خرید ۶۳۰ دستگاه واگن مترو برای تهران در پله آخر

رئیس شورای شهر تهران در خصوص خرید ۶۳۰ دستگاه واگن، نوسازی بافت فرسوده، توسعه حمل ونقل عمومی و ... توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت (طبنا)توسعه حمل ونقل عمومی در دستور کار است و شهرداری تهران بودجه خوبی در این زمینه دارد و قرار است در سال جاری بخشی از عقب ماندگی ها جبران شود.

اورهال واگن های مترو و اتوبوس در حال انجام است و قرارداد خرید هم بسته شده و امیدواریم بزودی کارها به سرانجام برسد.

آلودگی هوا و ترافیک 2 معضل اساسی تهرانی هاست و باید برای رفع آن حمل ونقل عمومی به ویژه مترو توسعه یابد.

یکی دیگر از مشکلات شهروندان تهرانی مسکن و نوسازی بافت فرسوده است که شهرداری تهران در این زمینه برنامه دارد.

در خصوص مباحث مدیریت شهری با مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران به گفت و گو نشستیم.

خرید ۶۳۰ دستگاه واگن مترو برای تهران در پله آخر

در مورد خاطرات کودکی خود بگویید و اینکه چطور شد وارد مدیریت شهری شدید؟

یک روز صبح در دی ماه؛ مادرم نماز صبحش را که خوانده بود و بعداز نماز سرشان را گذاشته بودند رو مهر که ذکر بگوید درهمان حالتی که ذکر می‌گفت حالت خواب به مادر دست داد و حاج اقا علاء را در خواب دید. (ما در خانه‌مان یک صندلی داشتیم که مشکی رنگ بود و فقط برای روضه خوانی از آن استفاده می‌کردیم و روضه خوان برروی این صندلی می‌نشست.)

مادرم خواب دید

مادرم از حالت سجده به صورت هراسناکی بلند شد و گفت حاج اقا علاء را در خواب دیدم که آمد و نشست بر روی صندلی؛ روضه‌اش را خواند و بعد گفت که سید اولاد پیغمبر را کشتند؛ این عین جمله‌ای بود که ایشان با بیان خودشان گفتند.
ما گفتیم سید چه کسی است؟ گفت منظور او نواب صفوی بود و ما جدی نگرفتیم.
بنده دوران دبیرستان را در دارالفنون نزدیک توپخانه تحصیل کردم. هر روز صبح، هرخبری که بود در اعلامیه‌های نصفه و یک صفحه‌ای به عنوان اطلاعیه یا فوق العاده اعلام شد. روزنامه فروش داد میزد؛ فوق العاده، فوق العاده! اعدام نواب صفوی.
در سحرگاهی که اعدامشان می‌کردند ایشان هم در همان لحظه این خواب را دیده بود. مادرمن هم سید بودند هم مبارز.

کسی جرات نداشت روبه روی مادر من از شاه تعریف کند

مادرمن خیلی اهل مبارزه بودند و بعداز ۲۸مرداد کسی جرات نمیکرد روبه روی مادرم از شاه تعریف کند؛ چون می‌دانست که مادرم به آن‌ها می‌تازد و از هیچکس نمی‌ترسد.
در روز ۳۰ تیرماه (بنده ۱۰ ساله بودم) ما به مجلس رفتیم ومادرم رفته بود روبه روی پاسبان‌ها و می‌گفت چرا ادم می‌کشید و آن‌ها هم داشتند تیراندازی می‌کردند و از آنجا ایشان را به همراه برادرم که ازمن بزرگتر بود به خانه بردیم. خلاصه که نواب صفوی اعدام شده بود و ایشان در همان لحظه‌ای که اعدام می‌کردند درخواب دیده بود و به ما گفت و ماهم خبرنداشتیم بعد که به خیابان‌ها رفتیم دیدیم بله نواب صفوی اعدام شده بود.

چمران: مادر و پدرم تحصیلات مکتب‌خانه‌ای داشتند/مادرم خانه دار و پدرم بافنده بود

تحصیلات مادرتان چه بود؟
تحصیلات مکتب‌خانه‌ای داشت.
تحصیلات پدرتان چه بود؟
ایشان هم همینطور.
پدر و مادر شغل دولتی داشتند؟
خیر؛ مادرم خانه دار بود در آن موقع خانم‌ها خیلی کم شغل داشتند و پدرم بافنده بود.

پدر و مادرتان به تحصیلات شما اهمیت خاصی می‌دادند یا خودتان خودجوش علاقه داشتید؟
پدرم دوست داشت ما درس بخوانیم/برادربزرگترم دکتر عباس شاگرداول دانشکده فنی بود

بله شدیدا اهمیت می‌دادند٬پدرمن ۶ پسرداشتند و برای ایشان سخت بود که ما برویم مدرسه و خیلی راحت‌تر بود که مارا به مغازه کنارخودشان ببرد، ولی اصلا چنین تفکری نداشت و همه‌ی هزینه‌های مارا تامین می‌کرد که ما درس بخوانیم.

برادربزرگترم دکتر عباس شاگرداول دانشکده فنی بود و شهید چمران هم شاگرداول دانشکده فنی شد.
چطورشد وارد مدیریت شهری شدید؟
زمانی هم که کرباسچی شهردار تهران بود ما به عنوان منتقد مسائلی رو به ایشان منتقل می‌کردیم

بنده در زمینه معماری شهرسازی تحصیل کردم. زمانی هم که اقای کرباسچی شهردار تهران بود ما به عنوان منتقد مسائلی رو به ایشون منتقل می‌کردیم. نظراتمان را به ویژه روی تراکم فروشی اعلام کرد.
بعد که بحث شورا و انتخابات شورا مطرح شد و شورای اول منحل شد ما به این فکرافتادیم که یک تیم تشکیل داده و وارد شورا شویم تا بتوانیم کارتخصصی و حرفه‌ای انجام دهیم و وارد شورا شدیم.

یکی از تخصص‌های شما موضوع باغات است؟ در خصوص لایحه جدید باغات توضیح دهید.

حفظ باغات در دستور کار/ به دنبال این هستیم که هم درخت حفظ شود و هم شرایط برای مردم به گونه‌ای باشد که منافعشان حفظ شود

موضوعد باغات اهمیت خاصی دارد و قطعا برنامه ما حفظ باغات است و در این زمینه همه تلاش خود را انجام خواهیم داد. در این لایحه به دنبال این هستیم که هم درخت حفظ شود و هم شرایط برای مردم به گونه‌ای باشد که منافعشان حفظ شود. این لایحه متفاوت با لوایح گذشته شورا و شهرداری در ارتباط با صیانت از باغات تهران است و قرار است باغات حفظ شود نه تخریب.

قانونی که قبلا در شورای دوم، سوم و چهارم اجرا می‌شد در دوره پنجم تغییر کرد/انتقاداتی به قانون شورای پنجم وارد بود /فقط چند پروانه برای خانه‌های که فضای سبز داشتند صادر شد

ببینید بحث باغات و فضای سبز بسیار مهم است. قانونی که قبلا در شورای دوم، سوم و چهارم اجرا می‌شد در دوره پنجم تغییر کرد.

برخی مالکان اقدام به خشک کردن درختان کردند/در مورد باغات با متراژ بالابحثی نیست و شهرداری باید آن‌ها را خریداری و به فضای سبز تبدیل کند

انتقاداتی به قانون شورای پنجم وارد بود و بعد از تصویب قانون عملا قفلی به ساخت و ساز زده شد و و فقط چند پروانه برای خانه‌های که فضای سبز داشتند صادر شد. خانه‌هایی که دارای فضای سبز و درخت هستند ساخت و ساز نمی‌کنند و برخی از مالکان هم اقدام به خشک کردن درختان کرده اند. در مورد باغات با متراژ بالابحثی نیست و شهرداری باید آن‌ها را خریداری و به فضای سبز تبدیل کند.

اجازه قطع درخت و تخریب باغات را در این دوره نخواهیم داد و قرار است اصلاحاتی در قوانین انجام شود /ساخت و ساز باعث ایجاد رونق در شهر می‌شود

شکایت‌های زیادی از سوی مالکان برای قانون شورای قبل داریم که باید به آن‌ها رسیدگی شود. به دنبال این هستیم به گونه‌ای عمل شود تا کسی که در زمینش درخت و فضای سبز دارد ضرر نکند. اجازه قطع درخت و تخریب باغات را در این دوره نخواهیم داد و قرار است اصلاحاتی در قوانین انجام شود. مالکان هم بتوانند ساخت و ساز کنند بدون اینکه به فضای سبز آسیبی وارد کنند.

ساخت و ساز باعث ایجاد رونق در شهر می‌شود. با شرایط فعلی برخی به دنبال خشک کردن درختان هستند. با اصلاح قانون به دنبال رفع مشکل باغات و همچنین حفظ فضای سبز هستیم.

عقب ماندگی‌های جدی در حوزه حمل ونقل عمومی در دوره قبل مدیریت شهری شاهد بودیم. در این دوره تمرکز روی توسعه حمل ونقل است و شورا هم در سال جاری بودجه خوبی برای این بخش در نظر گرفته است. بفرمایید تاکنون چه اقداماتی در حوزه حمل ونقل انجام شده است.

علاوه بر بودجه پیشنهادی شهرداری ۱۰ هزار میلیارد هم خودمان اضافه کردیم/ توسعه حمل ونقل عمومی اولویت اصلی است/ باید عقب ماندگی‌ها تا حدودی جبران شود/درصورتی که کارها بر اساس برنامه پیش برود افق خوبی خواهیم داشت

توسعه حمل ونقل عمومی اولویت جدی مدیریت شهری است و در این زمینه هم در سال جاری شورا بودجه خوبی را تصویب کرد و ما علاوه بر بودجه پیشنهادی شهرداری ۱۰ هزار میلیارد هم خودمان اضافه کردیم تا بتوانیم کارهای خوبی در شهر انجام داده و قدری عقب ماندگی‌ها جبران شود.

با جدیت به دنبال توسعه حمل و نقل عمومی هستیم و درصورتی که کارها بر اساس برنامه پیش برود افق خوبی خواهیم داشت و در حال حاضر برای اورهال ناوگان اقداماتی صورت گرفته است.

تزریق واگن به خطوط مترو/امیدواریم کارهای ۶۳۰ دستگاه واگن بزودی انجام شود/روند افتتاح‌ها در گذشته کند و الان سرعت گرفته است/اگر واگن‌ها خریداری شود از حدود ۱۴ ماه بعد وارد خطوط می‌شود و می‌توان مسافر بیش تری جابه جا کرد

باید توسعه را سریعتر انجام دهیم تا قدری عقب افتادگی‌ها قبل جبران شود. باید واگن هم به خطوط اضافه کنیم و در حال حاضر وعده‌های در خصوص ۶۳۰ دستگاه واگن دولت داده و امیدواریم بزودی محقق شود. تزریق واگن بخشی از مشکلات را برطرف می‌کند.

قبلا روند افتتاح‌ها کند بود، ولی خدا رو شکر الان سرعت گرفته و اگر واگن‌ها خریداری شود از حدود ۱۴ ماه بعد وارد خطوط می‌شود و می‌توان مسافر بیش تری جابه جا کرد. البته در داخل هم قرارداد ساخت واگن‌های بسته و همین امر کمک خوبی به توسعه خواهد بود.

تردد خودروها بخش عمده‌ای از آلودگی را به خود اختصاص داده است/باید سهم استفاده از خودروی شخصی کاهش یابد/قرار است خطوط ۶ و ۷ مترو امسال تکمیل شود/ اورهال واگن‌های مترو در حال انجام است

آلودگی هوا و ترافیک دو معضل اساسی تهران است و توسعه حمل ونقل می‌تواند تا حدودی این مشکل را در تهران برطرف کند.

تردد خودروها بخش عمده‌ای از آلودگی را به خود اختصاص داده است و باید تمهیداتی اندیشیده و حمل ونقل توسعه پیدا کند تا شهروندان راحت‌تر بتوانند با مترو و اتوبوس تردد کنند و سهم خودروی شخصی هم کاهش یابد. توسعه حمل و نقل عمومی در دستور کار است و قرار است خطوط ۶ و ۷ مترو امسال تکمیل شود. با کمبود واگن رو به رو هستیم و با ورود واگن‌های جدید بخش عمده‌ای از مشکلات برطرف می‌شود. البته اورهال واگن‌های مترو در حال انجام است.

از دوره قبل وعده خرید ۶۳۰ واگن داده شده، اما کاری صورت نگرفت، اما در این دوره به جد پیگیر این موضوع مسوولان هستند تا این کار انجام شود.

کمبود مسکن یکی از مشکلات اساسی تهرانی هاست برای رفع این مشکل چه برنامه‌ای دارید. همچنین یکی دیگر از مشکلات اساسی شهر تهران بافت فرسوده است. زلزله در کمین تهرانی هاست و باید نوسازی بافت فرسوده صورت گیرد تا آسیب‌ها به حداقل برسد. البته در زمینه نوسازی بافت فرسوده باید سایر نهادها هم ورود کنند در این زمینه توضیح دهید.

مسکن فقط مشکل تهرانی‌ها نیست/نوسازی بافت فرسوده مشکل مسکن را تا حدودی برطرف می‌کند/رافیک، آلودگی هوا و بافت فرسوده ۳ معضل اساسی تهران است

مشکل مسکن فقط مختص تهران نیست. باید بافت فرسوده در تهران نوسازی شود تا قدری از مشکلات کاهش یابد. در برخی خیابان‌ها ساختمان‌ها به قدری خراب است که حتما باید نوسازی شود.

بازافرینی شهری باید انجام شود/ه شهرداری در بحث مسکن ورود کرده است/نوسازی بافت فرسوده به ویژه در نقاط جنوبی شهر باید انجام شود / مدیریت شهری حداکثر تعامل را با دولت دارد

ترافیک، آلودگی هوا و بافت فرسوده ۳ معضل اساسی تهران است و باید هر چه سریعتر نوسازی انجام شود و با نوسازی قدری مشکل مسکن هم برطرف خواهد شد. باید بازافرینی شهری انجام شود. یکی از رویکردها نوسازی است و باید برنامه‌های جدیدی داشته باشیم البته شهرداری در بحث مسکن ورود کرده است. نوسازی بافت فرسوده به ویژه در نقاط جنوبی شهر باید انجام شود و یکی از مطالبات جدی شهروندان است و برنامه ریزی‌های در این زمینه صورت گرفته است. البته دولت هم پیگیر است و شهرداری هم برنامه‌های دارد. تعامل دولت و مدیریت شهری در این زمینه مهم است و مدیریت شهری حداکثر تعامل را با دولت دارد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha