اجرای طرح نفس در زنجان موجب جلوگیری از سقط  ۲۲۸ جنین سالم شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: با مداخلات و حمایت صورت گرفته در اجرای طرح نفس(نجات فرزندان سالم از سقط) در سطح استان زنجان تاکنون ۲۲۸ مادر زنجانی که قصد سقط جنین داشتند از انجام این کار منصرف شدند.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) زنجان، حسن بختیاری روز چهارشنبه در کارگروه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت استان زنجان،با اشاره به اینکه امروزه ۱۰ درصد از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می دهند، اظهار کرد: برآوردها نشان می دهد تا سال ۱۴۳۰، جمعیت سالمند کشور ۲ برابر خواهد شد، که باید به طور جدی در زمینه جوانی جمعیت ورود شود.

وی با اشاره به اجرای طرح نفس (نجات فرزندان سالم از سقط) در سطح استان، بیان کرد: ابتدا مجری این طرح، بسیج جامعه پزشکی استان بود که به صورت یک NGO و مستقل از دانشگاه عمل می‌کرد ولی پس از ادغام آن با ساختار شبکه و دانشگاه، امکاناتی را در اختیار این طرح قرار داده شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان، تصریح کرد: در این راستا چندین هزار نفر در سطوح مختلف اعم از متخصصین زنان، ماماها، بهورزان، روانشناسان و افرادی که به نوعی با این حوزه ارتباط داشتند، تحت آموزش قرار گرفتند.

بختیاری با بیان اینکه از ابتدای این طرح تاکنون در استان ۲۳۱ مادر باردار که تصمیم برای سقط جنین داشتند، شناسایی شد، افزود: با حمایت ها و مداخلات صورت گرفته در اجرای این طرح در سطح استان ۲۲۸ نفر مادر زنجانی که قصد سقط جنین داشتند از انجام این کار منصرف شدند.

وی با اشاره به رایگان شدن هزینه‌های مربوط به مراقبت‌های بارداری مثل سونوگرافی، ارزیابی‌ها و آزمایشات برای والدینی که نگران سلامت جنین خود بودند، اظهار کرد: با توجه به اینکه این هزینه‌ها در اعتبارات دانشگاه پیش‌بینی نشده بود، این مبالغ از وجوه در اختیار رئیس دانشگاه پرداخت شد تا والدین با طیب خاطر این دوره را طی کنند.

این مسئول، مشاوره روانشناسی خانواده، زناشویی و فردی، شبکه سازی گسترده از نیروهای تخصصی جهت خدمات جهادی به مادران باردار، رایگان کردن خدمات کلینیکی و پاراکلینیکی برای مادران مشمول و اعطای بسته های معیشتی برای خانواده های کم بضاعت از جمله اقدامات طرح نفس عنوان کرد.

بختیاری با بیان اینکه نرخ باروری در استان زنجان ۱.۷۵ است، اظهار کرد: این نرخ در کشور تا پایان سال ۱۴۰۰، رقم ۱.۶۵ اعلام شده است.

انتهای پیام/ نوری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha