درمان تفکر، مهم ترین راه پیشگیری از دیابت

بیماری دیابت درمان ندارد اما راه های پیشگیری ساده ای دارد به شرط اینکه عموم مردم باور کنند به دلیل سبک زندگی عصر حاضر همگی در معرض ابتلا به بیماری دیابت هستند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان  خبرگزاری سلامت ،بزرگ ترین مشکلی که در جهان موجب افزایش بیماری ها شده یک مسئله پزشکی نیست بلکه یک معضل فکری است. واقعیت تأسف بار در همه جای جهان این است که عموم مردم باور نمی کنند در معرض ابتلا به بیماری‌ها هستند. وقتی کسی باور ندارد که ممکن است به بیماری خاصی مبتلا شود، مسلماًٌ به فکر مراقبت از خود و پیشگیری هم نمی‌افتد.

همه مردم جهان می دانند که مصرف سیگار موجب بیماری می شود اما، چند در صد از مردم حتی پس از بیمار شدن به فکر ترک سیگار می افتند و به راستی سیگار را ترک می کنند؟!

تغییر سبک زندگی و تلاش برای بهبود و راحت تر کردن زندگی در عصر ماشینی نتیجه ای بر عکس آنچه که آرزو و برنامه ریزی می شد، داد. بیماری هایی به وجود آمده یا بیماری هایی که قبلاً وجود داشته به شکل پیشرفته ای تغییر ماهیت داده به نحوی که در حال حاضر برای بسیاری از بیماری ها درمان قطعی وجود ندارد و فقط می توان شدت آنها را کنترل و با مصرف مداوم دارو، عمر مبتلایان را افزایش داد.

اما نکته جالب اینکه بسیاری از همین بیماری های خطرناک که نمی توان آنها را درمان کرد و افراد مجبور هستند برای کنترل بیماری خود سال ها دارو مصرف کرده و با عوارض خطرناک و عذاب آور مصرف مداوم داروها کنار بیایند، همه(یا حداقل اکثریبت آنها) قابل پیشگیری به روش های ساده هستند.

یکی از این بیماری ها دیابت است. متأسفانه به سختی می توان عموم مردم را راضی کرد که در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دارند اما واقعیت مسلم این است که عموم مردم در معرض ابتلا به دیابت قرار دارند.

اگر جزو افرادی هستید که یک یا چند مورد از مشخصات زیر را دارید در خطر ابتلا به دیابت هستید:

1.چاقی

2. سن بالای 45 سال

3. سابقه فامیلی ابتلا به دیابت

4. سابقه ابتلا به دیابت بارداری و یا تولد نوزاد بالاتر از 5/4 کیلوگرم

5.  فشار خون بیشتر از 90/140

6.  طبیعی نبودن سطح کلسترول خون

 7.  بی تحرکی و یا ورزش کمتر از 3 روز درهفته

8. داشتن استرس و فشار عصبی

9. خواب کمتر از 6 ساعت در روز

10. استفاده زیاد از نوشیدینی های خنک و شیرین(که البته موجب چاقی می شود)

آیا می دانید؟

آیا می دانید بیش از چهار میلیون نفر در ایران به بیماری دیابت مبتلا هستند اما نیمی از این افراد از بیماری خود مطلع نیستند.

آیا می دانید 35 درصد قطع عضوهایی که غیر از حوادث در کشور به وقوع می‌پیوندد، مربوط به مبتلایان به دیابت است. آیا می دانید 50 درصد مبتلایان به دیابت در اثر بیماریهای قلب و عروق فوت میکنند.
آیا می دانید پس از گذشت 15 سال از بیماری 2 درصد مبتلایان به دیابت دچار نابینایی و 10 درصد دچار عوارض شدید چشمی می شوند.

آیا می دانید 10 تا 20 درصد مبتلایان به دیابت در اثر عوارض کلیوی فوت می کنند.
آیا می دانید 50 درصد مبتلایان به دیابت دچار عوارض عصبی دیابت می‌شوند.
آیا می دانید سن ابتلا به دیابت در ایران حداقل 10 تا 15 سال پایین‌تر از سن شایع ابتلا در کشورهای توسعه‌یافته است.

اگر تاکنون به دیابت مبتلا نشده اید، پس هرگز فکر نکنید که در خطر ابتلا قرار ندارید، بلکه فکرتان را اصلاح کرده و برای پیشگیری از ابتلا به دیابت مهم ترین قدم را بردارید، یعنی اطلاعات لازم برای پیشگیری را کسب کنید.

اول : ورزش کنید

با ورزش می توانید اضافه وزن خود را از بین ببرید اما چه کاهش وزن پیدا کنید و چه نکنید ورزش قند خون شما را پایین می آورد و میزان حساسیت بدن به  انسولین را افزایش می دهد بنابراین میزان قند خون در سطح نرمال تثبیت می شود. 

دوم : به اندازه کافی به بدنتان فیبر وارد کنید

فیبر قادر است خطر ابتلا به قند خون را با کمک به کنترل قند خون  کاهش دهد.همچنین جذب فیبر با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی مرتبط می باشد.

از طرفی مواد حاوی فیبر قادرند با کمک به احساس سیری باعث کاهش وزن شما شوند. غذا ها و خوراکی های حاوی فیبر بالا عبارتند از :میوه ها، سبزی ها، لوبیا، غلات سبوس دار ، گردو ، آجیل و.... 

 سوم : از غلات سبوس دار بیشتر استفاده کنید

 اگر چه روشن نیست که غلات سبوس دار به چه جهت قادرند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهند و قند موجود در خون را در یک حد ثابت نگه دارند  اما سعی کنید حداقل نیمی از غلاتی که استفاده می کنید غلات سبوس دار باشند.

چهارم: رژیم غدای سالمتری انتخاب کنید و سیگار را ترک کنید

کربوهیدرات پایین یا مصرف کم برخی دیگر از خوردنی ها در وهله اول قادرند به کاهش وزن شما کمک شایانی کنند اما کارائی آنها در جهت جلوگیری از دیابت ناشاخته است و تاثیر آنها در استفاده دراز مدت این گونه نیست و با محدود کردن خود به گروه خاصی از مواد غذایی ممکن است  بدن خود را از برخی از مواد غذایی ضروری و مفید محروم کنید .

و در پایان اگر بالای 45 سال سن داشته و اضافه وزن دارید حتماً قند خون خود را آزمایش کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha