بررسی کم و کیف تاثیر سوابق تحصیلی در نتیجه کنکور

سخنگوی سازمان سنجش از تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در نتیجه آزمون داوطلبان کنکور امسال خبر داد.

به گزارش گروه علمی و فناوری خبرگزاری سلامت،حسن مروتی با اشاره به این که کنکور دو مرحله‌ای نیست بلکه دو کنکور مستقل برگزار می‌شود، گفت: دروس عمومی با سوابق تحصیلی محاسبه می‌شوند که مهم ترین تغییر کنکور امسال است.

وی از تاثیر ۴۰ درصدی سوابق در نتیجه کنکور خبر داد و گفت: دیپلمه‌های قدیم که هیچ نوع سابقه‌ای ندارند در چندین نوبتی که تا تیرماه آینده ادامه خواهد داشت، معدل خود را ترمیم خواهند کرد و سابقه می‌سازند.

در نهایت در پایان تیر ماه دو نمره آزمون و یک سوابق تحصیلی خواهیم داشت که بالاترین نمره آزمون با سابقه تحصیلی جمع شده و در نهایت به رتبه یا تراز تبدیل می‌شود که داوطلبان می‌توانند بر اساس آن انتخاب رشته نمایند و در مهر ۱۴۰۲ وارد مراکز آموزش عالی کشور شوند.

مروتی درباره آن دسته از داوطلبانی که کارت آزمون‌شان ارسال نشده پرسیده بود، گفت: شعبه‌های رفع نقص تا امروز - چهارشنبه- فعال است که چنین مشکلاتی را حل می‌کند و بعید می‌دانم کارتی نیامده باشد.

وی درباره اعمال ضریب دروس عمومی و تخصصی هم گفت: از ۴۰ درصد تاثیر سوابق تحصیلی، ۲۶ درصد به دروس عمومی و ۱۴ درصد به دروس اختصاصی مربوط است. اما آزمون‌های سراسری فقط دروس اختصاصی را دربر می‌گیرد که برای هر رشته متفاوت است.

مروتی ادامه داد: نظام قدیم هم باید برای خود سابقه ایجاد کند و در اطلاعیه‌ها مشخص کردیم چه دروسی برای دانش آموزان مقطع پیش دانشگاهی محاسبه می‌شود و کدام دروس مربوط به سال دوازدهم است.

وی افزود: اگر افراد اقدام به ایجاد سابقه نکنند، هیچ ضریبی برای آن‌ها رد نشده و روی رتبه‌شان بسیار تاثیر گذار است.

مروتی تاکید کرد که شرکت برای داوطلبان در هر یک از گروه‌های آزمایشی آزاد است ولی در زمان انتخاب رشته باید ملاک اصلی خود را معین نمایند.

اگر دو گروه انتخابی برای آزمون یکی باشد، به صورت اتوماتیک بالاترین نمره در نظر گرفته می‌شود و در غیر این صورت باید از سوی داوطلب مشخص شود که کدام گروه آزمایشی ملاک قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: خانواده‌ها و داوطلبان در موقعیت حساسی قرار دارند و قطعا افراد سودجو و شیاد هم وارد ماجرا می‌شوند. در این راستا تبلیغات بسیاری درباره سوالات کنکور می‌شود که چیزی جز خالی کردن جیب خانواده‌ها در بر ندارد.

مروتی به داوطلبان توصیه کرد با توکل بر خدا فقط به استعداد خود تکیه کرده و با اعتماد به نفس آن چه را یاد گرفته‌اند، وارد برگه امتحانی کنند و اگر کسی وارد چنین گروه‌هایی شده بداند که سازمان سنجش همه راه‌ها را رصد کرده و اگر تقلبی دریافت شود بین یک تا ده سال از شرکت در هر نوع آزمونی محرومیت درپی دارد و امکان معرفی به مراجع قضایی هم وجود دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha