هشدار دامپزشکی استان خراسان رضوی به دامداران در جهت پیشگیری از تب خونریزی دهنده کریمه کنگو

اقدامات پیشگیرانه در دامداری ها و سم پاشی دام ها ازجمله راهکارهای موثر در پیشگیری از بروز بیماری تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو است و دامداران با رعایت موازین بهداشتی دامپزشکی می توانند از شیوع این بیماری جلوگیری کنند.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از خراسان رضوی؛ رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی با اعلام این مطلب اظهار داشت: انگل های خارجی بدن دام علاوه بر خسارات اقتصادی که به صنعت دامپروری وارد می کند می تواند زمینه ساز تعداد زیادی از بیماری های واگیر دامی و همچنین بیمارهای مشترک انسان و دام شود.

وی ادامه داد:  یکی از شناخته ترین این بیماری ها تب خونریزی دهنده کریمه کنگو می باشد که در صورت عدم رعایت موازین بهداشتی می تواند موجب بروز در جوامع انسانی شود؛ لذا این اداره کل در حد توان نسبت به توسعه عملیات مبارزه با انگل های خارجی از طریق سم پاشی بدن دام و جایگاه های نگهداری دام در سال جاری اقدام نموده است.


محمدرضا بهروزیان افزود: عمده ترین راه های انتقال بیماری به انسان شامل؛ تماس با دام های آلوده، تماس با خون و ترشحات لاشه دام آلوده در زمان ذبح، گزش کنه یا دستکاری و له کردن آن، تماس با خون،ترشحات و نمونه های بافتی بیمار آلود است و از دامداران خواست در نگهداری دام ها و تماس با آنها نکات بهداشتی را رعایت کنند.


وی یادآور شد: در راستای مبارزه با انگل های خارجی در سال 1400 جهت پیشگیری از بیماری تعداد 9815 راس گاو و گوساله از طریق سمپاشی روی بدن و تعداد 341 هزار راس دام سبک(گوسفند و بز) و بیش از 606 هزار متر مربع سمپاشی جایگاه انجام شده و همچنین از ابتدای سال 1401تا کنون مقدار  بیش از 3300 لیتر سم جهت مبارزه با انگل های خارجی توزیع شده است .


 رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی از دامداران خواست نسبت به سم پاشی و ضدعفونی دام و جایگاه نگهداری دام ها و انجام حمام ضد کنه بیش از پیش حساس بوده و هر گونه سم را فقط با نظر دامپزشکان به مصرف برسانند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha