سرطانی را که بیشتر ایرانی‌ها به آن مبتلا می‌شوند، بیشتر بشناسید؟

یک متخصص تشخیص مولکولی توضیحاتی درباره سرطانی که ایرانی‌ها بیشتر به آن مبتلا می‌شوند، ارائه کرد.

سرطانی را که بیشتر ایرانی‌ها به آن مبتلا می‌شوند، بیشتر بشناسید؟

سیدجواد مولا، متخصص ژنتیک، تشخیص مولکولی با اشاره به بدتر شدن وضعیت سرطان در دنیا و هزینه سرسام آور بیماری، گفت: حدود ۲۵ تریلیون دلار هزینه سرطان در دنیاست که رقم بسیار بالایی است که حتی کشورهای پیشرفته توان به دوش کشیدن آن را ندارند و به همین دلیل سراغ پیشگیری رفته اند و برای دخانیات که عامل اصلی سرطان است، مالیات‌های سنگین در نظر گرفته اند و با تبلیغات و هشدارهایی که به جامعه می‌دهند مصرف دخانیات را کاهش داده اند.

به گزارش گروه علمی-فناوری خبرگزاری سلامت(طبنا) وی با انتقاد از اینکه بیمه‌ها برای پیشگیری و غربالگری برنامه‌ای ندارند، افزود: سازمان‌های مردم نهاد و خیریه‌ها در دنیا به موضوع غربالگری و پیشگیری ورود کرده اند.

دبیر علمی کنگره ژنومیکس بیان کرد: سرطان یک بیماری ژنتیکی است که عوامل محیطی نیز می‌تواند آن را تسهیل کند در حالی که با سبک زندگی سالم می‌شود ۳۰ درصد از ابتلاء به سرطان پیشگیری کرد.

ایران رتبه اول سرطان دستگاه گوارش در دنیا

مولا ابتلاء به سرطان دستگاه گوارش در کشور را نگران کننده دانست و گفت: سرطان معده و روده بیشترین درصد ابتلاء در کشور را دارد که علت آن مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها است که باعث می‌شود سلول‌ها استعداد بیشتری برای سرطان زایی داشته باشند.

وی با بیان اینکه در شمال ایران سرطان معده درصد بالایی دارد، افزود: همچنین استان گلستان رتبه یک جهانی سرطان مری را از آن خود کرده که دلیل آن خوردن چای داغ است.

مولی ادامه داد: سرطان بیماری کهنسالی است و جوامعی مثل ایران که به سمت پیری می‌رود بزودی با انباشت سرطان مواجه خواهد شد.

وی افزود: آمار سرطان در ایران سالانه به ۱۳۰ هزار نفر می‌رسید که در حال رسیدن به ۱۶۰ هزار نفر است. این آمار با وجودی که از نرم جهانی پایین‌تر است، اما نسبت به قبل در حال افزایش است.

مولا تاکید کرد: در شرایط ایده‌آل و سالم بودن محیط و تغذیه ماکزیمم ۵۰ درصد شانس ابتلاء به سرطان کم می‌شود.

منبع:اعتمادانلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha