توصیه های امام رضا علیه السلام برای ماه مبارک رمضان

در منابع و روایات اسلامی، رمضان به عنوان ماهی معرفی شده که ابتدایش رحمت، میانه‏اش مغفرت و پایانش آزادی از آتش جهنم است. امام رضا (ع)هم ماه مبارک رمضان را فرصتی استثنایی برای جلب محبت خدا و آمرزش گناهان برشمرده است.

امام علی بن موسی الرضا علیه السلام در باره ماه مبارک رمضان ضمن معرفی این ماه به عنوان ماه توبه، می فرمایند: « شهر رمضان شهر البرکة و شهر الرحمة و شهر المغفرة و شهر التوبة و شهر الانابة من لم یعفو له فی شهر رمضان ففی ای شهر یغفر له .»، ماه رمضان ماه برکت است، ماه رحمت است، ماه آمرزش است، ماه توبه است و ماه بازگشت (به سوی خدا) است. هر کس در ماه رمضان آمرزیده نشود، در کدام ماه دیگر مورد آمرزش قرار می گیرد. (1)

امام رضا علیه السلام در روایت دیگری ضمن توصیه به صله رحم و صدقه دادن در این ماه از آن به بزرگی یاد کرده و به نقل از پدرانش (علیهم السلام ) از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم ) روایت کرده که فرمود: « ان شهر رمضان شهر عظیم یضاعف الله فیه الحسنات و یمحو فیه السیئات و یرفع فیه الدرجات ، من تصدق فی هذا الشهر بصدقة غفرالله له ، و .... ».، ماه رمضان ماه بزرگی است خدا حسنات را در آن دو چندان کند و سیئات را در آن محو کند و درجات را بالا برد، هر که در این ماه صدقه ای دهد او را بیامرزد، و هر که در آن به مملوکان خود احسان کند خدایش بیامرزد و هر که خوش خلقی کند و صله رحم بجا بیاورد خداوند او را مورد آمرزش خود قرار می دهد.

سپس فرمود: براستی این ماه شما چون ماه های دیگر نیست، براستی چون به شما رو کند با برکت و رحمت آید و چون از نزد شما برود با آمرزش ‍ گناهان برود، این ماهی است که حسنات در آن دو چندان است ، و اعمال خیر در آن قبول است ، هر که در این ماه برای خدا عزوجل دو رکعت نماز نافله بخواند، خدا او را بیامرزد، سپس فرمود: بدبخت حقیقی کسی است که این ماه را طی کند و گناهانش آمرزیده نشود، اینجا است که زیان کار است و خوش کرداران به جوایز پروردگار کریم کامیاب گردند.(2)

همچنین امام هشتم (علیه السلام ) بر قرائت قرآن در این ماه تأکید کرده و این ماه را اینچنین توصیف می کنند: الحسنات فی شهر رمضان مقبولة ، والسیئات فیه مغفورة ، من قرء فی شهر رمضان آیة من کتاب الله عزوجل کان کمن ختم القرآن فی غیره من الشهور، و من ضحک فیه فی وجه اءخیه المؤمن لم یلقه یوم القیامة الا ضحک فی وجهه .... » ، نیکی ها در ماه رمضان پذیرفته و بدی ها در آن آمرزیده است، کسی که در ماه رمضان آیه ای از کتاب خداوند بخواند همانند کسی است که در ماه های دیگر قرآن را ختم کرده و کسی که در این ماه به روی برادر ایمانی خود بخندد (و او را خوشحال کند) روز قیامت او را دیدار نکند جز آنکه در روی او بخندد و او را خوشحال کند و به بهشت مژده اش دهد، و کسی که در این ماه به مؤمنی کمک کند، خدای تعالی در هنگام عبور بر صراط کمکش کند در آن روزی که گامها بلغزد، و کسی که خشمش را در این ماه نگهدارد خداوند خشمش را در روز قیامت از او باز دارد. کسی که درمانده اندوهگینی را دستگیری و نجات دهد، خداوند روز قیامت او را از هراس بزرگ آن روز در امان دارد و کسی که ستمدیده ای را در این ماه یاری کند، خدایش در دنیا بر دشمنانش یاری دهد و روز قیامت نیز هنگام حساب و در کنار میزان یاریش کند.

ماه رمضان ماه برکت ، ماه رحمت ، ماه مغفرت ، ماه توبه و ماه انابه و بازگشت به درگاه الهی است، کسی که در ماه رمضان آمرزیده نشود در چه ماهی می خواهد آمرزیده شود؟ از خدا بخواهید در این ماه روزه تان را بپذیرد و آخرین سال عمر شما قرار ندهد و توفیق اطاعت خود را به شما دهد و از نافرمانیش شما را نگهدارد، که براستی خداوند بهترین کسی است که از او درخواست کنند.(3)

منبع:پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha