کدام سرطان‌ها بیشترین آمار ابتلا در کشور را دارند؟/ مصرف بی‌رویه‌ این داروها سرطان‌زاست

آمار ابتلا به سرطان در کشور از نرم جهانی پایین‌تر، اما روند آن افزایشی و نگران‌کننده است. سرطان معده و روده بیشترین درصد ابتلا در کشور را دارد که علت آن مصرف بی‌رویه‌آنتی بیوتیک‌ها عنوان می‌شود. شیوه درمان ۷۰ درصد بیمارانی هم که شیمی‌درمانی می‌شوند، بی‌فایده است.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت؛دکتر سیدجواد مولا، متخصص ژنتیک و دبیر علمی کنگره بین المللی ژنومیکس درباره روند افزایشی ابتلا به سرطان در کشور، دلایل این افزایش، افزایش ابتلا به برخی سرطان‌ها در استان‌های شمالی و اقدامات و روش‌های موثر در دنیا برای درمان سرطان توضیحاتی ارائه کرد.

این متخصص ژنتیک بیان کرد: در حال حاضر برای درمان هر سرطان چندین دارو وجود دارد که اغلب پزشکان به طور غیرهدفمند این داروها را برای بیماران تجویز می‌کنند. در مواردی این داروها حتی اثرات بدتری بر روند درمان خواهد گذاشت. شیوه درمان ۷۰ درصد بیمارانی که هم شیمی درمانی می‌شوند، بی‌فایده است و تنها ۳۰ درصد بیماران به شیمی درمانی پاسخ می‌دهند.

این متخصص ژنتیک با تاکید بر این که تنها راهکار مؤثر درمان بیماران مبتلا به سرطان در حال حاضر در دنیا تشخیص مولکولی، درمان هدفمند و شخصی‌سازی شده بر اساس پروفایل ژنتیکی بیمار است، افزود: بیش از ۲۰ هزار ژن در بدن هر انسانی وجود دارد که مسئولیت آنها تولید پروتئین‌هایی است که ظاهر و عملکرد سلول‌ها را مشخص می‌کنند، اگر در اطلاعات ژنتیکی بدن جهشی اتفاق بیفتد، باعث عملکرد نامناسب پروتئین‌ها می‌شود که در نهایت منجر به ابتلا به سرطان خواهد شد.

وی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته به ویژه آمریکا با توجه به اینکه کدام ژن دچار آسیب شده و کدام پروتئین عملکردش به هم ریخته است، داروهای مختلف و درمان‌های هدفمند با شیوه درمانی کاملا شخصی ارائه می‌کنند. یعنی هر بیماری می‌تواند داروی خاص خود را بگیرد و اینطور نیست که یک دارو به تمام بیماران تجویز شود. ۵ سال است که این تکنیک برای بیماران مبتلا به سرطان در آمریکا اجرا می‌شود و آمار مرگ و میر ناشی از سرطان را ۳۳ درصد کاهش داده است.

مولا با بیان اینکه در ایران هم چند شرکت آزمایشگاه تهیه پروفایل ژنتیکی را فعال هستند، عنوان کرد: البته تنها برخی انکولوژیست‌ها با این مراکز ارتباط دارند و بیماران را به این آزمایشگاه‌ها ارجاع می‌دهند. البته هزینه تهیه پروفایل بیماری پوشش بیمه‌ای ندارد و نسبتا بالاست، اما در نهایت باعث صرفه‌جویی در کل هزینه‌های درمان می‌شود.

۲۵ تریلیون دلار هزینه سرطان

دبیر علمی ژنومیکس با اشاره به بدتر شدن وضعیت سرطان در دنیا و هزینه سرسام آور آن بیان کرد: حدود ۲۵ تریلیون دلار هزینه سرطان در دنیاست که رقم بسیار بالایی به شمار می‌رود. کشورهای پیشرفته هم توان پوشش این هزینه را ندارند، به همین دلیل سراغ پیشگیری رفته‌اند. آنها برای دخانیات که عامل اصلی سرطان است، مالیات‌های سنگین در نظر گرفته‌اند و با تبلیغات و هشدارهایی که به جامعه می‌دهند مصرف دخانیات را کاهش داده‌اند.

وی با انتقاد از اینکه بیمه‌ها برای پیشگیری و غربالگری برنامه‌ای ندارند، تاکید کرد: در حال حاضر سازمان‌های مردم نهاد و خیریه‌ها در دنیا به موضوع غربالگری و پیشگیری ورود کرده‌اند. سرطان یک بیماری ژنتیکی است که عوامل محیطی نیز می‌تواند آن را تسهیل کند در حالی که با سبک زندگی سالم می‌شود ۳۰ درصد از ابتلا به سرطان پیشگیری کرد.

ایران رتبه اول سرطان دستگاه گوارش در دنیا

مولا ابتلا به سرطان دستگاه گوارش در کشور را نگران کننده دانست و گفت: سرطان معده و روده بیشترین درصد ابتلا در کشور را دارد و علت آن مصرف بی‌رویه‌آنتی بیوتیک‌هاست که باعث می‌شود سلول‌ها استعداد بیشتری برای سرطان زایی پیدا کنند. در شمال ایران سرطان معده درصد بالایی دارد و استان گلستان هم رتبه یک جهانی سرطان مری را از آن خود کرده که دلیل آن خوردن چای داغ است.

او با بیان این که سرطان بیماری کهنسالی است و جوامعی مثل ایران که به سمت پیری می‌رود به زودی با انباشت سرطان مواجه خواهند شد، ادامه داد: آمار ابتلا به سرطان در ایران سالانه به ۱۳۰ هزار نفر می‌رسید اما اکنون در حال رسیدن به ۱۶۰ هزار نفر است. البته این آمار همچنان از نرم جهانی پایین‌تر است، اما نسبت به قبل روند افزایشی دارد.

این متخصص ژنتیک با بیان اینکه در شرایط ایده‌آل و سالم بودن محیط و تغذیه ماکزیمم ۵۰ درصد شانس ابتلا به سرطان کم می‌شود، به برگزاری کنگره بین‌المللی ژنومیکس سرطان که در هفته جاری برگزار شد اشاره کرد و گفت: هدف اصلی برگزاری این کنگره ارتقای دانش سرطان در زمینه تشیخص زودهنگام و درمان سرطان در حد استاندارهای جهانی و تشکیل شبکه‌ای از محققان، پزشکان، خیرین سلامت، شرکت‌های حوزه سرطان و استارتارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان است.

منبع:خبر آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha