مصرف خوراکی‌های مناسب در زمان آلودگی هوا

هوای پایتخت و دیگر کلان‌شهرها به شدت آلوده است

مصرف خوراکی‌های مناسب در زمان آلودگی هوا

🔻 هوای پایتخت و دیگر کلان‌شهرها به شدت آلوده است؛ درحالی‌که بسیاری از مدارس به دلیل آلودگی بسته‌ می‌شوند و هوا برای تردد گروه‎های حساس نامناسب است، با مصرف برخی از خوراکی‌ها می‎توان با آلودگی هوا مقابله کرد.

🔻پکتین: مواد غذایی که سرشار از پکتین هستند، سرب موجود در هوا را می‌گیرند و مانع از نفوذ سرب به سلول‌های بدن می‌شوند. مصرف روزانه یک عدد سیب، پرتقال و توت‌فرنگی سرشار از پکتین‌اند و برای کاهش عوارض آلودگی هوا مفید هستند.

🔻لبنیات کم‌چرب: در هوای آلوده باید بیشتر از همیشه شیر، ماست و دوغ بنوشید. زیرا فسفر، منیزیم و کلسیمی که در لبنیات یافت می‌شود، همگی خنثی کننده سموم هستند و برای کاهش صدمات دستگاه تنفسی و التهاب دستگاه گوارش ناشی از آلودگی هوا، باید مصرف شیر و لبنیات بیش از پیش شود. لازم به ذکر است، افرادی که کمبود کلسیم دارند، بیشتر در معرض خطر آلودگی با سرب قرار می‌گیرند.

🔻حذف غذاهای چرب : در روزهایی که آلودگی هوا بسیار زیاد است، از غذاهای چرب به خصوص چربی‌های جامد حیوانی و گیاهی استفاده زیرا که مصرف چنین غذاهایی باعث تشدید کاهش توان بدنی و ذهنی شما می‌شود. استفاده از تنقلات ‌کم‌ارزش مانند چیپس، پفک و نوشابه‌های گازدار باعث اختلال جذب عناصر مفید در بدن می‌شود و می‌تواند اثرات منفی آلودگی هوا را تشدید کند.

🔻سیر و پیاز: سیر، پیاز و تره‌فرنگی، هر قدر هم که بوی آزاردهنده‌ای داشته باشند اما حاوی مقدار زیادی گوگردند که می‌توانند از مخاط دستگاه تنفسی محافظت کنند.

🔻آب: نوشیدن زیاد آب به کلیه‌ها کمک می‌کند تا املاح اضافی از بدن خارج شود و ذرات آلودگی مدت کمتری در بدن باقی بماند.

🔻غذاهای حاوی آنتی‌اکسیدان: آنتی‌اکسیدان به ترکیباتی گفته می‌شود که از سلول در مقابل صدمات جلوگیری کند. این ترکیبات می‌توانند طبیعی یا مصنوعی باشند. انواع کلم (کلم بروکلی، گل کلم و برگ کلم)، انواع میوه‌ها، سبزیجات نشاسته‌ای (ذرت، نخود فرنگی) تخم مرغ، سبزیجات برگ‌دار، مرغ، گوشت قرمز، حبوبات، ماهی، هویج، خربزه، آناناس، آجیل، کره بادام‌زمینی، جوانه گندم، اسفناج، سویا، آوکادو، ماهی و سیب‌زمینی می‌شود، گوجه‌فرنگی و هندوانه از جمله مواد غذایی هستند که انواع آنی‌اکسیدان‌ها را دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha