سه میلیون خدمت در طرح دندانپزشک خانواده‌های روستایی خراسان رضوی ارائه شد

کارشناس سلامت دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سه میلیون و ۱۶۴ هزار و ۹۲۴ خدمت از زمان آغاز طرح دندانپزشک خانواده روستایی تا کنون در سطح ۲ دندانپزشکی در مراکز خدمات جامع سلامت روستایی زیر پوشش این دانشگاه در خراسان رضوی ارائه شده است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از خراسان رضوی، دکتر محمد رضا نادری افزود: طرح دندانپزشک خانواده روستایی یکی از برنامه‌های طرح تحول نظام سلامت در حوزه دهان و دندان است که از سال ۱۳۹۴ با هدف ارائه ۱۳ خدمت دندانپزشکی به پنج گروه هدف در مراکز بهداشتی و درمانی روستایی، شهری- روستای، حاشیه شهر و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر اجرا می‌شود.

وی با اشاره به این که در قالب این طرح به ازای هر ۱۵ هزار نفر جمعیت در مناطق مذکور یک دندانپزشک خانواده در نظر گرفته شده تا در مراکز جامع خدمات سلامت خدمات دندانپزشکی را به گروه هدف ارائه کند ادامه داد: هم اکنون ۷۹ مرکز خدمات جامع سلامت روستایی در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد فعال هستند و طرح پزشک خانواده و طرح دندانپزشک خانواده روستایی در آنها اجرا می‌شود.

کارشناس سلامت دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از سال ۱۳۹۴ تا کنون ۵۷۴ هزار و ۶۷۹ نفر برای بهره‌مندی از خدمات دندانپزشک خانواده روستایی به این مراکز خدمات جامع سلامت روستایی مراجعه کردند که از این تعداد ۲۹۷ هزار و ۳۱۴ نفر از خدمات دندانپزشکی سطح ۲ توسط دندانپزشکان بهره‌مند شدند.

دکتر نادری افزود: در قالب طرح دندانپزشک خانواده روستایی از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا کنون نیز به ۷۶ هزار و ۹۶۱ نفر ۶۲۵ هزار و ۵۲۳ خدمت سطح ۲ دندانپزشکی شامل فلورایدتراپی، فیشور سیلانت (ترمیم دندان ۶)، کشیدن دندان، ترمیم دندان، جرمگیری، معالجه دندان‌های عفونی و سایر خدمات سطح یک دندان پزشکی، توسط دندانپزشکان ارائه شده است.

وی ادامه داد: تمامی مراکز خدمات جامع سلامت روستایی دارای دندانپزشک هستند که دندانپزشکان علاوه بر ارائه خدمات درمانی در حوزه دندانپزشکی بر پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت مناطق زیر پوشش خود نظارت دارند.

کارشناس سلامت دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: در پایگاه ها و خانه های بهداشت روستایی دندانپزشک حضور ندارد و تمامی بهورزان و مراقبان سلامت در این مراکز خدمات مربوط به معاینه و آموزش‌های بهداشت دهان و دندان را انجام داده و در صورت لزوم جمعیت زیر پوشش خود را به دندانپزشکان مستقر در مراکز خدمات جامع سلامت روستایی ارجاع می‌دهند.

نادری افزود: هم اکنون هزار و ۱۶۹ بهورز در پایگاه ها و خانه های بهداشت روستایی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد فعالیت دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha