طرح «کهکشان تعاون» در کرمان و سراسر کشور اجرا خواهد شد

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره دو برابری‌ نرخ رشد صادرات بخش تعاون نسبت به سایر بخش‌ ها، از اجرای طرح «کهکشان تعاون» در استان کرمان و سراسر کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ «مهدی مسکنی» با اشاره به ۲ برابری‌ نرخ رشد صادرات بخش تعاون نسبت به سایر بخش‌ ها، گفت: این مسئله نشان می‌ دهد تعاونی‌ ها و اقتصاد خُرد، در مشکلات کمتر دچار تلاطم شده و پایدارتر هستند.

وی افزود: استان کرمان با بهره‌ گیری از ۵ هزار و ۴۰۰ تعاونی فعال، نقش جدی در کسب‌ و کار تعاون‌ محور ایفا می‌ کند و از استان‌ های برتر در صادرات تعاونی است.

معاون امور تعاون وزارت تعاون تصریح کرد: در طرح «کهکشان تعاون» در راستای ایجاد زنجیره ارزش در ظرفیت تولیدی تعاونی‌ ها اقداماتی آغاز شده و مدنظر است چرخه تأمین و نیاز لجستیکی تعاونی‌ها، منابع و خدمات مورد نیاز، سرمایه‌ گذاری، بازار فروش و ... دنبال شود.

مسکنی تصریح کرد: ۲۵ زنجیره در کهکشان تعاون هدف‌ گذاری شده و شش استان را پایلوت کردیم و در استان کرمان که امروز تفاهم‌ نامه آن امضاء می‌ شود، در حوزه صنایع دستی کار دنبال خواهد شد.

وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر مشارکت مردم در اقتصاد، بیان کرد: این امر مسئولیت ما را سنگین‌ تر کرده و دنبال ارتقای سهم تعاون هستیم.

معاون امور تعاون وزارت تعاون با بیان اینکه اولین تعاونی پلتفرمی را در کشور ثبت کرده‌ ایم، گفت: در این تعاونی با حضور افراد زیادی تقسیم کار شده و پروژه‌ های بزرگ در کشور را کدنویسی می‌ کنند.

مسکنی اظهر کرد: مجوز تشکیل تعاونی‌ های دانش‌ آموزی از سوی قوه‌ قضائیه صادر شده است؛ که می‌ توانند تمرین کسب‌ و کار تعاون‌ محور داشته باشند. ضمن اینکه تعاونی دانشجویی در استان کرمانشاه به‌ صورت پایلوت اجرا می‌ شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: نرخ تسهیلات توسعه تعاون را ۲ درصد کاهش پیدا کرد و خطوط اعتباری جدید تعریف و سال قبل ۲ هزار میلیارد تومان از این طریق به تعاونی‌ ها تزریق شد.

معاون امور تعاون وزارت تعاون با اشاره به لزوم استفاده تعاونی‌ ها از بازار سرمایه، تاکید کرد: برای حفظ تعاونی‌ های بزرگ و حفظ تولید ناخالص داخلی تلاش می‌ کنیم.

مسکنی با بیان اینکه اتاق تعاون کشور فعال و چابک است، گفت: بعد از ۱۳۰ سال اتاق تعاون کشور در اتحادیه بین‌ المللی تعاون(ICA) عضو شده و شهریور ماه امسال نشست جهانی این نهاد در تهران برگزار می‌ شود.

وی با تاکید بر لزوم توجه سیاست‌ گذاران به حوزه تعاون افزود: کرمان از استان‌ های سرآمد در تعاون است و هر چه استان از نظر اعتباری و رفع موانع سر راه تعاونی‌ ها کمک کند، به همان میزان همکاری خواهیم داشت.

معاون امور تعاون وزارت تعاون اذعان داشت: در دولت سیزدهم حوزه تعاون با رویکرد ۱۰۰ درصد مردمی کار می‌ کند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بخش تعاون را یکی از ارکان اقتصاد ایران دانست و ابراز داشت: تعاون‌ بعد از اقتصاد دولتی است و به دنبال این هستیم که در دولت سیزدهم توجه ویژه‌ ای به آن شود و نیاز است، استانداران در این حوزه و بخش دولتی کمک کنند.

مسکنی با اشاره به ابلاغ سند توسعه تعاون از سوی رئیس‌ جمهور، یادآور شد: در این سند برای ۲۸ دستگاه و سازمان تکلیف مشخص شده است.

طرح «کهکشان تعاون» در کرمان و سراسر کشور اجرا خواهد شد

نماینده مردم سیرجان و بردسیر نیز در این دیدار اظهار کرد: در دولت سیزدهم حوزه تعاون با رویکرد ۱۰۰ درصد مردمی کار می‌ کند و با رویکرد مثبت، تعاونی‌ های کشور ذیل دولت همراه هستند و این فرصت ارزشمندی است.

شهباز حسن پور؛ با اشاره به خام‌ فروشی معادن در استان کرمان افزود: باید به صنایع پایین‌ دستی در مس، فولاد و ... توجه و زیرساخت‌ ها فراهم شود.

وی با تاکید بر لزوم توجه به تعاونی‌ های حوزه فرش بیان کرد: در حوزه فرش نیز تعاونی‌ های استان کرمان عملکرد خوبی داشته‌ اند.

استاندار کرمان گفت: ظرفیت‌ تعاون در حوزه‌های صنایع دستی، کشاورزی و صنایع پایین دست با ارائه طرح‌های جدید باید به کار گرفته شود.

محمدمهدی فداکار با اشاره به ظرفیت‌ های تعاون در صنایع دستی، کشاورزی و صنایع پایین‌ دستی، بیان کرد: در صورتی که برنامه‌ ریزی و طرح نو ارائه شود، آماده همکاری هستیم.

وی خاطرنشان کرد: حوزه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خیلی گسترده است و لازم است ظرفیت‌ های استان و تعاونی به شکوفایی پتانسیل‌ ها کمک کند.

استاندار کرمان به فعالیت‌های موثر و سابقه استان در حوزه تعاون اشاره داشت و تصریح کرد: ظرفیت‌ تعاون در حوزه‌های صنایع دستی، کشاورزی و صنایع پایین دست با ارائه طرح‌های جدید می‌تواند به کار گرفته شود.

فداکار ابراز کرد: نیاز به ایده‌های جدید در حوزه تعاون داریم، زنجیره ارزش افزوده در مناطق مختلف می‌تواند شناسایی و ظرفیت‌ ها به کار گرفته شوند.

وی خاطرنشان کرد: وضع موجود تعاونی‌ ها باید حفظ و تقویت شود، ضمن اینکه لازم است به صورت جدی‌ تر فعال شوند.

شایان ذکر است؛ در این نشست تفاهم‌ نامه طرح کهکشان تعاونی در استان کرمان به امضا رسید.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha