ایران و کنیا؛ تجارت چای و قهوه با فرآورده‌های نفتی

بررسی آمارهای رسمی منتشر شده نشان می‌دهد که تجارت ایران و کنیا در سال ۱۴۰۱ کاهش نسبی در قیاس با سال ۱۴۰۰ داشته است که نشان‌دهنده پتانسیل خوب برای ارتقای روابط تجاری دوکشور است. در این میان تاجران ایرانی عمدتا صادرکننده فرآورده‌های نفتی به این کشور آفریقایی بودند و به جای آن چای و قهوه از کنیا خریداری کردند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری سلامت(طبنا) سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در ادامه سفرهای خود به کشورهای مختلف، امروز (سه‌شنبه ۲۰ تیرماه) به آفریقا می‌رود. او در این سفر قرار است پس از ۱۱ سال به کشورهای کنیا، اوگاندا و زیمبابوه برود و با توجه به ظرفیت‌های مختلف موجود در آفریقا، برنامه‌ دولت توسعه روابط اقتصادی و سیاسی با آن‌هاست. به همین بهانه نگاهی به سطح مبادلات ایران و کنیا در سال گذشته و مقایسه آن به سال ۱۴۰۰ می‌اندازیم.

بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران، مجموع تجارت بین ایران و کنیا در سال گذشته کاهش نسبی در قیاس با سال ۱۴۰۰ پیدا کرده و با افت ۱۶ درصدی از نظر دلاری و کاهش ۳۷ درصدی از حیث وزنی و کاهش چهار درصدی از نظر ارزش ریالی مواجه شده است که نشان‌دهنده پتانسیل بالا برای ارتقای روابط تجاری دوکشور است.

این کاهش در مبادلات تجاری ایران و کنیا ناشی از کاهش صادرات به این کشور آفریقایی بوده است چرا که واردات از کنیا به ایران رشد ۱۷۴ درصدی از نظر ارزش دلاری نسبت به ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۰ را تجربه کرده است و از نظر ریالی و وزنی نیز روند رو به رشدی را شاهد هستیم. اکنون زمان مناسبی برای تجار ایرانی است که صادرات خود را به این کشور آفریقایی بیش از پیش ارتقا دهند.

نگاهی به تجارت دو کشور نشان می‌دهد ایران در سال گذشته با صادرات حدود ۵۳ میلیون دلار محصولات مختلف به کنیا، این شریک تجاری را در رتبه چهل و هفتم مقاصد صادراتی خود قرار داده است. البته واردات ایران از همین کشور در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ با افزایش ۱۷۴ درصدی از نظر ارزش دلاری مواجه شده و کنیا نسبت به سال ۱۴۰۰ یازده رتبه صعود در تجارت با ایران را تجربه کرده است.

ایران در سال ۱۴۰۰ حدود شش میلیون دلار کالای مختلف از کنیا وارد کرده بود و این کشور هفتاد و یکمین کشور فروشنده به ایران لقب گرفته بود اما در سال جاری با واردات بیش از ۱۷ میلیون دلار به رتبه شصتم در بین شرکای تجاری ایران رسید.

نگاهی به آمارهای واردات کنیا به ایران در سال گذشته، نشان از رشد ۱۲۶درصدی از نظر وزنی و افزایش ۱۷۴ درصدی از نظر ارزش دلاری و رشد ۹۵۵ درصدی از حیث ارزش ریالی نسبت به سال ۱۴۰۰ دارد که البته این رشد در زمینه ارزش ریالی ناشی از حذف ارز ترجیحی در سال ۱۴۰۱ است.

سال گذشته چه کالاهای ایرانی مسافر کنیا شدند؟

بررسی جزییات صادرات ایران به کنیا نشان می‌دهد که این کشور آفریقایی عمدتا مشتری محصولات و فرآورده‌های نفتی بوده است. «قیرنفت» در رتبه نخست کالاهای صادر شده به کنیا قرار گرفته و سهم ۷۵.۹۹ درصدی را در این فهرست بلند بالا دارد.

پس از آن «روغن پایه معدنی» دومین محصول صادراتی به کنیا است که تاجران این کشور برای خرید آن بیش از ۳.۴ میلیون دلار هزینه کرده‌اند. «سایر خمیرهای غذایی پخته نشده وپر نشده» نیز در رتبه سوم در این جدول جزو عمده کالاهای صادراتی به کنیا است. «مستعمل» نیز چهارمین کالایی است که ایران به کنیا فروخته است، این عنوان در ردیف ماشین‌آلات و وسایل مکانیکی قراردارد و منظور از آن ارابه‌های صفاف (لیفتراک چنگال‌دار) مجهز به تجهیزات بلند کردن یا جابجاکردن است که در دو نوع مستعمل و نو به کشورهای مختلف صادر می‌شود و این شریک تجاری برای خرید این کالا ۱.۴ میلیون دلار هزینه کرده است. جزییات ۱۰ کالای نخست صادراتی ایران به کنیا در سال گذشته را در جدول زیر می‌توانید مشاهده کنید.

تاجران ایرانی چه کالاهایی از کنیا خریدند؟

واردات ایران از کنیا گرچه محدود به شش محصول با ردیف تعرفه‌های مختلف می‌شود اما با افزایش چشمگیری نسبت به سال ۱۴۰۰ مواجه شده که تقریبا همه این رشد مدیون واردات چای و قهوه بوده است. «چای سیاه (تخمیر شده) و چای جزئا تخمیر شده کوبیده در بسته بندی غیر خرده فروشی» نخستین کالای وارداتی است که برای ایران بیش از ۱۵.۸میلیون دلار خرج برداشته و ۹۵.۰۳ درصد واردات کنیا به کشورمان را شامل می‌شود. دیگر محصولات وارداتی از کنیا در سال گذشته فاصله بسیار زیادی با کالای نخست دارند. چرا که بعد از آن «آب آناناس تغلیظ شده (کنسانتره)» در این فهرست قرار دارد که ارزشی حدود ۴۴۶ هزار دلار داشته و سهم ۲.۶۸درصدی را به خود اختصاص داده است.

«چای سیاه (تخمیرشده) وجزئا تخمیر شده»، «قهوه، بونداده کافئین نگرفته غیر مذکور»، «کانتینرها» و «سایر مرکب چاپ سیاه حتی تغلیظ شده یا به صورت جامد» دیگر کالای خریداری شده تجار ایرانی از همتایان کنیایی در سال گذشته است که در رتبه‌های بعدی قرار گرفته است. جزییات واردات ایران از کنیا در سال گذشته را در جدول زیر می‌توانید مشاهده کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha