کرمان؛ نمونه آزمایشی مدیریت بحران در جنوب شرق کشور می شود

وزیر کشور در آیین افتتاح مرکز پیشگیری، مدیریت و کنترل حوادث مدیریت بحران استان کرمان؛ گفت: کرمان یکی از استان‌ هایی است که علاوه بر نیاز، ظرفیت‌ آن را نیز دارد که یکی از هاب‌ های منطقه‌ ای مدیریت بحران باشد و نمونه آزمایشی مدیریت بحران در جنوب شرق شود.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر احمد وحیدی در مراسم افتتاح مرکز پیشگیری، مدیریت و کنترل حوادث مدیریت بحران کرمان، گفت: بحران مثل جنگ است و باید در بحران نیز همانند زمان جنگ مجهز باشیم و این کار مهم و حساس است.

وی با بیان اینکه فرماندهی واحد در بحران بسیار حایز اهمیت است، اظهار داشت: حضور به موقع و جهادگرانه در لحظات بحرانی در کنار مردم بسیار حایز اهمیت است.

وزیر کشور بر ضرورت مجهز بودن به دانش حوزه مدیریت بحران، حضور به هنگام در بحران و مدیریت مناسب بحران تاکید و بیان کرد: مساله نخست در بحران داشتن دانش کافی برای احاطه بر اتفاقات است و برخی موارد همچون سیل و آتش سوزی را می توانیم پیشگیری کنیم؛ اما دانش بشر برای زلزله کم است و اثرات این بحران را هم با ساز و کار لازم می توان پیشگیری کرد.

وی افزود: داشتن سازه های ناپایدار یعنی با کمترین اتفاق و لرزشی مصیبت های فراوان اتفاق می افتاد، پس دستور کار بحران فقط در لحظه اتفاق نیست باید به پیشگیری هم ورود کرد.

وزیر کشور، عنوان کرد: لایروبی کانال ها، طراحی پل ها و ساخت دیوارهای محافظ در بحران موثر هستند و باید مشخص کرد؛ در چه جاهایی ممکن است خطر اتفاق بیفتد و طی برنامه ای آنها را رفع کنیم، اما برخی فعالیت ها باید به فوریت انجام شود.

وحیدی با تاکید بر ضرورت رصد دائم وضعیت و حل مسائل مخاطره آمیز در پیچیدگی شرایط بحران؛ گفت: باید اطلاعات را کم کم جمع آوری کنیم و در بحران‌ ها اثرگذاری داشته باشیم.

وی ادامه داد: مانورها بخشی از برنامه در استان های خطرخیز است و برخی استان ها ممکن است سالی چند بار نیاز به مانور داشته باشند.

وزیر کشور، ایجاد هاب‌ های منطقه‌ ای را از برنامه‌ های سازمان مدیریت بحران کشور عنوان و تصریح کرد: ۱۰ منطقه و هاب در استان‌ های کشور ایجاد شده است؛ که ضمن رسیدگی به مسائل داخلی استان، پشتیبان استان‌های دیگر هم در زمان بحران باشند.

وی خاطرنشان کرد: سازمان مدیریت بحران برای تاسیس مرکز پشتیبانی و ماشین آلات حوزه مدیریت بحران کشور ۱۰ هزار میلیارد تومان اختصاص دهد و کرمان نمونه آزمایشی مدیریت بحران در جنوب شرق شود.

وحیدی اظهار کرد کرد: کرمان یکی از استان‌ هایی است که علاوه بر نیاز، ظرفیت‌ آن را نیز دارد که یکی از هاب‌ های منطقه‌ ای مدیریت بحران باشد؛ که امکانات در آن متمرکز شده تا در شرایط بحران توزیع اقلام و کمک‌ رسانی به خود استان و استان‌ های همجوار را انجام دهد.

کرمان؛ نمونه آزمایشی مدیریت بحران در جنوب شرق کشور می شود

نماینده مردم کرمان و راور و رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین گفت: کرمان به عنوان پهناورترین استان کشور بیشترین شمار حوادث را دارد و به علت این وسعت باید نگاهی ویژه در مدیریت بحران در دستور کار داشته باشیم.

محمدرضا پورابراهیمی افزود: کرمان همواره پشتیبان جنوب شرق کشور است و باید حمایت های لازم اعمال شود تا بتواند سایر استان ها را پشتیبانی کند.

وی یادآور شد: تمام دستگاه های امدادرسان کرمان در زلزله ترکیه بسیار موثر واقع شد و مسلط و حرفه ای هستند؛ مقداری تجهیزات سخت و نرم افزاری نیاز داریم و اگر در اختیار قرار گیرد هزینه های بحران به حداقل می رسد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس، گفت: مجلس شورای اسلامی پشتیبان مدیریت بحران است و ظرفیت مجلس در بحران در کنار وزارت کشور است؛ برای برنامه هفتم پیشنهاد می دهیم؛ الگوی جدید مدیریت بحران هوشمندانه و علمی را در این برنامه بگنجاند.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha