معاونت فنی سازمان انتقال خون، به نحوی باشد که بیماران در آینده بتوانند با اطمینان از ایمنی و اثربخشی این محصول انعقادی، ضمن درمان راحت تر به خودکفایی کشورمان افتخارکنند../جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha