«ویار حاملگی»، چالشی که اغلب مادران باردار آن را تجربه می کنند

تهوع و استفراغ بارداری یکی از مشکلات اوایل بارداری است و چالشی برای اغلب مادران باردار محسوب می شود.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا)از فارس، متخصص زنان و زایمان این مرکز درمانی با اشاره به این معضل گفت: این مشکل در ۵۰ تا ۸۰ درصد از مادران باردار دیده می شود.

او با اشاره به زمان تهوع و استفراغ زنان باردار افزود: این شرایط اغلب چهار تا هشت هفته بعد از نخستین روز از آخرین قاعدگی آغاز می شود، تا دوازده هفتگی به اوج می رسد و گاه تا هفته شانزدهم بارداری ادامه می یابد، اما در ۹۰ درصد موارد تا هفته بیست و دوم بارداری برطرف می شود.

دکتر «طیبه عزیزی» با بیان اینکه علایم تهوع و استفراغ بارداری بیشتر در هنگام صبح احساس می شود و به همین دلیل به آن بیماری صبحگاهی گفته می شود، ادامه داد: تهوع صبحگاهی می تواند به دلیل افزایش سطح هورمون HCG باشد که میزان آن در اول صبح به اوج خود می رسد و این حالت را تشدید می کند، اما در ۸۰ درصد از مادران باردار، تهوع در تمام روز دیده می شود.

به گفته این پزشک متخصص زنان و زایمان، افزایش هورمون های استروژن و پروژسترون نیز ماهیچه های دستگاه گوارش را سست و ضعیف می کند و این باعث رفلاکس یا برگشت مواد غذایی از معده به مری می شود که این وضعیت باعث تشدید تهوع می شود.

دکتر عزیزی حذف وعده های غذایی و خالی بودن معده و یا برعکس، افزایش وعده های غذایی و مصرف مواد گوشتی و زیاد به علت هضم طولانی مدت و ماندن مواد غذایی چرب در معده در سه ماهه نخست بارداری، در برخی موارد حاملگی های دو یا چند قلویی، حساسیت، استرس، خستگی، اولین بارداری و همچنین ژنتیک افراد را از مهمترین عوامل ایجاد کننده تهوع و استفراغ بارداری عنوان کرد.

استفراغ شدید بارداری و خطر کم آبی بدن

او با اشاره به عوارض تهوع و استفراغ بارداری گفت: استفراغ شدید بارداری(هیپر امزیس گراویداروم) می تواند عوارض و مشکلات جدی به دنبال داشته باشد، این وضعیت که در یک تا دو درصد از بارداری ها دیده می شود، می تواند باعث کاهش وزن مادر، کم آبی شدید بدن، عدم تعادل الکترولیت ها و دفع کتون در ادرار شود.

پزشک متخصص زنان و زایمان بیمارستان مادر و کودک شوشتری از دیگر عوارض تهوع به «پارگی موکوس مری» اشاره کرد و توضیح داد: در این حالت خون در محتویات استفراغ یا مدفوع دیده می شود، زنانی که به دلیل تهوع و استفراغ بارداری به طور مکرر بستری می شوند، افزایش وزن مناسب را در طول بارداری به دست نخواهند آورد.

او با بیان ارتباط میان تهوع و استفراغ طولانی مدت و تاخیر رشد داخل رحمی جنین گفت: تهوع و استفراغ بارداری اثرات نامطلوبی روی جسم و روان مادر باردار دارد و گاه در نیمی از زنان باردار وجود دارد.

توصیه هایی برای کاهش حالت تهوع در مادران باردار

دکتر عزیزی برای کاهش تهوع استفراغ صبحگاهی به مادران باردار توصیه کرد: از تغییر وضعیت ناگهانی مثل سریع برخواستن از رختخواب پرهیز کنید، قبل از بلند شدن از رختخواب، کمی بنشینید و مقداری مواد غذایی جامد و خشک مانند یک تکه بیسکویت ترد، کراکر، چوب شور یا نان سوخاری بخورید. مصرف این مواد به خالی نماندن معده شما پیش از صرف صبحانه کمک می کند.

توصیه دیگر این پزشک متخصص زنان و زایمان به مادران بارداری که دچار حالا ویار حاملگی هستند، مصرف وعده های غذای کوچک و متعدد و پرهیز از گرسنگی طولانی مدت و پرهیز از غذاهای سرخ‌ کردنی یا پر ادویه‌ بود.

او از مادران باردار خواست تا به اندازه کافی مایعات بنوشند و حتی در مواقعی که استفراغ زیادی داشته اند، سعی کنند آب یا نوشیدنی های خانگی و خنک بنوشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha