مهارت حل تعارض، حلقه مفقوده خانواده های ناآرام است

مدیر سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مهارت حل تعارض، حلقه مفقوده خانواده های ناآرام است و تقویت مهارت های خوب شنیدن و خوب گفتن باعث می شود تجربه زندگی در یک خانواده امن و خوشبخت ایجاد شود.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر ندا اخروی، گفتگو را پادزهری برای پیشگیری از تعمیق تعارض ها و تنش ها و ترفندی مسالمت جویانه برای کاهش احتمالی انواع خشونتها خواند و اظهار کرد: تمرین گفتگو در خانواده یعنی افراد با استفاده از کلمات، راهی برای آینده پیدا کرده و استفاده از کلمات بعنوان راهی برای سرزنش، بپرهیزند و گفتگو را فرصتی برای به اشتراک گذاشتن ایده ها و نه بهانه ای برای آغاز جدالها و تحقیرها بدانند.

وی در ادامه؛ نتیجه چنین گفتگویی را کاهش تعارضات و رفتارهای پرخاشگرانه در والدین و فرزندان در خانواده برشمرد و گفت: یک خانواده گفتگو محور، خانواده ای همراه، همدل و بدون خشونت خواهد بود که اعضای خانواده در کنار هم خاطرات مشترک خوشایندی را رقم می زنند که باعث احساس تعلق اعضا به خانواده خواهد شد.

مدیر سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر اینکه مهارتهای ارتباطی امری است که همه باید برای یادگیری آن تلاش کرده، تمرین کنند و در زندگی به کار گیرند گفت این مهارتها شامل توانمندی در غنی سازی یک رابطه با اعضای خانواده، ابراز وجود و همدلی و گوش کردن فعال بوده و باعث کیفیت روابط و کاهش تعارض ها می باشد.

دکتراخروی تاکید کرد: فرهنگ گفت و گو به عنوان بهترین جایگزین برای خشونت و ناسازگاری معرفی شده و امید است این گام آغازین تداوم یابد و به فرهنگ و ارزش محوری در مناسبات درون خانواده و اجتماع تبدیل شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha