کد خبر: 198492
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۴:۲۳
قیمت مرغ و تخم مرغ ثابت می‌ماند؟

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی کشور با اشاره به این که تولید باید جوابگوی نیاز داخلی و ۵درصد صادرات باشد، تاکید کرد که قیمت‌ها حداقل تا پایان سال باید ثابت بماند.

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری سلامت،عطاالله حسن زاده درباره تصویب قیمت جدید مرغ گفت: بر اساس مولفه‌های هزینه تولید در اسفند ماه جلسات متعددی با معاونت امور دام و وزرا داشتیم و به این نتیجه رسیدیم که قیمت مرغ زنده ۵۳ هزار تومان در مرغداری‌ها تعیین شود.

البته به شرط این که نهاده‌ها ۱۵ هزار و ۹۰۰ تا ۱۶ هزار تومان در اختیار تولید کننده‌ها قرار گیرد.

وی با تخمین مبلغ مرغ بیش از ۷۰ هزار تومان برای مصرف کننده گفت: پیش بینی ما از این نرخ، ۷۵ هزار تومان بود؛ البته به شرط این که همه حلقه‌های تولید شرایط را بپذیرند.

حسن زاده در پاسخ به این سوال که آیا فاصله مرغ زنده تا محصولی که به دست مصرف کننده می‌رسد، زیاد نیست؛ گفت: وقتی مرغ در کشتارگاه فرآوری می‌شود، ۲۵ درصد افت را شاهد خواهیم بود و هزینه حمل از در مرغداری تا کشتارگاه نیز بر عهده کشتارگاه است.

وی همچنین در خصوص نظارت بر عدم گران فروشی گفت: به عنوان تولید کننده حوزه خود را مدیریت می‌کنم ولی ۲۲ هزار بهره بردار داریم که باید اتحادیه‌های مربوطه را در اجرایی شدن دستورالعمل‌ها هوشیار کنیم.

حسن زاده ادامه داد: متاسفانه در زمینه ضمانت اجرا بعد از فرآوری و عرضه مرغ به بازار قدرت و توان لازم را نداریم و فضای کسب وکار بعد از تولید وارد بحث ضابطه گری می‌شود که باید برای آن برنامه ریزی کرد.

وی یادآوری کرد: اگر قیمت تا ابتدای سال آینده ثابت نگه داشته شود، بخش اعظم برنامه‌ها اجرایی خواهد شد و سپس باید برای عرضه برنامه ریزی را در نظر داشته باشیم.

حسن زاده مدعی شد: ما حداقل قیمت را در نظرگرفتیم که توزیع کننده نیز امنیت شغلی خود را حفظ کند و تولید کننده نیز با کاهش برخی هزینه‌ها و بالا بردن بهره وری بتواند در این ورطه بماند.

*تعلل مسئولان؛ دلیل گران شدن فرآورده‌های گوشتی

همچنین محمد مرادی، مدیر کل اتحادیه مرکزی مرغ تخم گذار کشور به رادیو گفت‌وگو گفت: قیمت تخم مرغ ۴۷ هزار و ۳۰۰ تومان در مرغداری تخمین زده شد و تولید کننده‌ها در پذیرش این قیمت بسیار همکاری کردند.

وی با بیان این که تولید کننده از هزینه‌های کوتاه مدت و غیر آسیب زا چشم پوشی کرد، ادامه داد: تخم مرغ اوزان مختلفی دارد و ما مبنا را بر اساس کیلو قرار دادیم.

مرادی افزود: ما عجله داشتیم اعلام قیمت‌ها زودتر صورت گیرد؛ چنان چه تغییر قیمتی درباره محصولات پروتئینی اتفاق افتاد که ناشی از تعلل مسئولان بوده است ولی ما تلاش کردیم تولید از استمرار خارج نشود و کالا را به سرعت به دست مردم برسانیم.

وی یادآوری کرد: صفر تا صد کار تولید کننده‌ها در بخش مرغ تخم گذار و گوشتی به خودمان واگذار شده و تولید کننده‌ها همکاری صدر در صدی با ما دارند.

مرادی مدعی شد: شبکه توزیع نیز در حوزه بازار پا به میدان می‌گذارد و شبکه‌های نظارتی برای همه اقلام وظیفه مند هستند که رصد و پایش را انجام دهند؛ ولی سو استفاده برخی فروشندگان و واسطه‌ها دور از ذهن نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha